Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

RAL modelbouwverven !

Gestart door marc goovaerts, 30 november 2009, 18:50:09 PM

marc goovaerts

Terwijl ik op www.1zu160.net een avondje hun nieuwigheden-pagina's doornam (een must voor elke N-er) kwam ik toevallig de verven van 'Oesling Modell-Farben' tegen, te vinden op http://www.mago-finescale.de/html/oesling_farben_pdf.htm

Een oude droom: modelbouwverf volgens RAL-code...
Maar heeft iemand hier ervaring mee ?

dgrr57

Zonder het laatste puntje in uw link werkt het beter [;)]

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Zonder het laatste puntje in uw link werkt het beter [;)]


Sorry, op school (pre-digitaal tijdperk) geleerd dat je een zin met een punt moet eindigen...[:D]

Peter

Hallo Marc,

Er zijn meerdere merken die verf in RAL kleuren aanbieden. Voorbeelden zijn Weinert, Revell, Humbrol enz. Wat Humbrol bertreft, deze verven (met RAL) vind je enkel in Duitsland.
Een ander paar mouwen is dat er verschillen kunnen zijn in de kleuren. Dit zou niet mogen, maar.....het kan gebeuren.
Wel moet je er rekening mee houden dat een gespecifieerde RAL kleur voor het grote voorbeeld, meestal te donker of te fel overkomt eens je hem op een schaalmodel gebruikt. Hoe kleiner de schaal hoe meer dat verschil opvalt.
Voor Duitse modellen is de Weinert verf de meest nauwkeurige, voor Belgie vind ik die van Jocadis de meest juiste.
Met vriendelijke groeten
Peter

Baureihe 103

Hallo Marc,

Revell verkrijgbaar in volgens mij geheel Europa
brengt de verf uit in ral kleuren.
Voor de Nederlandse modellen een hele reeks originele verf kleuren
van THS.
Daarnaast kan je ook bij M?rklin de verf van diversen modellen
verkrijgen.

Groetjes Bert [:)]
Bestaat er een andere hobby.

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Peter


Wel moet je er rekening mee houden dat een gespecifieerde RAL kleur voor het grote voorbeeld, meestal te donker of te fel overkomt eens je hem op een schaalmodel gebruikt. Hoe kleiner de schaal hoe meer dat verschil opvalt.


Graag een uitleg hiervoor want als ik verkeersrood bestel (ral 3020) en die gebruik om bijvoorbeeld een Roco kap bij te werken dan zie ik geen kleurverschil.

Kees-Jan

glamo

ook testors heeft nu een aantal RAL kleuren[;)]
 

marc goovaerts

Efkes de originele vraag herhalen... Heeft er iemand ervaring met die Oesling Modell-Farben ?

Ze lijken me vooral interessant omdat ze een grote keuze hebben en van het RAL-systeem uitgaan. Terwijl bvb Humbrol 'benaderende' waarden geeft.

eve

Marc,

Ik ben toevallig bezig de kwaliteit van de Oesling-Farben te onderzoeken op vooral duitse fora : dwz. ik zoek ook ervaringen van andere gebruikers.
Wat mij bij de Oesling-Farben aanspreekt : het zijn acrylverven op WATER-basis.
Ik heb voor mijn hobby zowat verfjes van alle bekende leveranciers. En steeds moet daar de juiste verdunner bij : stinkduur en meestal stinkt hij nog erg ook (ik gebruik ook de air-brush...).
Uit de berichten blijkt dat de Oesling-Farben zeer snel drogen. Men moet de techniek van het spuiten aanpassen om sinaasappelschil-vorming te voorkomen : beetje oefenen...
Mijn  plan : weg met alle oude rommel en vervangen door een assortiment Oesling-Farben.

Erik

Kees-Jan

Geen ervaring er mee.

Acrylverf op waterbasis is voor mij niet handig. Heb het geprobeerd maar het geeft me veel te veel werk aan het schoonhouden van mijn spuiten. De thinnerverf (autolak) waar ik mee werk van dupont geeft me het voordeel om snel te kunnen werken (droogtijd ongeveer 15 minuten) en heel makkelijk en goedkoop mijn spuiten schoon te kunnen houden met thinner. Wat oudere verf verdun ik ook gewoon met thinner niets geen probleem ook niet op plastic/styreen. Bijkomend voordeel: je kunt ze gewoon als RAL kleur en op spuitdikte bestellen in een blikje!

Mijn resultaten met acrylverf zijn niet goed (te ruw of dof oppervlak) waardoor het werken met decals een veel minder resultaat geeft, je blijft ze zien en dat wil ik niet.

kees-jan

Peter

citaat:
Graag een uitleg hiervoor want als ik verkeersrood bestel (ral 3020) en die gebruik om bijvoorbeeld een Roco kap bij te werken dan zie ik geen kleurverschil


Kees-Jan,

Zolang Roco enz. de juiste RAL nummer gebruikt is er geen vuiltje aan de lucht. Hetgeen ik bedoelde is dat als je die juiste nummer gebruikt het "Scale-effect" wat verloren gaat. Bij de IPMS waar ik lid van was, werden er op wereldvlak verhitte diskussies gevoerd over hoeveel een bepaalde kleur moet verlichten om dat effekt te verkrijgen. Om meer informatie over dit zeer uitgebreide onderwerp raad ik je aan om eens kontakt op te nemen met de IPMS afdeling (International Plastic Modelling Society) in Nederland, die je zeker en vast alle informatie over dit onderwerp zullen geven.

http://www.ipms.nl/

Met vriendelijke groeten
Peter

chef garde

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Geen ervaring er mee.

Acrylverf op waterbasis is voor mij niet handig. Heb het geprobeerd maar het geeft me veel te veel werk aan het schoonhouden van mijn spuiten.


Is uw gerief nu net niet makkelijker schoon te houden met acrylverf op waterbasis???  Water en Instanet en de boel is proper bij mij ...

eve

citaat:
Geplaatst door chef garde

Is uw gerief nu net niet makkelijker schoon te houden met acrylverf op waterbasis???  Water en Instanet en de boel is proper bij mij ...



Helemaal mee eens. Dit is de betere metode.

Erik

Peter

In een van mijn vorige vragen heb ik tot nu helemaal geen antwoord gekregen. Gebruikt er dan niemand (of heeft al eens deze verf) gebruikt?

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=9418
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

MBT het schoonmaken,leg uit: waarom beter?

Mijn "gerief" wordt ws vaker gebruikt dan de uwen............[:D][:D]

Kees-Jan