Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Roco digitaal Mause

Gestart door Alain, 20 december 2009, 21:00:26 PM

Alain

Ik heb de basisset van Roco gekocht met die Oostenrijkse loc. Die staat geprogrammeerd op nr 3.
Had de 6242 erbijgekocht (Infrabel) en op nummer 4 geplaatst.
Gisteren kocht ik een locsound en na het plaatsen op de rails werd hij automatisch naar nr 3 geplaatst ipv zijn oorspronkelijk nr 4.

Iemand enig idee hoe dat komt en hoe dat kan vermeden worden?

Alain

AtMoPo

Eerts de locsound decoder plaatsen en dan de cv's aanpassen.
Zoals ik het nu lees heb je andersom gewerkt.
AtMoPo

Alain

Dat klopt, hij was digitaal maar nu de locsound geplaatst en hij is verandert van nummer.
Hij staat nu op 3 ipv 4 maar dat zou dus normaal zijn?

AtMoPo

De meeste decoders hebben adres 3 als ze uit de fabriek komen.
Dus even terug op de programeer rail zetten en het adres op 4 zetten (CV 1)
Of zet hem gelijk op 62. Dat is makkelijker om te onthouden voor die loc.
AtMoPo

conducteur

Ik neem altijd de laatste twee cijfers als adres.
Loc 2005 krijgt adres 5 (moest ik ooit 2006 kopen dan kan ik die nog onder adres 6 zetten, indien ik 20 had genomen zat ik al met de gebakken peren, het is weliswaar zeer eenvoudig op te lossen, maar toch....) Met die manier van nummeren kun je gemakkelijk een tweede lok van dezelfde serie laten rijden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door AtMoPo

De meeste decoders hebben adres 3 als ze uit de fabriek komen.


Sterker nog: DCC decoders moeten op adres 3 staan als ze uit de fabriek komen.

Alain

Bedankt voor de info en tips mensen, heb het ondertussen terug aangepast.[:D]

Stefke

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik neem altijd de laatste twee cijfers als adres.
Loc 2005 krijgt adres 5 (moest ik ooit 2006 kopen dan kan ik die nog onder adres 6 zetten, indien ik 20 had genomen zat ik al met de gebakken peren, het is weliswaar zeer eenvoudig op te lossen, maar toch....) Met die manier van nummeren kun je gemakkelijk een tweede lok van dezelfde serie laten rijden.



Kan je bij de roco maus het locadres bijv ook op 2018 zetten of bijvb 5515... de volledige nummering? handig als je bijvb twee of meerder locs hebt van hetzelfde type...
 

Roderik

citaat:
Geplaatst door Stefke

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik neem altijd de laatste twee cijfers als adres.
Loc 2005 krijgt adres 5 (moest ik ooit 2006 kopen dan kan ik die nog onder adres 6 zetten, indien ik 20 had genomen zat ik al met de gebakken peren, het is weliswaar zeer eenvoudig op te lossen, maar toch....) Met die manier van nummeren kun je gemakkelijk een tweede lok van dezelfde serie laten rijden.



Kan je bij de roco maus het locadres bijv ook op 2018 zetten of bijvb 5515... de volledige nummering? handig als je bijvb twee of meerder locs hebt van hetzelfde type...



Kan je even verduidelijken: Gaat het om de locmaus of de multimaus?

Als het om het tweede gaat: kan ik alleen volgende link voorstellen:
http://www.freebit.nl/downloads/Handleiding%20Roco%20Multimaus.pdf
Always be modelling!

Klaas Zondervan

Dat zou je in de handleiding kunnen vinden.[:)]
Volgens de produktbeschrijving van de Multimaus in de catalogus van Roco kun je locs namen geven.  Je kan b.v. een loc adres 17 geven, maar in het display kan je BR01 tonen, of 5515, of wat je maar wil. Maximaal 6 tekens, zo te zien.

Stefke

citaat:
Geplaatst door Roderik

citaat:
Geplaatst door Stefke

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik neem altijd de laatste twee cijfers als adres.
Loc 2005 krijgt adres 5 (moest ik ooit 2006 kopen dan kan ik die nog onder adres 6 zetten, indien ik 20 had genomen zat ik al met de gebakken peren, het is weliswaar zeer eenvoudig op te lossen, maar toch....) Met die manier van nummeren kun je gemakkelijk een tweede lok van dezelfde serie laten rijden.



Kan je bij de roco maus het locadres bijv ook op 2018 zetten of bijvb 5515... de volledige nummering? handig als je bijvb twee of meerder locs hebt van hetzelfde type...



Kan je even verduidelijken: Gaat het om de locmaus of de multimaus?

Als het om het tweede gaat: kan ik alleen volgende link voorstellen:
http://www.freebit.nl/downloads/Handleiding%20Roco%20Multimaus.pdf


euh ik had het over de multimaus? heb ondertussen ook de handleiding binnengehaald en eens rap bekeken. Ondertussen is het me ook duideliik geworden dat je het roco digitaal systeem niet op een pc kunt aansluiten zonder "rocomotion" te gebruiken.
Dus ipv een digistartsetje met bijhorende loc en wagons van roco aan te schaffen kies ik beter voor iets anders.. Vooral als ik vooruitdenk om een geautomaitseerde baan te bouwen.
 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Stefke

Ondertussen is het me ook duideliik geworden dat je het roco digitaal systeem niet op een pc kunt aansluiten zonder "rocomotion" te gebruiken.
Ja hoor, dat kan wel.
Kijk eens op http://www.rosoft.biedmeer.nl/
Uit die website blijkt het niet zo duidelijk, maar die man heeft een module ontwikkeld waarmee je de Roco Maus op een PC kan aansluiten. En daar kan je dan een besturingsprogramma naar eigen keuze op laten draaien.
Contacteer hem gewoon via het contactformulier en hij vertelt je wat er mogelijk is.

Stefke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Stefke

Ondertussen is het me ook duideliik geworden dat je het roco digitaal systeem niet op een pc kunt aansluiten zonder "rocomotion" te gebruiken.
Ja hoor, dat kan wel.
Kijk eens op http://www.rosoft.biedmeer.nl/
Uit die website blijkt het niet zo duidelijk, maar die man heeft een module ontwikkeld waarmee je de Roco Maus op een PC kan aansluiten. En daar kan je dan een besturingsprogramma naar eigen keuze op laten draaien.
Contacteer hem gewoon via het contactformulier en hij vertelt je wat er mogelijk is.


Aha, (zou tuizenfloot zeggen). Dit opent perspectieven. Al moet ik zeggen dat ik nu aan het twijfelen ben tss Roco digitaal met multimaus en de IBox.
 

fluppe

Stefke,
Ik rij met de LocMaus2 en gebruik de interface en de bezetmeldingsmodule van Wim ( RoSoft ). Op de PC gebruik ik het freeware programma Koploper. Goedkoop ( allez, in verhouding tot andere oplossingen dan h? ) en werkt gewoon goed. Wim helpt je indien nodig uit de nood om alles op poten te zetten. Een aanrader !

Philippe.