Auteur Topic: De Reihe 55 van de  (gelezen 528 keer)

Offline Baureihe 103

  • Forumlid
  • Berichten: 418
  • Voornaam: lambert
De Reihe 55 van de
« Gepost op: 13 december 2009, 21:14:07 pm »
De Reihe 55 van de ?BB in het zwart

De Reihe 55 (stoomlok) is door zijn geheel zwarte kleurstelling niet eenvoudig  om te weatheren. In tegenstelling tot de Duitse uitvoeringen zijn de meeste Oostenrijkse loks geheel zwart op wat rode kleur accenten op de drijfstangen na.

Als je een stoomlok in normaal bedrijf goed bekijkt zie je dat met name op de liggende delen en de bovenzijde van de ketel een waas van roet en viezigheid ligt. Deze waas heeft een wat grijs zwarte kleur. Door je model hoofdzakelijk van boven met deze kleur te bespuiten bereik je precies dat resultaat. Je zal zien dat de ketel aan de zijkant waar de ronding terug begint te lopen dus nu niet of nauwelijks is vervuild.
Maar omdat de lok geheel zwart is zal je van de gebruikelijke weathering niet veel zien en er wat armoedig uit gaan zien. Daarom nu aan het zwart voor het voor het onderstel wat meer een aardtint toegevoegd, dit in tegenstelling tot het geen we meestal zien. Een stoomlok heeft gebruikelijk op het onderstel meestal een zwart/ roestige aanslag.

Deze aanslag is ook vaak redelijk egaal verdeeld. Dit is op het model dus ook gedaan weer met de airbrush. Wel met een wetwash nog wat contrast aanbrengen op het onderstel met de zelfde kleur waar het onderstel mee is gespoten.  

Ook bij dit model zijn de roest en de kalk sporen zijn nu eens niet aangebracht met verf maar uitsluitend met pigment poeders. Voordeel van pigment poeders is dat je geen aanzetten krijgt van een penseel en dat je de gradatie van vervuiling heel nauwkeurig kan doseren. Je kan het pigment zowel nat als droog aanbrengen.

Als je klaar bent met het aanbrengen van al deze details / pigment moet het nog wel worden gefixeerd met blanke matte lak. Als dit niet doet zal het pigment door het vasthouden van de lok vlekkerig worden of zelfs vervagen. Ook is het zo dat de blanke matte lak de verschillende kleuren mooi in elkaar zal laten vloeien. Na het aanbrengen van de lak is het tijd voor de laatste handelingen met verf.

Er zijn nog meer details die je kan aanbrengen, het personeel was vaak met de oliespuit in de weer. Soms ging er wat naast en deze plekken kan je mooi imiteren door hier en daar blanke lak in glanzende of satijn samenstelling op te brengen. Op de draaistellen en drijfstangen met een wetwash op de gebruikelijke plaatsen nog wat blauw/zwart half glanzende verf, dit geeft mooi gebruikt vet weer. De diversen handgrepen kan je ook gerust met een zwarte halfglanzende verf met een kwastje behandelen. Hierdoor krijg je het effect net of het loc personeel met vette handen de lok heeft beklommen. Een aantal leidingen op de ketel bijvoorbeeld nabij kranen kan je ook zo bewerken.


Het model in kleur of toch maar niet
 
imghttp://img204.imageshack.us/img204/5818/dsc04873jm2.jpg/img

imghttp://img204.imageshack.us/img204/6036/dsc04874ae4.jpg/img

imghttp://img204.imageshack.us/img204/6453/dsc04875cw0.jpg/img

imghttp://img440.imageshack.us/img440/599/dsc04876gv0.jpg/img

imghttp://img220.imageshack.us/img220/7417/dsc04877jm9.jpg/img

imghttp://img204.imageshack.us/img204/2175/dsc04878dz4.jpg/img

imghttp://img220.imageshack.us/img220/733/dsc04880dp3.jpg/img

imghttp://img204.imageshack.us/img204/1386/dsc04882bv1.jpg/img

Ook aan dit model weer met plezier behandeld wat is weatheren toch leuk om te doen.


Groetjes Bert en op naar het volgende object
 :)
Bestaat er een andere hobby.