MIRACOS

Gestart door n/a, 26 juni 2005, 15:48:24 PM

n/a

Ik overweeg mijn bestaande of zeker mijn nieuwe baan te "digitaliseren".Naast de vele merken die zich aanbieden vond ik MIRACOSvan www.MODELTECH.be niet onaardig daar het in hoge mate voldoet aan mijn verwachtingspatroon.Wat zijn de ervaringen met het systeem?Gebruikers mogen zich altijd aanmelden.Bij voorbaat dank.

tonycabus

Vraag eens aan de club "Het Spoor" uit St. Nilkaas[;)]

Die willen er ook mee rijden, en Rudy "Modeltech" is daar ook een beetje lid van (staat daar de wieg van MIRACOS?)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

pahasoft

Hoi Toffe [8D]

Op zich ziet het er leuk uit. Misschien ook nog wel eens een tip om te kijken naar Dinamo van Leon van Perlo. Dit is ook een blokgestuurd systeem. Ik heb er geen aandelen in (en wordt er dus ook niet beter van). Ik weet wel dat Leon een heel goede support geeft aan zijn gebruikers.
Je kan informatie vinden op:
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo

doomslu

De wieg van Miracos staat inderdaad in de club te St-Niklaas. Daar hebben ze er bijna 10 jaar ervaring mee.
Ikzelf ben ook gebruiker. Het systeem voldoet perfect aan mijn verwachtingspatroon. Ik heb ook jarenlang getwijfeld wat ik uiteindelijk zou gebruiken, tot ik dit tegenkwam.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Dag,

Een paar jaar gelden toen we bij De Pijl voor de eerste keer dachten om de clubbaan te voorzien van nieuwe voedingen en bloksysteem, hebben we MIRACOS overwogen.  Maar de prijs viel dik tegen en zoals bij zovele systemen, moet je je baan best in functie van je systeem bouwen.  Het "sturen" van de beide wisselcomplexen aan het centraal station was onbegonne werk.
Echt digitaal is het niet, dacht ik.

Roland

doomslu

Roland,
ik ben nieuwsgierig : voor welk systeem hebben jullie dan gekozen ?

Het systeem is wel degelijk "digitaal", maar zonder locdecoders. De decoders hangen aan de blokken op de baan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Dag,

Voor ZIMO.  Niet echt goedkoop, niet volledig DCC compatibel.
Persoonlijk had ik liever analoog gebleven, maar het is een democratische beslissing en die respecteer ik als lid en als bestuurslid.

MIRACOS is digitaal als blok, maar wat biedt dit meer als analoog ?  In een blok kun je dus nog maar steeds ??n lok sturen, of niet.

Roland

doomslu

In een blok kun je inderdaad maar ??n lok sturen. Dat is eigenlijk zoals in het grootbedrijf (behalve bij rangeren).
De meerwaarde ten opzichte van analoog is dat het systeem een ge?ntegreerde beveiliging heeft. Geen botsingen ! Treinen vertragen bij geel sein, stoppen netjes voor een rood sein en trekken rustig weer op als het sein op groen staat. Ze rijden ook niet over verkeerd gestelde wissels.
Als je veel beweging op je baan wil, en je bent alleen om alles te bedienen kan er niets fout lopen.
Ander voordeel is de lastregeling die er voor zorgt dat de loks niet stilvallen als ze traag rijden.
Ieder systeem heeft zo z'n voor- en nadelen h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

citaat:
Geplaatst door rgp


MIRACOS is digitaal als blok, maar wat biedt dit meer als analoog ?  In een blok kun je dus nog maar steeds ??n lok sturen, of niet.
Roland



Volgens mijn bescheiden mening is dat nu juist de hele opzet van een blok. Er kan en mag zich altijd maar 1 eenheid binnen een blok bevinden.

Bij het rangeren, dus het rijden opzicht wordt de blokbeveiliging overruled.

Wim

rgp

Dag,

mijn antwoord over MIRACOS was nogal vaag, om mij niet weeral als de kritikaster" te laten afschilderen.

Uit de reacties van "Wim" en "doomslu" kan ik afleiden dat dit systeem NIETS meer kan dan het huidige analoge bloksysteem van De Pijl dat VEEL goedkoper is.

