Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Asfaltwegen

Gestart door tonycabus, 28 juni 2005, 00:36:21 AM

tonycabus

Wij ontvingen volgend berichtje op de redaktie.
Waarschijnlijk zijn er onder jullie wel "kenners" die hierop een antwoord hebben. De brave lezer heeft zijn adres opgegeven aan het eind v/h bericht.


Geachte redaktie,
Sedert enige maanden ben ik bezig met het bouwen van een modelbaan , tijdperk  IV ? V . Belgie en Nederland,

In dit tijdperk kom je vrij veel  asfaltwegen tegen met de daarbij behorende rotondes.
Mijn vraag is dan ook : zijn er mallen voor asfaltwegen zoals deze er ook zijn voor keiwegen en trottoirs , tot
op heden heb ik ze niet kunnen vinden . Wel kunststof asfalt ,  maar dat is voor mij niet voldoende.

Bij voorbaat bedankt voor uw antwoord,
C. van Dommele
Essen.
dommele@scarlet.be
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Er bestaan volgens mij geen mallen voor asfaltwegen. Als je mallen wilt hebben lijkt het mij niet moelijk er te maken. Je neemt een kasseiweg schuurt het midden-gedeelte vlakker(aangezien asfaltwegen veel minder rond staan) vul de resterende groeven met hetzelfde produkt dat je de kasseiweg met hebt afgegoten, pas op dat je ook de gooten niet vult, en gebruik dit als moedermodel om een nieuwe mal van af te gieten. Voetpadmallen blijven bruikbaar.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Steven86

Asfaltwegen worden vaak gemaakt met gips. In "Groetjes uit Ferbach" beschrijft Jacques Le Plat hoe je een bolle asfaltweg kan maken: eerst een basis maken met tekenkarton, dat alweer op een strookje karton in overlangse richting komt, zodat het wegdek in het midden opbolt. Daarna een gipslaag aanbrengen (vulgips gebruiken dat krimpvast is!) en daarna met grijze verf gronderen. Op deze laag dan met sterk verlengde zwarte verf vervuilen tot het er als asfalt uitziet.

Misschien wel even op een teststukje uitproberen en niet meteen op je baan [:)]

Gerolf

Ik zou ook geen mallen gebruiken voor de asfaltwegen zelf, wel voor goten en aansluitende fietspaden en stoepen. De asfalt zelf zou ik 'live' ingieten met gips (ik heb bij het gieten van mijn perrons Polyfilla herontdekt: prima voor een gladde afwerking)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ik gebruik gewoon grijs karton dat ze bij "AVA papierwaren" hier in Antwerpen verkopen. Je heb dit in verschillende diktes en word verkocht in vellen van ong. 100 X 60 cm. De tekstuur van dit karton is aan de voorzijde uitermate geschikt voor asfalt straten, de rugzijde eerder voor betonstraten. Als kleur gebruik ik als basis de asfalt of betonverf van Faller, welke ik nadien nog vervuil.
Riooldeksels e.d. gebruik ik van Paul Bellon, en deze zijn in dit karton zeer eenvoudig in te werken.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

heren de vraag was zijn er mallen, Persoonlijk gebruik ik voor asfalt helemaal geen gips maar glad wit karton, geen tekenpapier, dat ik schilder. Voor betonstraten grijs karton met een zeer fijne struktuur. Ik leg allemaal stukken tegen elkaar van ongeveer 3cm breed en 8 a 9 cmm lang. Het karton kan ook in bochten gesneden worden. Als verf gebruik ik de asfalt verf van faller. Voor verdere bewerking staat het inderdaad zeer goed uitgelegd in "groetjes uit ferbach"

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

obicham

voor asfalt gebruik ik 3M 734 schuurpapier korrelgrootte 400
geeft een mooi effect

christophev


Ik heb ergens gelezen dat je assen van een houtstoof en een met droge behangerslijm te vermengen.  
Dit mengsel uitstrooien op de baan en dan met de planten spuit natspuiten en afwerken.  En dan zou je mooie asfalt krijgen.  MAAR IK HEB HET ZELF NOG NIET GEPROBEERT.[:D] MAAR WIE NIET WAAGRT NIET WINT

n/a

citaat:
Geplaatst door christophev


Ik heb ergens gelezen dat je assen van een houtstoof en een met droge behangerslijm te vermengen.  
Dit mengsel uitstrooien op de baan en dan met de planten spuit natspuiten en afwerken.  En dan zou je mooie asfalt krijgen.  MAAR IK HEB HET ZELF NOG NIET GEPROBEERT.[:D] MAAR WIE NIET WAAGRT NIET WINT



Deze methode komt uit het praktijboek modelspoorwegen
Ik heb deze methode ook geprobeerd met slecht resultaat. Door het gebruik van behanglijm ontstaan er grote schuren in het wegdek. Beter is het om verdunde houtlijm te gebruiken of de as uit kachel te mengen met gips.
Een andere methode is om zilverzand op de ondergrond te lijmen en deze te verven met schoolbordenverf. Dit zou ook een mooi resultaat moeten geven. (heb dat zelf overigens niet probeerd.

Johnnytrein

@Tijmen, Eigenlijk zijn die gebarste wegen een mooie benadering van de werkelijkheid. In echte asfalt wegen zitten na een tijdje toch ook scheuren.En dan komt na een tijdje de herstelploeg preisertjes om de scheuren weg te werken Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

erik de noorman

Ik kleef twee stroken schilderstape op een stuk karton .
Zadat je in het midden al een naad hebt. Inkleuren met een soort basis
grijs en daarna afwerken met verschillende kleurnuances.Het afwerken gebeurt door verschillende kleuren door elkaar te debben met een sponsje (zoals beschreven door J. Le Plat groetje uit Ferbach).
Voor het afwerken gebruik ik olieverf van Talens.

Erik

n/a

@Johnnytrein: Scheuren zijn inderdaad niet erg, maar de scheuren waren zo groot dat ik dan zou moeten overstappen van H0 naar lgb ;-)

Johnnytrein

Oei, ja en daar helpt een hele fabriek preisertjes dan niet meer. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about