Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Sabena stel Jocadis

Gestart door dieselfreak, 11 december 2009, 17:43:17 PM

dieselfreak

Op de site van Jocadis staan de eerste foto's van het blauwe Sabena stelletje wat binnenkort verkrijgbaar zal zijn. Net zoals de andere electrische stelletjes van Jocadis ziet dit er ook weer erg fraai uit. Er staat nog geen uitleveringsdatum bij maar ik denk zo rond de feestdagen. Alweer iets voor mijn verlanglijstje, en dat was al zo lang!
MC

Jurgen

Iemand een idee in welke blauwe livrei ze als laatste rondgereden hebben? Of heeft er iemand de jaartallen waarin de opschriften veranderd zijn?

Ik loop met de idee om zo'n stel te kopen voor mijn vader. Hij heeft me verteld dat hij daar vroeger nog mee meegereden heeft naar zijn werk in Zaventem. Het lijkt me een mooi cadeau, maar financieel moet ik toch nog even nadenken.
Maar of ik het model nu koop of niet, ik wil toch weten met welk stel hij dan precies zou kunnen gereden hebben. Vandaar dat ik wil weten in welke jaren de stellen met welke opschriften gereden hebben.



De datum van uitlevering zal volgens mij zo rond de kerstperiode zijn. Als ik me niet vergis zijn de vorige stellen ook telkens net voor of net na nieuwjaar uitgeleverd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Iemand een idee in welke blauwe livrei ze als laatste rondgereden hebben? Of heeft er iemand de jaartallen waarin de opschriften veranderd zijn?

Ik loop met de idee om zo'n stel te kopen voor mijn vader. Hij heeft me verteld dat hij daar vroeger nog mee meegereden heeft naar zijn werk in Zaventem. Het lijkt me een mooi cadeau, maar financieel moet ik toch nog even nadenken.
Maar of ik het model nu koop of niet, ik wil toch weten met welk stel hij dan precies zou kunnen gereden hebben. Vandaar dat ik wil weten in welke jaren de stellen met welke opschriften gereden hebben.



De datum van uitlevering zal volgens mij zo rond de kerstperiode zijn. Als ik me niet vergis zijn de vorige stellen ook telkens net voor of net na nieuwjaar uitgeleverd.



Jurgen,

Het eerste Sabena stelletje kwam in 1971 op de sporen, toen nog met 2 panto's en het opschrift "Sabena", de versie zoals die nu op de site van Jocadis staat. Later in de jaren 70 werd de tweede panto verwijderd. Begin jaren 80 werden alle stellen hernummerd en kregen ze ook een logo met kleine vliegtuigjes op de fronten. Eind jaren 80 kregen ze het opschrift "Airport express" en tenslotte kregen ze in de jaren 90 de bekende rode NMBS kleur.
MC

Jurgen

Dank je wel voor de info. Ik dacht wel dat het opschrift Airport Express als laatste rondgereden had. Vaag herinner ik me dat stel, ik denk dat dit ook in Aarschot langskwam toen. Maar eind jaren '80 was ik net 8 jaar oud, dus het zijn echt maar vage beelden die ik me voor ogen kan halen en die kunnen ook wel eens fout zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Dank je wel voor de info. Ik dacht wel dat het opschrift Airport Express als laatste rondgereden had. Vaag herinner ik me dat stel, ik denk dat dit ook in Aarschot langskwam toen. Maar eind jaren '80 was ik net 8 jaar oud, dus het zijn echt maar vage beelden die ik me voor ogen kan halen en die kunnen ook wel eens fout zijn.


Als je meer wil weten over de versie met het opschrift "City express airport", in Spoorwegjournaal nr. 31 staat een artikel hierover. Zelf heb ik dat tijdschrift niet maar misschien is het nog wel te vinden op een beurs.
MC

Michiel

Deze luchthaven-tweetjes rijden nog steeds rond. Wel in de grijze huisstijl, maar het interieur is nog steeds het originele sombere van vroeger, toen ze nog als blauwe airport express tweetjes dienst deden. Een half jaar geleden heb ik nog de eer gehad om met eentje te mogen meerijden. [:D]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Saraan

Deze luchthaven-tweetjes rijden nog steeds rond. Wel in de grijze huisstijl, maar het interieur is nog steeds het originele sombere van vroeger, toen ze nog als blauwe airport express tweetjes dienst deden. Een half jaar geleden heb ik nog de eer gehad om met eentje te mogen meerijden. [:D]

groeten,


Je vermoed Bordeaux. Want die stelletjes worden niet gemoderniseerd.

Michiel

Patrick,

Ik herinnerden me grijs, maar ik ben mijn foto's eens gaan bekijken, en... je hebt helmaal gelijk, ze zijn nog bordeau. Foutje! [:I]

groeten
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)