Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

stroomprobleem

Gestart door bascas, 13 december 2009, 08:07:19 AM

bascas

Hallo, sinds vele jaren de hobby weer opgepakt, maar nu steekt zich een stroomprobleem de kop op. Heb een Marklin digitale metalen ho baan. Nu heb ik van de wissels en de seinen om stroom te besparen het licht gedeelte losgekoppelt van de rest. De lichtjes wil ik via een andere transformator aansturen. Maar dat werkt niet. Wel als ik de massa van de 2 transformatoren met elkaar verbind, maar de verdeelplaat waar het op zit wordt gloeiend heet. Wat doe ik fout?Heb een tekening toegevoegd voor de duidelijkheid.
imghttp://lh6.ggpht.com/_Ihlmb2ZD6kI/SySSB766AYI/AAAAAAAAAQA/PJhifZoYJpA/spooroverzicht.JPG/img

Treinliefhebber

Het lampje is aangesloten tussen de gele draad en bruin (metaal).
Verwijder de verbinding van het lampje naar de gele draad en sluit een aparte draad aan op het lamp(fitting).

Groetjes,
Dave

bascas

Dave, dat heb ik gedaan, zoals je op de tekening ziet. Daarom begrijp ik het ook niet..

INFO

Sluit het dan maar zo aan.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

bascas

Ik had die twee transformatoren al met elkaar verbonden via een verdeelplaatje, maar dat plaatje en de stekkers werden gloeiend heet. Krijg je dat dan niet als je de twee transformatoren direct met elkaar verbind??
groet Bascas

Klaas Zondervan

Dan zit er kennelijk toch nog ergens een ongewenste verbinding waardoor er kortsluiting ontstaat.
Is die massaverdeelplaat de enige plek die zo heet wordt?

Johan Poelmans

massa verbinden alleen laat geen stroom vloeien. er moet nog ergens anders een contatpunt zijn waardoor de transfo nagenoeg in kortsluiting zit.

Ik vind het trouwens gek dat je centrale of booster niet in veiligheid gaat?
 

INFO

Nee, dat vind ik niet zo gek, want de kortsluiting of bijna kortsluiting zit voor de Centrale of Booster. De beveiliging van de trafo zou aan moeten spreken.

De Centrale of Booster zal alleen een kortsluitmelding geven als er een kortsluiting is in het digitale gedeelte, dus de baan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

@INFO: Als het zo is aangesloten zoals op de tekening van jou, dan kan een eventuele kortsluitstroom alleen maar door je control unit lopen?

Trouwens, kortsluitstroom hier niet te letterlijk nemen: Als je ene transfo pakweg 16V geeft, en de andere 16,5V, en je zou de uitgangen parallel hangen, dan zal er nog steeds een grote stroom lopen door die parallelverbinding, door die halve volt spanningsverschil (jij weet dit probably wel INFO, bascas misschien niet). 2 dezelfde transfos is hier nog steeds geen excuus, want op een uitgangsspanning zit wel vaker een tolerantie.

Dus we zijn eigenlijk niet zo zeer naar een echte kortsluiting aant zoeken, maar eerder naar een punt waar de gele draad van transfo 1 en die van tranfo 1 mekaar raken?

citaat:
Ik had die twee transformatoren al met elkaar verbonden via een verdeelplaatje, maar dat plaatje en de stekkers werden gloeiend heet. Krijg je dat dan niet als je de twee transformatoren direct met elkaar verbind??
groet Bascas

Of heb je inderdaad zowel de bruine als de gele draad tussen de 2 transfos verbonden? Probeer dan eens om enkel de bruine draad door te verbinden, als massa. De gele draden van beide transfo's moet je dan strikt gescheiden houden!
 

jacques timmermans

Theoretisch kan er bij het parallel schakelen van identieke transformatoren niets verkeerd gaan, op de voorwaarde dat de "beginnen" en de "eindes" van zowel de primaire als ook secundaire wikkelingen van beide transformatoren met elkaar verbonden worden.

Praktisch gezien zullen er wel zwerfstromen van enkele mili Amp?re tussen beide wikkelingen vloeien, maar dat is normaal gezien te verwaarlozen.

Een oplossing voor een als hier omschreven probleem kan soms het 180? draaien van de netstekker zijn, waardoor de "beginnen" en "eindes" van de primaire wikkelingen wel op de juiste manier met elkaar verbonden worden.

Aan de secundaire zijde zijn de "beginnen" en "eindes" van de wikkelingen door een kleur (geel en bruin) gekenmerkt, zodat hier een verwisseling al zeer snel duidelijk wordt.


Jacques Timmermans

INFO

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

@INFO: Als het zo is aangesloten zoals op de tekening van jou, dan kan een eventuele kortsluitstroom alleen maar door je control unit lopen?



Ik kan hier eigenlijk alleen maar opmaken dat je niet weet waar je overspreekt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

@INFO: Als het zo is aangesloten zoals op de tekening van jou, dan kan een eventuele kortsluitstroom alleen maar door je control unit lopen?



Ik kan hier eigenlijk alleen maar opmaken dat je niet weet waar je overspreekt.


Tenzij er een galvanische scheiding in een control unit zit is dit toch perfect mogelijk. In jou tekening liep de enige verbinding tussen de wissel en transfo 1 door de control unit. Enkel de gele draad van transfo 2 loopt niet door de control unit. En de laatste keer dat ik gekeken heb had je voor kortluiting of overstroom nog steeds 2 draden nodig?

Nu heb ik nooit een control unit opengedraaid, maar die van mijn roco multimaus weegt geen drol, dus een galvanische scheiding (=zware spoel!) zit daar niet in.

PS: een opmerking dat ik niet weet waarover ik spreek verdient ook wel een motivatie. Er zijn 2 mogelijkheden:
-ofwel weet ik effectief niet waarover ik spreek, maar dan zou ik wel willen weten wat er fout is aan mijn redenatie. (das het verschil tussen afkrakende en opbouwende kritiek dacht ik)
-Ofwel ben ik ergens te kort door de bocht gegaan ondanks mijn kennis van electriciteit. Maar dan kunnen we daar wel verder over discuteren en redeneren tot we eruit zijn. Daar dient een forum toch voor?
 

Johan Poelmans

In de frituur hier nog even over nagedacht:

Voor mij staat het dus vast dat je de stroom van dat licht gedeelte steevast doorheen je centrale stuurt wanneer je de massa van beide transfos doorverbindt. Eigenlijk ontlast je ze hier dus niet mee. En vermoedelijk ga je digitaal signaal over de klemmen van je verlichting hebben.

Probeer eens een bruine draad tussen het metaal en de andere (niet-gele) pool van je transfo2 te plaatsen? Dit moet wel de ENIGE verbinding zijn tussen transfo 2 en de andere digitale zooi!

Elektrisch klopt dat perfect, het enige wat misschien mis zou kunnen gaan is dat die extra verbinding met het metaal voor storing zorgt op de ontvangst van je decoders. hoogfrequente elektronica weet je nooit ;) Maar er is maar 1 manier om uit te vissen of het werkt..
 

INFO

Johan, weleens van Common-Ground gehoord?

Zoals ik het in het laatste schema getekend heb is het juist.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

De in het schema getekende is misschien voor een niet Marklin rijders verwarrend, maar de gele draad naast de twee blauwe draden die naar de k83 gaan, heeft een andere functie, en is dus op een andere soort spanning aangesloten dan de andere gele draden.

M.a.w. de gele draden zijn niet allemaal op dezelfde bron aangesloten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.