Monteren M rails M

Gestart door n/a, 21 juni 2005, 13:34:06 PM

n/a

Hoi,
Wat is eigenlijk de juiste manier om M rails van M?rklin vast te zetten op een houten ondergrond? Als ik ze nu zou vastschroeven worden ze gewoon platgedrukt door het vastschroeven :P. Een oplossing zou zijn om iets onder de rail te stoppen, maar wat?
Iemand ervaring? :)

laurens66

Mischien een blokje hout onder de rails?

Ik heb ze vroeger ook vastgeschroefd met zo'n rubbertje eronder en dat ging gewoon goed.

n/a

Ik heb ook m rails. Ik gebruik ook het vroegere Marklin produkt 7171. Eigenlijk gebruik ik alleen de schroefjes die erbij horen de rubbere voetjes voor onder de rails gebruik ik bijna niet. Wel liggen mijn m-rails niet rechtstreeks op het hout. Ik gebruik eronder goedkoop dun ribbelpapier. Dit zorgt ook voor een goede geluidsreductie. Misschien niet zoveel als kurk, maar het verschil was voor mij duidelijk hoorbaar en vele malen goedkoper dan kurk.

Ook moet je de schroeven niet zo vast draaien dat de rails erdoor gaan verbuigen.


n/a

Dat rubberen ding lijkt me wel goed. Maar vind dat maar eens in de winkel :P

laurens66

kijk eens op www.ebay.nl
typ in marklin 7171 en je vinde ze zo wel.

En anders heb ik er nog wel 150 liggen van vroeger wat nog verkocht moet worden.

Steven86

Als je de M rails op een vaste baan zet, waar niet continu aan gewijzigd wordt, dan is deze tip iets:

Op de baan van de kinderen heb ik M-rails vastgezet met dubbelzijdig tapijkleefband (zo'n gaasband) (dit is op een effen ondergrond). Wel de kleefbandversie nemen waarop staat 'verwijderbaar'. De rail zit goed vast, demping is OK en je kan over het beetje band dat links en rechts van onder de rail komt schilderen (grondverf) en gras of vlokken aanbrengen.

Moet de rail los, dan lukt dit zonder al te veel moeite. gewoon voorzichtig met een gewoon mes in de lengte langs de rail onderdoor gaan.

En het is goedkoop.

n/a

Mja, ik wil ze toch wel vastzetten.
The quest voor de rubberen stukjes is begonnen :P

Steven86

Je wil ze toch vastzetten met rubbers? [:)]

Geloof me, met de kleefband zitten ze ook vast.

n/a

Ja, met die rubbers, het is niet de bedoeling dat ze zichtbaar zijn en in de eerste jaren losgemaakt worden ;)

n/a

Jan,

Ik zou ze gewoon vastschroeven zonder rubber blokje. Gewoon stoppen met vastdraaien als de schroef kop de rails raakt. Met een beetje moed beleid en trouw kom je een heel eind.

Die blokjes kosten een vermogen, en er moeten er twee van onder iedere rails.
Gewoon even langs de Gamma of een andere DHZ markt en een doos kleine schroefjes kopen. Er hoeft geen Marklin op je doosje met schroefjes te staan.[8)]

Wim

laurens66

Ik heb zelf ook schroefjes gekocht vroeger bij de bouwmarkt, ik heb de rails toen verzinkt bij zo'n gaatje, dit ging toen perfect.
Dit was de tweede keer dat ik heb opbouwde, de eerste keer had ik rubbers gebruikt.
Nu ben ik weer aan het opbouwen me K-rails omdat ik het mooier vind.

n/a

citaat:
Geplaatst door Wim

Jan,

Ik zou ze gewoon vastschroeven zonder rubber blokje. Gewoon stoppen met vastdraaien als de schroef kop de rails raakt. Met een beetje moed beleid en trouw kom je een heel eind.

Die blokjes kosten een vermogen, en er moeten er twee van onder iedere rails.
Gewoon even langs de Gamma of een andere DHZ markt en een doos kleine schroefjes kopen. Er hoeft geen Marklin op je doosje met schroefjes te staan.[8)]

Wim




Echt duur zijn ze niet hoor, ik zag er 50 voor 2? op ebay, wel in Duitsland :P
Iemand een id van de nieuwprijs? In m'n M?rklin prijslijst uit 1983 kosten ze 170 frank, maar geen id voor hoeveel dat is :)ssssss

laurens66

In 1990 kocht je er 50 voor f12.15 en bij de bartsmit voor f10.95
dus kosten ze per stuk f0.20 dat is ongeveer ?0.10

toch makkelijk om nog een oude catalogus te bewaren[:D]

n/a

citaat:
Geplaatst door laurens66

In 1990 kocht je er 50 voor f12.15 en bij de bartsmit voor f10.95
dus kosten ze per stuk f0.20 dat is ongeveer ?0.10

toch makkelijk om nog een oude catalogus te bewaren[:D]


Mja, ze staan wel in m'n catalogus, maar hoeveel je er krijgt staat er niet bij :)
Maar bedankt iig, kan weer een stuk verder :P

laurens66

ik heb dat weer uit een ander catalogus uit 1996/1997, daar stond bij dat ze per 50 worden verpakt, maar idd het staat niet in de catalogus van 1990.
Ik heb er hier nog 150 liggen die nog moeten worden verkocht, ook heb ik nog 50 originele schroefjes en nog stuk of 100 dhz schroefjes.