Weatheren (wagons met schroot)

Gestart door Baureihe 103, 28 november 2009, 21:21:34 PM

Baureihe 103

Update 2-6 Wagons met schroot

Beste Allemaal,

Het is weer tijd voor een update in het kader van weatheren, wat dus niet alleen met vervuilen te maken heeft zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen maar met aanbrengen van gebruikssporen. In de voorgaande updates heb ik al verschillende zaken behandeld maar nog  niet hoe krijgen we mooi schroot. In diversen draadjes hebben we het wel over de kleur en wordt er verwezen naar foto?s maar verder is alles best wel clean en netjes onderhouden in onze schaal 1:87 dus veel voorbeelden hebben we niet. Dat is waarom ik dit maal eens wat meer de nadruk wil leggen op schroot. Leuke bijkomstigheid is wel dat mijn dealer waar wij elke zaterdag middag een M&G houden een paar leuke wagonnetjes in de aanbieding had van een niet nader te noemen Oostenrijks merk de naam zal ik verder maar niet noemen op het forum want ik sta dan niet in voor de gevolgen.
Het leuke van schroot is dat je weer eens meer en andere kleuren kan gebruiken, die je normaal niet zo snel op je treinen smeert althans niet in deze hoeveelheden.
Schroot heeft vele kleuren en is niet te vangen onder de noemer roestkleur want dat is veel te beperkt. Zoals jullie zo op de foto?s gaan zien varieert van diepbruin tot fel oranje, en dat zijn nu precies de kleuren die allemaal voldoen aan de kleur roest.

Foto 1
Onbehandelde wagon met en blinkende lading van ja wat zal het zijn zilver. Maar daar waren de wagons weer niet duur genoeg voor.
Ik heb maar geen flits gebruikt ik was bang dat het opname element van het fototoestel niet tegen de hoeveelheid gereflecteerd licht zou kunnen.




Foto 2
Onbehandelde wagon van het niet nader te noemen Oostenrijkse merk.
Hoe dicht bij ik het ook fotografeer het is en blijft geen schroot. Dus helaas en gelukkig voor mij is er weer wat te doen.


Foto 3
Zo de basis kleur donkere kleur roest is aangebracht. Absoluut niet spannend nagenoeg dekkend opgebracht met acrylverf


Foto 4
De eerste kleur nuances aangebracht met verschillende roest kleuren


Foto 5
Nog wat meer verschillende kleuren roest, nog steeds alleen met verf.
Inmiddels wel door drybrusch methode en niet meer volledig dekkend.


Foto 7
Zoek de 7 verschillen, steeds meer diversiteit in de kleuren


Foto 8
Nog meer kleuren en nu ook met pigment poeder.
Je kan echte pigment poeders, maar je kan ook heel goed pastel krijtjes gebruiken.
Zelf gebruik ik ook vaak pastelkrijtjes. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het oppervlak met een krijtje gaat bekladen, maar je gaat eerst fijn poeder maken  door het krijtje langs een schuurpapiertje te halen. Het poeder dat je dan hebt is erg geschikt om het model de finishing touch te geven. Dit kan je doen met een fijn penseeltje of met een wat grovere kwast het poeder te tamponneren op de plaats waar je de kleur aan wilt brengen. Het teveel aan poeder blaas je eenvoudig weg. De delen die je niet vaak aanraakt hoef je verder niet te behandelen, plaatsen die door regelmatige aanraking de kleur zouden kunnen verliezen daar kan je het oppervlak met matte lak (wel spuiten met een airbrusch)  fixeren.
Als je de pigment poeders bijvoorbeeld aanbrengt op het dak van een wagon of locomotief dan is het raadzaam om eerst het oppervlak met matte lak (drybrusch) te behandelen. Hierdoor krijgt het dak voldoende stroefheid om het pigment vast te houden.


Foto 9
Aanvang van de wagon met het behandelen van de buiten zijde, maar helaas nog niet klaar


Zo op de voorgaande foto?s zijn de wagons bijna klaar.
De navolgende bewerking(en) op de wagons, is een op ??n volging van  die hierboven zijn beschreven.





Groetjes Bert:)
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#1
Jje kan ze natuurlijk ook zelf maken.

