Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MIRACOS

Gestart door n/a, 26 juni 2005, 15:48:24 PM

n/a

Toffe,

Ik denk dat je een heel belangrijke optie mist.

Gedigitaliseerde baan, doormiddel van Lokdecoder, wisseldecoders, terugmeldmodules, en een computer + besturingsprogramma.

Via de terugmelddecoders en het besturingsprogramma maak je blokken, en via het besturingsprogramma maak je wisselstraten.
Via het besturingsprogramma bepaal je het rijgedrag van de diverse loks. Met daarbij uitzonderingen van blokken enz. enz.

Wim.

rgp

Dag,

Toffe,  de clubbaan is nu nog volledig analoog (de ombouw begint na onze expo in november).  Zowel de voedingen (1 voeding per twee blokken,; iedere voeding geeft onder 10V 1,5A af) als het bloksysteem zijn door leden op het einde van de jaren 70 ontworpen.  er wordt GEEN gebruik gemaakt van schakel, contactrails of reedscontacten.  Alles gebeurt via bezetmelding door de assen (grafiteren van assen).  Door het zelf te ontwerpen en te maken beheers je het systeem volledig wat belangrijk is bij pannes.
De voedingen zijn bipolair.
Wat je in je synthese schrijft is niet volledig juist.  Op de analoge baan remmen de treinen zeer geleidelijk af en dito optrekken.  Dubbeltracties, geduwde treinen en treinen lang dan ??n blok zijn geen probleem.
De opmerking van Wim is ook terecht, maar het grote gevaar wanneer men er een PC bijhaalt dat in tegenstelling tot alle andere systemen de PC de hoofmoot wordt, waarbij men in se zelfs geen treinbaan meer nodig heeft.

Roland

Gerolf

Roland, een klein vraagje tussendoor over "het grafiteren van assen":
Wordt er grafiet gebruikt om een weerstand over een as te plaatsen? Hoe doe je dit?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pahasoft

Gewoon met weerstandslak (dat is tenminste de manier waarop ik het doe). Zit bij Minitrix gewoon in het assortiment. Een streekje over het wiel met de geisolleerde wielbus; goed laten drogen en meten of de weerstand goed is.

rgp

Dag,

Gerolf, in de club gebruiken we een spuitbus.  Voor de rest hetzelfde als hierboven geschreven.  We testen ook gewoon (zeker bij 2-assige wagen of hij de bezetmelding activeert.

Roland

n/a

Beste Wim,
Om de discussie concreter te maken had ik graag contakt gemaakt.Crabbcharles@yahoo.com

Gerolf

citaat:
Geplaatst door pahasoft
...en meten of de weerstand goed is.
... en hoeveel is dat dan? 10K? 1K? ...?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pahasoft

Zoveel als de bezetmelder nodig heeft om op te reageren. Ik zit zelf ongeveer tussen de 15K en 20K

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door pahasoft
...en meten of de weerstand goed is.
... en hoeveel is dat dan? 10K? 1K? ...?



De waarde van de weerstand is mede afhankelijk van de gebruikte stroomdetector. Dus zie de specificatie van de stroomdetector en bepaal aan de hand daarvan hoe groot de waarde van de weerstand minimaal moet zijn.

Wim.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door pahasoft
Ik zit zelf ongeveer tussen de 15K en 20K

Dan zit ik in dezelfde grootte-orde met mijn bezetmelders. Dank U voor de info.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Toffe,
Ik wil even reageren op "Uw teleurstelling over de manier waarop dit forum geleid wordt".
Zoals je zelf al aanhaalt weet je niet alles over Miracos, en ik dus ook niet. Behalve dan dat het het werk is van Rudy van Raemdonck, die echter omwille van zijn beroepsbezigheden weinig tijd heeft om ook nog eens dit forum te bezoeken.
Een forum "leiden" bestaat er volgens mij in te proberen anderen te doen reageren op vragen.
Dat hierbij "uitschuivers" voorkomen heb je op elk forum. En als je de deelnemers "monddood" wil maken kan je het forum maar beter opdoeken[:I]. Die uitglijders kunnen echter wel bij iemand een belletje doen rinkelen, maar in deze draad wilde dat, helaas voor jou, niet lukken.
Even "Googelen" bracht me deze link: http://www.modeltech.be
De Miracos-pagina vind je hier direkt:
http://www.modeltech.be/P_Miracos_NL.htm

Neem eventueel via de site van "modeltech" eens kontakt op met de auteur...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Nog even dit: Koploper en Dinamo genieten, waarschijnlijk door het wat grotere aantal sporrmodelbouwers in Nederland, een grote bekendheid. Miracos nog niet dus. Het is ook geen freeware, dat draagt daar misschien ook toe bij.
We zouden het op prijs stellen als Rudy Van Raemdonck (hij schreef ook de eerste (verduveld goeie!) reeks over elektronika-toestanden in MSM) tijd zou vinden om eventuele aspirant-gebruikers via dit forum bij te staan.
Vraag is natuurlijk of hij daarvoor tijd zal vinden...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

Tony en alle medeforumleden, ik ken Rudy heel goed en ik kan jullie verzekeren dat hij geen problemen heeft om tijd vrij te maken voor jullie vragen, ondanks een drukke agenda. Persoonlijke service hoort bij zijn strategie. Hij heeft trouwens een uitgebreid antwoord aan "toffe" gestuurd. Ik weet dat hij getwijfeld heeft om zich in de debatten te mengen, maar dat uiteindelijk niet gedaan heeft omdat hij natuurlijk geen neutrale toeschouwer in de kwestie is.

Wie het systeem in werking wil zien of eens met Rudy wil praten, gaat best eens langs op de opendeurdagen van de club "Het spoor" in St-Niklaas, op 17, 18, 24 en 25 september.

Over prijzen kan inderdaad lang gediscussieerd worden, dat hebben we hier al genoeg gezien. Ik kan jullie alleen maar dit zeggen in verband met de Modeltech-producten : de modules zijn van hoogstaande kwaliteit en zitten in een degelijke behuizing. Alles is "af"; er zijn geen extra diodes, weestanden en zo meer nodig. Er is absoluut geen kennis van elektronica nodig om alles aan te sluiten en er kan eigenlijk niets mis gaan. Iedere module bevat een microprocessor zodat verdere uitbreiding van de mogelijkheden in de toekomst mogelijk is via upgrades van de software.
Zoals Tony al opmerkte is Miracos inderdaad geen freeware en Koploper wel. Hou echter de komende maanden de website in de gaten, want daar zou wel eens goed nieuws op kunnen verschijnen. (Ik hoop nu maar dat Rudy niet meeleest vanuit zijn vakantieoord en me op de vingers tikt...).
Trouwens, Tony, om op de homepage te komen gebruik je beter de volgende link : http://www.modeltech.be Kan je dat even wijzigen in je bericht ? Dank je.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *