Auteur Topic: Infrastructuur Belgisch dieseldepot in de jaren 70  (gelezen 940 keer)

Offline NowWhat

  • Forumlid
  • Berichten: 80
  • Voornaam: Luc
Infrastructuur Belgisch dieseldepot in de jaren 70
« Gepost op: 21 december 2009, 23:47:03 pm »

Ik zoek informatie over wat er allemaal te vinden was op een typisch Belgisch dieseldepot in de jaren 70.
Welke gebouwen, welke uitrusting, evt. enkele voorbeelden van een sporenplan van een kleiner depot.

Ik heb al eens gekeken in de artikelenlijst van TMM (ik lees MSM in het frans) maar niets gevonden en hier op de site voorlopig ook niets gevonden.

Dus alles van verwijzingen naar boeken, website, foto's ... is van harte welkom.

Misschien is zoiets wel interessant voor een van de volgende MSM/TMM nummers ?

 

Offline joble

  • Forumlid
  • Berichten: 124
  • Voornaam: Johan
Infrastructuur Belgisch dieseldepot in de jaren 70
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2009, 08:48:03 am »
Hoi,

Ik ben momenteel bezig aan een stoomdepot en heb hiervoor een verzameling foto's van het internet bijeengeraapt. Hierbij zitten er ook wat van dieseldepot?s uit de jaren ?70 (die ik dan bekijk als ex-stoomdepots natuurlijk[:)]).
Als je wil zal ik de foto?s die voor jou interessant zijn bijeenrapen en doormailen. Verwacht er niet te veel van, maar ?t is misschien een begin?

Verder vind ik dit topic zelf ook wel interessant omdat ik ook een kleine dieselinstallatie wil zetten voor de eerste diesellokjes in het begin van de jaren ?60?

Groeten,
Johan
 

Online mark7758

  • Forumlid
  • Berichten: 2.308
    • http://www.belux.lu
  • Voornaam: Mark
Infrastructuur Belgisch dieseldepot in de jaren 70
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2009, 14:52:17 pm »
Wat dacht je van FVY (Gouvy) als depot.
Klein, met draaischijf en maar een paar sporen in de loods en er omheen. Bijna het ideale voorbeeld. (foto's kan ik wel eens opzoeken. Als er hier geen foto's al komen van anderen.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, ontwerper Treinbeveiliging NL.

Offline Mr-tsjoektsjoek

  • Forumlid
  • Berichten: 502
  • Voornaam: Rik
Infrastructuur Belgisch dieseldepot in de jaren 70
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2009, 16:13:14 pm »
De stoomtractie is in de zestiger jaren afgeschaft. De depot zullen dus maar met mondjesmaat verbouwd zijn geweest.

Ik zou dus uitgaan van een aangepast stoomdepot, bijvoorbeeld kun je de zandinstallatie overnemen, want de diesel hebben dit ook nodig.

Verder zullen gebouwen zoals een lampisterie er nog wel gestaan hebben, met een andere functie uiteraard.

Zelfs een waterkraan kun je nog laten staan, momenteel weet ik er nog steeds ??n staan in het depot van Ronet.

Veel nieuws behoeft een dieseldepot trouwens niet : ergens ??n of meer dieseltanks plaatsen en een klein perron met vulinstallatie en de kous is af.

Kijk hier eens :
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7003&SearchTerms=Artitec,depot
Groeten Mr tsjoektsjoek.

Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

Offline rixke rail

  • Forumlid
  • Berichten: 2.731
  • Modelbouwers doen het kleinschalig
  • Voornaam: eric
Infrastructuur Belgisch dieseldepot in de jaren 70
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2009, 21:21:06 pm »
Ik heb Luc (NowWhat) een p.m. verstuurd, om te melden dat ik nog wat (nog niet gearchiveerde) artikeltjes had over dieseldepots.
Hij heeft geantwoord en gekregen.
Als er nog kandidaten zijn, mijn brievenbus staat open voor Uw aanvragen ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum 1 fotoalbum 2 mijn buis ARCHIEVEN