sporenplan toekomstige baan.

Gestart door conducteur, 28 november 2009, 21:50:14 PM

conducteur

IMGhttp://i397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/plan1.jpg/IMG
IMGhttp://i397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/plan2.jpg/IMG
IMGhttp://i397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/plan3.jpg/IMG
Dit is het plan voor mijn baan, ik heb de ruimte van 300*130cm.
Helemaal bovenaan is het zichtbare, helemaal onderaan het schaduwstation, en daartussenin een tussenniveau.
Het stelt een station voor met een rangeeremplacement. Ik denk dat ik dit laatste zal laten vallen. Ik zal bv. het uittrekspoor moeten weglaten helemaal rechtsvoor omdat daar het raam open moet kunnen:(.
Ik ga pas beginnen aan de baan als mijn minibaantje 'bijna' af is. Voorlopig nog wat plannen, informatie zoeken, keerlussen opsporen. (ik denk dat er in het schaduwstation een vervelende ligt, ivm met spoor voor trek-duwtrein/treinstel)....
Er zal Belgisch worden gereden, tijdperk V. Plan is zodanig getekend dat er enkele toegangsluiken kunnen worden voorzien. Sporenplan is getekend met Fl profi, maar ik ben fan van peco:D.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#1
Qua concept is het een leuk plan, maar:
Teveel rails, te steile hellingen (vooral links in de tekeningen)

Mijn suggestie: maak je hoofdlijn enkelspoor.
Voor je keerlusproblemen zal dit weinig verschil maken, ik tel er nu ook al minstens drie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#2
links heb ik ongeveer 2.50m en dan verdwijnt het spoor onder het station, en daarna naar het tussenniveau. Rechts bijna 4m.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#3
citaat:
Geplaatst door conducteur
links heb ik ongeveer 2.50m
Kijk eens naar die binnenboog op het niveau +1: met moeite 150cm, mijn gedacht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Greg

#4
Idd gerolf heeft gelijk conducteur.
De boog is ten eerste al erg kort op vlak van radius, en ook de lengte van het stationspoor tot aan de tunnel onder dit spoor (waar je toch al een minimumdiepte voor nodig hebt om het een beetje getrouw te laten overkomen) is niet erg lang. Stopt daar dan nog enkele wissels in en je hebt het ideale concept om sterke problemen te hebben met de helling.

Een loc kan gerust veel verdragen, veel meer dan de 2-3% die men als regel neemt, maar dan moet het op een rechte lijn zijn. Bochten en wissels zijn de meest rampzalige combinatie die je maar kan denken in een serieuze helling.

Verder is het een erg mooi plan lijkt me[;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Michiel

#5
Rian,

het concept van je plan is lang niet slecht, maar wat Gerolf voorstelt, sta ik helemaal bij. Maak er een enkelsporige hoofdbaan van, en een hoop problemen zijn meteen van de baan. Als je zoekt, kan je zeker mooie voorbeelden ervan in het echt vinden.

De opstelsporen van je goederenbundel zou ik ook niet opnieuw links laten samenkomen in die bocht, maar gewoon 3 x stootb(l)ok. Dat maakt het een stuk minder geforceerd.

En met een enkelsporige hoofdbaan, is het schaduwstation gemakkelijk uitbreidbaar met nog een paar extra kopsporen, maar dan wel langer dan wat je nu hebt gepland, want dat is echt te kort (behalve voor een railbusje of zo).

Maar nog maals, het basisidee is lang niet slecht!
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)