Wagon met schroot kan iedereen maken:
-basis materiaal heel dun op maat gemaakt op kleur gebracht piepschuim.
-allerhande onderdelen die over zijn van bouwdozen opplakken
-lading antraciet zwart gespoten.
-daarna spuiten met een roestkleur
-afwerken met pigmentpoeder in diversen kleuren

Oeps schroot maar nog niet klaar


Dat lijkt al wat meer op een roestige lading




Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

Bestaat er een andere hobby.

Herwig

Gdnvnd,
22 maart 2013,

zie  artikel      "Zelf een lading schroot maken"     in MSM nr. 50  blz. 54, dd. juli 2006.
Bakwagens  (type E, e.a.) voorzien van een écht roestige schrootlading , met gebruik van ijzervijlsel.....
( de    "oud ijzer" - lading glimt in werkelijkheid beduidend minder dan op   "geflitste"   foto's in artikel...)

Gdnvnd bis.,
Herwig.

Sattrickske

Mooi gedaan, maar toch te roestig naar m'n goesting.
Schroot heeft de eigenschap een allegaartje van onderdelen te zijn, en daarom zijn ze meestal niet allen verroest en zie je her en der de originele kleur nog.  Dus jouw kleur is niet echt mijn ding, maar als je pure roest wou is het wel goed gelukt

Gerolf

Ik treed Patrick bij, Bert. Ook naar mijn mening veel te monotoon.
Dit lijkt op een lading die al jaren in die wagon zit, en dan nog ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Baureihe 103

Gooi mij maar in een Ban  ;)

Ik zal speciaal voor u beide de ladingen wat gaan aanpassen met wat kleurtjes e.d.
duurt nog wel even maar als ik de kracht weer heb gevonden om zoveel
kritiek te verwerken berg je dan maar. ;D
Geintje natuurlijk maar ben nog even bezig met andere dingetjes op spoor gebied

Groetjes Bert.

ps ik zal nog eens wat repareren 8)
Bestaat er een andere hobby.

dani

wat me wel opvalt bijd e "gekochte" schrootlading (eerste reeks) is de open ruimte tussen de bqkwqgen en de lqding die nogal ruim is, het valt duidelijk op dat het "er in geplaatst is als blok", misschien is dat wat op te vangen  op ene of andere manier.
Bij de zelf gemaakte schrootlading zal je dat m.i.  minder waarnemen omdat die ahw "in de bak" wordt gemaakt.

Ik sluit me aan bij het "te veel roest", maar al bij al valt het toch mee.   Zeker als de wagon zelf ook geweatherd is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Baureihe 103

Beste Dani,

Dit zijn erg oude fotos inmiddels zijn de wagons geweatherd en later weer aangepast
(begin periode 3 rail forum).
Ik heb er eerst nog aan gedacht al de oude topicjes van mij te verwijderen (maar dat mag niet) niet te plaatsen
, te repareren maar dat alles maar niet gedaan.
ik weet dat het zeker geen schoonheidsstukjes zijn maar aldoende leert men denk ik maar.
En dat mag een ander natuurlijk ook zien.
Inmiddels zijn ze al niet meer te herkennen als het zelfde model

Groetjes Bert :)
Bestaat er een andere hobby.

dani

Hoi Bert,

Ik wou ook niemand afbreken, gewoon aanhalen dat er duidelijk verschil zit in de modellen.
Ik ga je niet in een ban gooien  (kan dat ook niet).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Baureihe 103

Citaat van: dani op 13 mei 2013, 19:38:24 PM
Hoi Bert,

Ik wou ook niemand afbreken, gewoon aanhalen dat er duidelijk verschil zit in de modellen.
Ik ga je niet in een ban gooien  (kan dat ook niet).

Hoi Dani,
Ik begrijp je volledig en aan afbreken door jou heb ik totaal niet gedacht.
Maar een weekje of 3 in de ban is wel erg rustgevend. :)
Binnenkort plaats ik weer wat nieuws spoor  0 wagon en meer.

Groetjes Bert :)
Bestaat er een andere hobby.

Kees-Jan

Google op eaos of eanos mit schrott en je komt de mooiste plaatjes tegen.


Regelmatig stuurt Frank Zarges me foto's uit zijn verzameling ter inspiratie die vergelijkbaar zijn met die op Google.

Helaas kan ik die hier niet laten zien.

Baureihe 103

Beste Kees-jan,

Ik heb ze ook gezien helemaal top

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.