Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Decals

Gestart door Peter, 20 december 2009, 14:29:11 PM

Peter

Ben maar even een nieuw draadje begonnen want anders wijkt die discussie in het draadje over de reeks 60 te ver af.
Dat er wel degelijk Belgische decals bestonden, en dit zelfs in een tijd dat er nog niet zoveel "echt" Belgisch materiaal te koop was, kan je in de onderstaande twee scans zien.
De Handelaars/Merken moeten nu niet afkomen dat er geen markt voor is, want in die tijd waren het de uitzonderingen die Belgisch reden, dus zo groot zullen die oplages toen ook niet geweest zijn.
PS: dit zijn er slechts enkele van mijn voorraad.
PS-2: wie kent dat merk DS nog met die beschrifting voor stomers?

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/Decals1.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/decals2.jpg/IMG
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

@ Peter,  
-PS, schone voorraad, ik heb er nog van jou gekocht Jocadis, goede investering.[:)]
-PS 2 Merk ken ik niet, ben nog maar 9 jaar bezig met treinen en nog maar 3 jaar met verbouwingen,helaas te laat begonnen.(?)[:)]
[:)]

Kees-Jan

Hallo,

Dit soort setjes lagen een half jaar geleden bij bosjes op een stand in Merksem (rechter zaal eerste pad links halverwegen).

Toen waren ze er dus nog!

Kees-jan

Peter

De meeste zullen wel oude voorraden geweest zijn want veelvan die bedrijfjes die de decals maakten bestaan niet meer, of produceren ze niet meer. Spijtig
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Ik maak ze nog wel maar zet ze dan gelijk op de lok voor de leverancier of winkel.

Zoiets bijv:



Particulieren begin ik niet meer aan omdat ze vaak niet weten om te gaan er mee (ondanks een meegeleverde gebruiksaanwijzing), niet tevreden zijn en het te duur vinden (print je een keer iets gratis dan willen ze gelijk meer......).

Kees-Jan

AtMoPo

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Hallo,

Dit soort setjes lagen een half jaar geleden bij bosjes op een stand in Merksem (rechter zaal eerste pad links halverwegen).

Toen waren ze er dus nog!

Kees-jan



Klopt en ze zijn nog niet op.
AtMoPo

Rochevalien

De decalvellen die Peter hier toont zijn van het verdwenen merk Dacker en van Jocadis.De ovalen met de nummers van stoomloks zijn mij niet bekend (en waarschijnlijk van voor mijn tijd)[:D]
De decals van Dacker zijn van een uitstekende kwaliteit en zijn nog altijd te gebruiken.De vellen van Jocadis zijn drogedecals of afwrijfdecals en zijn lastig om aan te brengen.Je kan die niet meer rechtzetten eens die op je model zitten.Je brengt die dan ook best aan op een lege waterdecal van bv superscale.
Dit alles komt uit een tijd dat er amper Belgische modellen waren en de modelbouwers aangewezen waren op kunsthars-kappen en goedkope onderstellen.
Ik begrijp dan ook niet goed waarom er zo geklaagd wordt dat er geen decals te krijgen zijn als ?lk denkbaar model al uitgebracht werd.

Gerrit

itchy

citaat:
Geplaatst door Rochevalien
Ik begrijp dan ook niet goed waarom er zo geklaagd wordt dat er geen decals te krijgen zijn als ?lk denkbaar model al uitgebracht werd.
Gerrit


Hernummeren?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

bollen neus

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Ik maak ze nog wel maar zet ze dan gelijk op de lok voor de leverancier of winkel.

Zoiets bijv:



Particulieren begin ik niet meer aan omdat ze vaak niet weten om te gaan er mee (ondanks een meegeleverde gebruiksaanwijzing), niet tevreden zijn en het te duur vinden (print je een keer iets gratis dan willen ze gelijk meer......).

Kees-Jan



"Hartsikke bedankt dat je hier dus effe iedereen over dezelfde kam scheert, goed om weten , bedankt"[:)]

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door itchy

citaat:
Geplaatst door Rochevalien
Ik begrijp dan ook niet goed waarom er zo geklaagd wordt dat er geen decals te krijgen zijn als ?lk denkbaar model al uitgebracht werd.
Gerrit


Hernummeren?


>>>  ik bedoel dus de  reeks 51,26,77 die al in zoveel nummers zijn uitgebracht,die ga je toch zelf niet meer gaan hernummeren? om maar van de loks van lsm te zwijgen[:0]

Gerrit


Eric,mocht je nog wat nummers nodig hebben: ik kan je wel helpen met
droge -Jocadis decals of zelfs oude Dacker nummers(vooral reeks 22,23 en 62) helaas niet voor bolle neuzen .dat zal knip en plakwerk worden vrees ik.

bollen neus

@ Rochevalien, Gerrit, ik heb zelf al een voorraad aangelegd hoor, ook van stoomloc cijfers in waterdecals, hopelijk kan ik er een paar jaartjes mee verder. Toch bedankt voor jou voorstel.Ik ben nu meer bezig met buitenlandse NOHAB modellen.[:)]

@ Rees-Cees, dank voor jou Pm mailtje, enkel het is "bollen neus" en niet "bolle neus" (dit is iemand anders op dit forum) Meer moet ik daar niet op antwoorden zeker?[:)]

loco

De decals van Dacker zijn gedrukt op speciale vernisdrager bij een drukker in Brussel. Het bedrijfje bestaat niet meer, maar de kennis is dus zeker in Belgi? aanwezig. Alleen de kostprijs zal wel eens kunnen tegenvallen. Niet alle decals van Dacker waren even goed. Ze sloegen er soms ook een slag naar.
Drukken is in princiepe geen probleem. Dit kan ook met eenvoudige tampondruk. Dat heb ik al gedaan voor iemand in Nederland. Ook in verschillende lagen en kleuren. Wat je nodig hebt is een drager. Hiervoor gebruikte ik indertijd transparant decal van een Amerikaans merk. Normaal zijn de transparante decals die je mag gebruiken voor een inkjetprinter ook geschikt. Je moet dan wel rekening houden met de dikte van de drager. Vaak valt dit tegen in HO. Wanneer je op deze manier werkt, kan je natuurlijk geen mooie uitsnede verwachten rond het decal. Een drukker kan dit wel. Je moet de decal uitknippen. Op zich is dit ook geen probleem. Je moet naast een tamponmachine ook nog over de juiste inkt beschikken. Ook duur en in grote potten te koop bij een bedrijf in Brussel, en waarschijnlijk ook elders. Dus wie wil investeren en hoopt ook zijn geld terug te krijgen via de verkoop, kan zijn gang gaan. Vergeet ook niet dat je een clich? nodig hebt van datgenen wat je wilt drukken.
Een betere methode is een OKI printer gebruiken. Voor zover deze nog te verkrijgen zijn. Ik heb trouwens aan een forumlid beloofd voor hem en ook voor mij decals te laten maken. Als hij dit leest zal hij verheugd opkijken, want ik heb het hem al meer dan een jaar geleden beloofd. Ik ben er bijna, nog even wachten. geduld is een deugd.

De huidige decals die ik enkele jaren geleden bij Jocadis gekocht heb, zijn niet goed. De drager is niet goed.
Ook Oude droge decals komen vaak moeilijk los van de drager. Dit kun je oplossen door een haardroger te gebruiken en de decal op te warmen en onmiddellijk los te wrijven. Dit werkt goed.


Van het merk DS heb ik nooit gehoord. vreemd, want ik heb ook een grote voorraad die stillekes en letterlijk uitdroogt.

loco

Kees-Jan

Hier werk ik al jaren met een OKI printer (ALPS) maar aan de voorraad witte cassetes komt een eind net als aan de onderdelen en reparatie's aan deze printers.

Daarom gebruik steeds meer tampondruk (zeker bij de grotere series) direct op het model (ja was even een investering maar dan heb je ook wat.

Van zichtbare randjes aan decals heb ik nog geen last gehad..........goed knippen en blanke lak doen erg veel.

mvg,

Kees-Jan

NB Loco in je profiel staat geen echte naam ingevuld..........nu ben ik geen moderator maar dat schijnt verplicht te zijn....


eddy

Gerrit U heeft Pm
groeten eddy

Stefan Appelmans

Decals......
Tampondruk is niet voor de "algemeene" modelbouwer. Ik heb dat gezien bij Fran?ois Pederzoli. Man, man! Voor elke loc een "sjaboon", de kost daarvan. Dat kunnen behandelen (op de hoek van de keukentafel...)Dat is (eventueel) goed als je zo 50 locs(of meer)wilt maken!

De algemeene modelbouwer zou graag iets hebben gelijk de oude Jocadis velgen. Dat is soort Decadry en is, ja, op sommige plaatsen echt moeilijk te plaatsen, maar in noodgeval kan men dat eerst op een platte blanke decal zetten, en daarna op het model.
Het is waar dat de laatste reeks een problema had. Ik heb ze leren toch te gebruiken, het moest wel.
Maar er zijn enkele goede en veel minder goede blanke decals: De beste dat voor mij persoonlijk werden gedrukt met een ALPS printer waren op Walthers doorschijnende blanke decal. Dat reageert teminste met een (sterke...) softener. Tot nutoe de andere NIET. En dat is meestal nodig, want de oppervlakken zijn niet noodzakelijk perfect plat gelijk op de hedendaagse locs, en met een kleine decal op een groote oppervlakte ziet je de snede rond de decal, zelfs met vernis er over (zelfs mat...)

In de goede oude tijd[:D]waren er "normaale" decals: Serigraphie. Zonder film er onder. Een laagje micro sol er op en het was ??n stuk met de verf.

Maar dat is allemaal voor de "zelfbouwer". En die moet dus zijn plan trekken (die koopt minder...)(Die is dus minder interessant...) (Een loc nummer veranderen? n?n?n?!) Neen?

Ik denk niet dat de prijs echt belangrijk is, zonder te overdrijven natuurlijk[8D], maar het problema is dat er NIETS meer bestaat, en zelfs de ALPS printers gaan vlug een einde hebben. Wat dan?
stefan.