Een lok als voorspan aan een trein zetten kan dus ook niet.  Twee treinen op hetzelfde spoor laten binnenkomen kan ook niet.

Meerwaarde van MIRACOS ?

Roland

doomslu

Ach Roland, kritiek geven mag best hoor.
Iedereen mag hier toch zijn mening uiten ? Anders zou het hier maar een saaie boel zijn. [;)]

Je opmerkingen "Een lok als voorspan aan een trein zetten kan dus ook niet. Twee treinen op hetzelfde spoor laten binnenkomen kan ook niet." zijn trouwens correct. (Al bestaan er uiteraard wel technische oplossingen voor die problemen).

Voor mij persoonlijk is het ontbreken van deze mogelijkheden niet relevant. Voor een grote club als "De Pijl" kan ik me wel inbeelden dat zoiets wel in het lastenboek staat.

Waarom ik gekozen heb voor Miracos en niet voor "gewoon digitaal"? Ten eerste omdat het dubbel zo duur zou uitgevallen zijn om hetzelfde te bereiken. En ook omdat je met digitaal eigenlijk maar ??n, maximum 2 loks tegelijkertijd kan besturen en in de gaten houden. Een mens heeft maar 2 ogen en 2 handen. En ik wilde graag wat meer beweging op mijn baan.
Nogmaals : in een club is de situatie heel anders, daar kan ieder ??n trein besturen en er is al veel beweging.
Je moet dat dus erg individueel bekijken, naargelang de behoeften. Gelukkig hebben we tegenwoordig wel veel keuze...[:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,
Een lok als voorspan aan een trein zetten kan dus ook niet.  Twee treinen op hetzelfde spoor laten binnenkomen kan ook niet.
Roland



Roland, ik denk dat het tijd wordt dat je je wat breder gaat orienteren. Dubbeltractie of zelfs Multi tractie is voor de meeste digitale systemen geen enkel probleem, een beetje slim besturingsprogramma lost deze zogenaamde problemen zo voor je op. Dus twee of meer treinen in het zelfde blok, is trouwens iets anders dan op hetzelfde spoor kan zonder probleem, als je het juiste gereedschap maar gebruikt.

Wim.

n/a

Beste Roland ,
Ik kan je redenering niet volgen.Miracos is te duur maar Zimo werd verkozen alhoewel ook niet goedkoop,Miracos is een halfslachtig digitaal systeem maar Zimo schijnt ook niet helemaal compatibel te zijn.Je reakties zijn tegenstrijdig.Je kijkt met enige weemoed en nostalgie terug op de analoge tijd van De Pijl en schiet alles af dat enigzins afwijkt van die harde en pure analoge lijn.Ik heb de indruk dat de democratische beslissing nog niet verteerd is.Ik sluit me verder aan bij de mening van Wim.

rgp

Dag,

't zal de hitte zijn, maar leren lezen aub.

Wim: zoals je dus zelf zegt: MIRACOS alleen laat het niet toe, want je moet het juiste gereedschap hebben.

Toffe ( prachtige naam): ZIMO is idd ook niet volledig compatibel, maar biedt MEER dan MIRACOS en ANALOOG.  Komt daarbij we van de service van ZIMO zeker zijn (ik heb NIET gezegd dat de service bij MIROCOS niet zeker is.).  Ik heb die beslissing al lang verteerd, maar in tegenstelling tot wat men zou kunnen denken zijn de kanttekeningen die ik plaatste niet persoonlijk, maar in het belang van een groep: de clubleden die analoog rijden of met niet-ZIMO (en dat zijn er veel) staan in de kou; want ze kunnen binnen de club niet meer terecht om te rijden.

Doomslu: bedankt voor je objectief antwoord.  Club of persoonlijk is niet zo belangrijk, maar wel "gebruik".  Als je een baan hebt waar rijden het belangrijkste is, heb je geen problemen; maar als je treinsamenstellingen wilt gaan maken in je station, dan heb je een serieuze kans om vast te lopen.

Roland

n/a

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Wim: zoals je dus zelf zegt: MIRACOS alleen laat het niet toe, want je moet het juiste gereedschap hebben.




Roland,

Dan mag je mij toch uitleggen hoe je in analoog bedrijf een lok in voorspan zet, zonder het juiste gereedschap. Dit is zelfs nog moeilijker te realiseren dan met een digitaal systeem.

Wim.