Auteur Topic: De BR55 een stoomlok met een vermoeid uiterlij  (gelezen 1304 keer)

Offline Baureihe 103

  • Forumlid
  • Berichten: 418
  • Voornaam: lambert
De BR55 een stoomlok met een vermoeid uiterlij
« Gepost op: 13 december 2009, 21:18:38 pm »
De BR55 een stoomlok met een vermoeid uiterlijk

Wat te doen met een lok die door een wat minder zacht zinnige benadering wat lak schade heeft opgelopen. Je zou er voor kunnen kiezen de lak weer zo goed als mogelijk te herstellen.
Een dan aan de eigenaar te vragen en wat vind je er van, waarna je het antwoord krijgt mooi maar toch maar liever weatheren, ja en dan heb je geen keus meer het wordt weatheren.

Een stoomlok is door zijn kleurstelling niet het eenvoudigste slachtoffer om te weatheren
Daarentegen is het wel een lok met uitdagingen. Alleen als je wat wil zien vind ik het het leukst om hier en daar wat roest kalk en vet aan te brengen.
Roest had deze ijzeren dame in het voorgaande stadium al voldoende maar dat was nu net weer niet de roest die we willen zien op het model.
Maar wat hebben we nu aan dit model gedaan en hoe? let op daar komt het.

Als je een stoomlok in normaal bedrijf goed bekijkt zie je dat met name op de liggende delen en de bovenzijde van de ketel een waas van roet en viezigheid ligt. Deze waas heeft een wat grijs zwarte kleur. Door je model hoofdzakelijk van boven met deze kleur te bespuiten bereik je precies dat resultaat. Je zal zien dat de ketel aan de zijkant waar de ronding terug begint te lopen dus nu niet of nauwelijks is vervuild.
Het onderstel is in tegenstelling tot het geen we nu meestal zien niet met een aardkleur vervuild. Een stoomlok heeft op het onderstel meestal een zwart/ roestige aanslag. Deze aanslag is ook vaak redelijk egaal verdeeld. Dit is op het model dus ook gedaan weer met de airbrush. Wel met een wetwash nog wat contrast aanbrengen op het onderstel met de zelfde kleur waar het onderstel mee is gespoten de details zitten er per slot van rekening niet voor niets.

De roest en de kalk sporen zijn nu eens niet aangebracht met verf maar uitsluitend met pigment poeders. Voordeel van de pigment poeders is dat je geen aanzetten krijgt van een penseel en dat je de gradatie van vervuiling heel nauwkeurig kan doseren. Je kan de pigment zowel nat als droog aanbrengen. Mocht je niet tevreden zijn is het pigment eenvoudig weer te verwijderen met een natgemaakt wattenstaafje, en begin je weer opnieuw.
De Kalk op dit model is ook aangebracht met pigment poeders op de gebruikelijke plaatsen zoals bij de cilinders, pomp,kranen, voorverwarmer.

Als je klaar bent met het aanbrengen van al deze details moet het nog wel worden gefixeerd met blanke matte lak. Als dit niet doet zal het pigment door het vasthouden van de lok vlekkerig worden of zelfs vervagen. Ook is het zo dat de blanke matte lak de verschillende kleuren mooi in elkaar zal laten vloeien. Na het aanbrengen van de lak is het tijd voor de laatste handelingen met verf.

Er zijn nog meer details die je kan aanbrengen, het personeel was vaak met de oliespuit in de weer. Soms ging er wat naast en deze plekken kan je mooi imiteren door hier en daar blanke lak in glanzende of satijn samenstelling op te brengen. Op de draaistellen en drijfstangen met een wetwash op de gebruikelijke plaatsen nog wat blauw/zwart half glanzende verf, dit geeft mooi gebruikt vet weer. De diversen handgrepen kan je ook gerust met een zwarte halfglanzende verf met een kwastje behandelen. Hierdoor krijg je het effect net of het loc personeel met vette handen de lok heeft beklommen. Een aantal leidingen op de ketel bijvoorbeeld nabij kranen kan je ook zo bewerken.
De voetplaat van de loc zeker tijdens de ritten was vervuild met koolstof as en vettigheid.
Het is dus logisch dat je dit ook met een likje verf namaakt op de treden van de trapjes naar het machinistenhuis.
 
Het model in kleur
imghttp://img144.imageshack.us/img144/4626/dsc04856wz0.jpg/img

imghttp://img144.imageshack.us/img144/9992/dsc04857gc5.jpg/img

imghttp://img230.imageshack.us/img230/5413/dsc04858mf0.jpg/img

imghttp://img300.imageshack.us/img300/1268/dsc04859aq2.jpg/img

imghttp://img230.imageshack.us/img230/343/dsc04860vc1.jpg/img

imghttp://img300.imageshack.us/img300/3740/dsc04861ll7.jpg/img

imghttp://img230.imageshack.us/img230/3048/dsc04862sn7.jpg/img

imghttp://img230.imageshack.us/img230/4589/dsc04863sc1.jpg/img

imghttp://img230.imageshack.us/img230/2379/dsc04864tm4.jpg/img

imghttp://img300.imageshack.us/img300/8693/dsc04865ir2.jpg/img

imghttp://img230.imageshack.us/img230/6831/dsc04867yk3.jpg/img

imghttp://img300.imageshack.us/img300/303/dsc04868lv6.jpg/img

imghttp://img144.imageshack.us/img144/4470/dsc04869xz3.jpg/img

imghttp://img230.imageshack.us/img230/5828/dsc04872xa0.jpg/img

imghttp://img300.imageshack.us/img300/7451/dsc04870al4.jpg/img

imghttp://img300.imageshack.us/img300/6130/dsc04871fz9.jpg/img

imghttp://img300.imageshack.us/img300/3973/dsc04872yu0.jpg/img

imghttp://img230.imageshack.us/img230/9569/dsc04881jm5.jpg/img

Zo dat was het dan weer voor vandaag op naar de volgende de Reihe 55

Groetjes Bert :)




Bestaat er een andere hobby.

