Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Oude modellen

Gestart door Peter, 17 december 2009, 18:39:35 PM

Peter

Uit de kast, mijn oude modellen nog eens tevoorschijn gehaald, afgestoft en even op de rails gezet. Nee, mee rijden op mijn baan kan ik niet, want deze modellen zijn niet ?? digitaliseerbaar, vermoed ik.
Wie kent deze eigenlijk nog, die modellen uit mijn jongere jaren?

Een Gutzold baureihe 75.5, oude versie met nog kleine geslepen glas diamantjes als inzet in de lampen
IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Modellen/PC170024.jpg/IMG

Een Hruska baureihe 84, het eerste model in H0 met een zevenpolige motor, verende buffers en het wiel op de derde aandrijfas, ZONDER wielflens (zoals bij de echte)
IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Modellen/PC170026.jpg/IMG

Een Liliput baureihe 78, het eerste model met een 5-polige motor, en lage wielflenzen.(de eerste 78 van dit merk)
IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Modellen/PC170027.jpg/IMG

En last but not least:
Een Merker + Fischer baureihe 89.70 in de "juiste" DRG versie
Deze bouwset was verd....moeilijk, en je zat een hele tijd te prutsen om hem min of meer fatsoenlijk te laten rijden (maar mooi was ie wel)
IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Modellen/PC170028.jpg/IMG

Al deze modellen zijn zo ongeveer een 30 ? 40 jaar oud:D:D:D
Wat vergaat de tijd toch snel:I:I:I
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

#1
De enige die ik herken omdat ik hem zelf had gekocht is de BR 75.
Een lok die voor die tijd best goed liep,beetje herrie mar verder oke.
Ik zou niet weten waarom je er geen decoder in zou kunnen bouwen,de hoge flensen zou een probleem kunnen zijn wellicht.
Maar als er plaats is zou ik het zeker eens proberen
wim

jacques timmermans

#2
Peter,

waarom zouden deze bijna "antieke" modellen niet van een decoder voorzien kunnen worden? In principe kan je alle locomotieven, als er inwendig genoeg plaats voorhanden is, digitaliseren!

Als de wielen op de voorgeschreven inwendige maat van 14,5 mm zijn ingesteld, zal je, behalve met de BR 84, met code 83 railmateriaal weinig problemen ondervinden.

Voor de BR 78 heeft Weinert zelfs een ombouwsetje, waarmee de loc uiterlijk tot op het niveau van de hedendaagse locomotieven gebracht kan worden. Zelf moet ik, wanneer ik nog eens wat tijd over heb, ook nog een drietal locs van de bouwserie 78 ombouwen.

Of het zich loont is een andere zaak, omdat de analoge rijeigenschappen van deze locomotieven ook al niet te fameus waren.


Jacques Timmermans

Peter

#3
Die modellen digitaliseren ga ik niet doen omdat:

Voor de Liliput 78 heb ik inmiddels de Fleischmann 78 en die beschikt over uitstekende rij-eigenschappen.

In de M+F 89.70 is gewoon geen plaats, of je zou de decoder boven op de motor, goed zichtbaar in het f?hrerhaus moeten plaatsen, en dan zit je nog met die zeer matige rij-eigenschappen. Fleischmann heeft trouwens een zeer goed model, maar het beste is toch het Weinert model.

De Hruska heeft wel goede rij-eigenschappen (ook vrij stil) doch de wielen afdraaien is hopeloos, net als het model openen trouwens.
Liliput heeft een prachtige 84, waarbij je zelf 'helaas' de middelste drijfas moet vervangen door een extra onderdeel zonder wielflenzen.Stomme redeneering van hun trouwens dat kopers dit model niet zouden kopen met de middelste wielen zonder flens[:0][:0][:0]

En de G?tzold 75.5 rijdt redelijk, doch lawaaierig. Hier ook weer de wielflenzen afdraaien, nieuwe motor?? plaatsen, en dit terwijl dit merk ondertussen een nieuw en prachtig model van deze 75.5

Nee, ik laat ze zoals ze zijn, om af en toe eens te bekijken, bepaalde herinneringen ophalen die aan deze modellen verbonden zijn, en als ik ooit een glazen kast moest hebben, krijgen ze (samen met nog een paar oudjes) een ereplaats.[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter