Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

DB, NS en Cargo dekwagens in het rood

Gestart door Baureihe 103, 08 december 2009, 21:15:43 PM

Baureihe 103

<b>DB, NS en Cargo dekwagens in het rood</b>

<i>Helaas afgelopen weekend nog geen tijd gehad om de Trix wagons te gaan weatheren waardoor ik het beloofde topicje nog niet heb kunnen afmaken. Persoonlijk vond ik dat wel jammer maar ja je kan niet alles hebben in het leven.
Om u allen toch weer wat te lezen te geven toch maar weer wat uit de oude doos gehaald ik hoop dat jullie dat nog steeds kunnen waarderen

Groetjes Bert</i>

<b>Uit de oude doos het verhaaltje over de dekwagens</b>

Beste mede formanten,

Na de eerste weatherdag in Amsterdam is de rust weer gekeerd in Gouda, alles weer uitgepakt, schoon gemaakt en niet te vergeten weer tijd om wat te weatheren in huiselijke kring.
Nu niet dat ik direct weer bezig ben voor mijzelf want er zijn nog wat zaken waar anderen al een poosje op wachten.
Morgen avond eerst nog een weatheravond in een beetje krom waarbij een koploper zijn laatste behandeling krijgt. Dit treinstel stond al een tijdje ongeduldig te wachten. De pantografen zijn al gemonteerd de gaten met putty gedicht eerste stof laag aangebracht maar zo kan hij niet naar de eigenaar terug.
Morgen staat ook op het programma een 2e Ludmilla wat de eigenaar precies wil hoor morgen wel, maar ik blijf het een mooie machine vinden om te behandelen dus dat zal wel goed komen.

Daarnaast is op de dag dat wij gezellig aan het weatheren waren in Amsterdam een lading coilwagens bij mij afgeleverd. Ook dit zijn weer wagons in een rode kleurstelling, maar toch weer anders dan de zijlossers. Bij deze wagens wordt de kostbare lading beschermd door een zijl met mooie plooien die je lekker kan accentueren.
De wagens die hier gaan volgen zijn van `DB Cargo en Railion. Ik zal hiervan een uitgebreide reportage maken ondersteund met foto?s zodat de handelingen goed te volgen zijn in woord en beeld.

Kortom nog genoeg te doen de komende dagen,

Groetjes Bert :)

Na een poosje relatieve rust (schijn want achter de schermen toch nog heel wat gedaan) weer eens een update van mijn kant.
Een tijdje geleden van een forumlid een aantal wagons 10 om precies te zijn ontvangen.
Echter veel leden weten inmiddels al hoe het weatheren gaat dus de spanning is er een beetje af. Al de geheimen zijn met jullie gedeeld, en nu zegt iedereen o dat heb je zo en zo gedaan, alles is bekend, niets kan ik meer in het ongewisse laten, maar ik probeer het toch nog maar een keertje.

Na weer een poosje bijkomen, de weatherdag in Amsterdam en nog veel meer eindelijk tijd om te starten, je kan de eigenaar ook weer niet te lang laten wachten.
Voor je het weet krijg je een deurwaarder met een dwangbevel aan de deur die je sommeert de wagons subiet in te leveren.

Een aantal voorbereidingen had ik al in stilte gedaan namelijk, bekijken van foto?s lui achterover liggend op de bank zo nu en dan hevig geeuwend want dat is op mijn leeftijd al een hele opgave.
Na deze uitgebreide studie alvast een aantal details met het penseel aangebracht zoals:

-Het geel schilderen van de handgrepen op de kopwanden, en de    sjorhaken van de wagons
-Accentueren van de treeplanken aan de zijkanten.
-Ladingsdocumenten met behulp van een wetwash is de kleur wit   

Deze wagons doen ook weer zeer aan je ogen wat zijn ze rood en wat hebben ze veel gemeen met plastic. Wel leuk dat ik dit type karretje nog niet eerder had gedaan.
Met name het zijldoek om de kostbare lading af te dekken gaf weer een uitdaging.
Als je foto?s van het grootspoor goed bekijkt zie je dat deze wagons ook weer echte gebruiks voorwerpen zijn waar geen was en poetsbeurt aan te pas komt.
De kleuren zijn overwegend donker, waarbij de plooien van het zijl nog een zweem rood tonen.

En dat hebben we als volgt gedaan, eerst de kleur earth donkerder gemaakt met teerzwart.
Met de airbrush het model ingespoten met deze kleur, niet egaal maar de bovenzijde het donkerst. Eeven laten drogen waarna het model met een doek met cleaner voor een deel weer is gereinigd. Na het reinigen komt het rood weer fel naar voren, waarna er nog een lichte zweem met een iets lichtere vuil kleur overheen is gespoten.
De kopwanden en de draaistellen natuurlijk niet vergeten mee te spuiten.
Na het spuiten, wetwash is het tijd voor de pigment poeders. Als je dat een keertje hebt gebruikt ontdek je ongekende mogelijkheden. Met het pigment kan je op een super eenvoudige manier schaduwen maken waar geen wetwash tegenop kan.
Inmiddels zijn ze weer netjes ingepakt in de doosjes

Foto 1

imghttp://img106.imageshack.us/img106/1169/dsc05090m.jpg[/img]
Onbehandeld model maagdelijk schoon

Foto 2

Mooi zijn de zilverkleurige handgrepen te zien, die ik geel heb gemaakt

Foto 3

Niet geheel scherp maar we een overzicht wat er gedaan moest worden

Foto 4

De kleur is niet helemaal zoals ze er nu in het echt uitzien maar de schaduwen op de kopwand zijn goed te zien.

Foto 5


Foto 6


Foto 7


Foto 8


Foto 9


Foto 10


Foto 11


Foto 12


En nog is mijn treinenkamertje niet geheel toegankelijk er liggen nog een paar projektjes te wachten op aandacht, waaronder jawel weer een MAT54.
Als dat zo doorgaat het ik er net zo veel geweatherd (MAT 54) als dat er in het echt rond hebben gereden.

Groetjes Bert en op naar het volgende projekt. :)
Bestaat er een andere hobby.

eddy

Hoi Bert,
Knap man,volgens mij zien we U terug op een workshop in Mechelen.
Admins wat denken jullie daarvan?????
groeten Eddy[:p]

marc goovaerts

Bert,

We moeten dan wel hopen op een stevige tribune en grote videoschermen. Zoals gewoonlijk met vier drummen aan een klein tafelke zal hier niet volstaan !

PeterBrz


Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door eddy

Hoi Bert,
Knap man,volgens mij zien we U terug op een workshop in Mechelen.
Admins wat denken jullie daarvan?????
groeten Eddy[:p]



Hoi Eddy,
Workshop Mechelen leuk dan maak ik er gelijk een kleine vakantie van met mijn vrouw (is dan wel de eerste keer dat ze meegaat om te weatheren[:)]

citaat:
Geplaatst door Marc
Bert,

We moeten dan wel hopen op een stevige tribune en grote videoschermen. Zoals gewoonlijk met vier drummen aan een klein tafelke zal hier niet volstaan !



Hoi Marc met 4 drummen en een klein tafelke lijkt het mij veeeel
gezelliger.

Groetjes aan beide Bert

PS ook bedankt Peter ik zou je bijna vergeten[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

Bestaat er een andere hobby.