Offline C-rail

  • Forumlid
  • Berichten: 394
    • http://www.youtube.com/user/bgezobita?feature=mhum
  • Voornaam: C├ędric
De BR55 een stoomlok met een vermoeid uiterlij
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2009, 21:24:41 pm »
Mooi, het enige dat ik nog zou doen is de rand rond de wielen rood verven, M* doet dit niet om kosten en onderdelen te sparen.

C?dric
Voor filmpjes: http://www.youtube.com/user/bgezobita?feature=mhum

IMGhttp://www.mlgtraffic.net/images/CFL/LD/CFL_1600_R.gif/IMGIMGhttp://mlgtraffic.net/images/SNCB/W/SNCB_E_Std.gif/IMGIMGhttp://mlgtraffic.net/images/DB/W/DB_Gs210.gif/IMGIMGhttp://mlgtraffic.net/images/W/L31.gif/IMGIMGhttp://mlgtraffic.net/images/SNCB/W/SNCB_H2213A3.gif/IMG

Offline Baureihe 103

  • Forumlid
  • Berichten: 418
  • Voornaam: lambert
De BR55 een stoomlok met een vermoeid uiterlij
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2009, 21:55:48 pm »
Hoi Cedric,

Dat gaat helaas niet meer de loks zijn weer naar de eigenaar.

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.581
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
De BR55 een stoomlok met een vermoeid uiterlij
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2009, 21:59:51 pm »
Prachtig resultaat! Dit zijn draadjes om ter bookmarken voor later, als ik ook zo ver ben. Bij de beide stoomlocomotieven mis ik nog wel een beetje de kalkaanslag op plaatsen waar water regelmatig lekt. Maar dat is een waarschijnlijk persoonlijk voorkeur. Nogmaals, heel knap werk!

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline rixke rail

  • Forumlid
  • Berichten: 2.732
  • Modelbouwers doen het kleinschalig
  • Voornaam: eric
De BR55 een stoomlok met een vermoeid uiterlij
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2009, 23:10:21 pm »
Aha, de g8 ! [:p] In Belgi? de type 81. Daar heb ik ook nog wat plezier mee gehad, om te verbelgischen :



En 't is ??n van mij lievelingsloks geworden !
Filmpje !

Volgens mijn bescheiden mening  had U toch nog de kolenlading wat kunnen verbeteren, hoor Bert ![:I]
Mijn Belgische versie met briketten :



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum 1 fotoalbum 2 mijn buis ARCHIEVEN

Offline Baureihe 103

  • Forumlid
  • Berichten: 418
  • Voornaam: lambert
De BR55 een stoomlok met een vermoeid uiterlij
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2009, 21:13:40 pm »
Hoi Saraan Rixe en anderen,

Allereerst bedankt voor de leuke reacties en de steekhoudende opmerkingen. Je kan een stoomlok weatheren in allerlei gradaties van licht tot zeer zwaar vervuild of zelfs in een vervallen toestand. Zelf probeer ik de loks zo divers als mogelijk te vervuilen anders zijn ze weer allemaal het zelfde (zwart met rood zoals mijn vrouw zegt[:D])

Wat betreft de kalk aanslag is het net zo, van heel veel tot zeer weinig, van wit tot bruin. Kalkaanslag onder invloed van weersinvloeden en vergeet de lok zelf niet kan voorkomen in veel kleuren. Ik kan dus niet aangeven dit is de goede kleur want dan is er wel weer een foto met andere kleuren. Dus gewoon doen wat je het meeste aanspreekt.
Dus maar weer eens in de oude archieven gezocht naar een voorbeeldje met kalkaanslag e.d.

Zie hiervoor het nieuwe topicje de BR81 uit mijn begintijd van het weatheren.

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Offline Mr-tsjoektsjoek

  • Forumlid
  • Berichten: 502
  • Voornaam: Rik
De BR55 een stoomlok met een vermoeid uiterlij
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2009, 18:52:17 pm »
Hello Bert,

Prachtig werk heb je daar geleverd op die BR 55.
Persoonlijk werk ik ook graag met pigmentpoeders.

Eerst een overspray met Vallejo Smoke en het chassis een lichte spray met wat roest.
Dan aan het werk met de poeders. Hier en daar wat roest, zoals aan de waterluiken, met wat aflopers.
De wanden van de tender durf ik al eens wat aflopende strepen geven met Grimy Black, om kolenstof dat afspoelt met het regenwater na te bootsen.



Zoals deze ombouw : een Fleischmann BR 50 is nu de 25.002
Groeten Mr tsjoektsjoek.

Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?