Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Forum als naslagwerk... gatenkaas

Gestart door marc goovaerts, 28 november 2009, 00:36:54 AM

marc goovaerts

Ik wil een reeks 59 in N detailleren. Dus eerst m'n collectie MSM. Daarna B-Diesel van de heer Delie. Nog niet alles (duidelijk) gevonden... het forum dus.

Eerst (logisch ?) 'Belgische modellen'... 400 pag !
Dus, vermits het gebruiksgemak van de zoekfunctie van dit forum alom gekend is, Google inschakelen. En prijs. Niet bij 'Belgische modellen' blijkbaar. Ook niet bij 'Grootspoor'. Maar bij 'Algemeen' geplaatst, een jaar geleden.
Waar ik waarempel voor de eerste keer een blauw/gele zie ! Iemand meer beelden en uitleg ?

Alleen, da's ongeveer alles wat er te zien 8D8Dis. Alle andere beelden zijn zoals veel te dikwijls verdwenen.

Zowel een goede, complete verzameling MSM als dit forum zouden een prachtig naslagwerk kunnen zijn. ZOUDEN... Want alle oudere draadjes (waar velen zo graag naar verwijzen) zijn door de extern geplaatste (en door die fotosites intussen verwijderde) beelden verworden tot een gatenkaas. Waar je nog maar weinig aan hebt. 'Inderdaad !' 'Goed gevonden !' Da's een idee !' als reacties op een nu leeg vlak brengen weinig bij.

Dus, lieve admins...
Computergeheugen is de laatste jaren bijna met de maand goedkoper geworden. Wordt het niet hoog tijd dat de forumleden hun beelden op het forum zelf kunnen parkeren en ze daar net zoals de draadjes die ze (erg) verduidelijken, ook op het forum bewaard kunnen blijven ?

Ik kan jullie garanderen dat h??l veel forumleden - niet in het minst de nieuwe - jullie bijzonder dankbaar zouden zijn !

linuxstecheltje

wat jij waarschijnlijk bedoelt is de leden van het forum wat opslagruimte geven bij hun acount zodat men op de server zelf fotos kan uploaden. ik ben van mening dat men beter een analyse kan maken van wat er momenteel beschikbaar is van rekenkracht en ramgeheugen en opslagruimte op de server om dan waarschijnlijk tot de conclusie te komen dat dit niet meer voldoet, het feit dat het forum down gaat als iemand een zoekopdracht doet zegt al genoeg...

eerst even een analyse maken van de huidige problemen,
dan kijken voor oplossing en dan kunnen er nieuwe functies toegevoegd worden [:D]
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

factageklerk

Je hebt daar een punt, want ik vind het ook jammer dat sommige foto's of filmpjes verdwijnen en de traagheid en effic?entie van de zoekfunctie is ook een oud zeer.
 

Gerolf

Ik begrijp en deel het ongenoegen, maar dit is iets wat men in Schellebelle moet aanpakken

Dit forum draait op een server van ThinkMedia, die ook andere tijdschriften uitgeeft. Ons blad is een kleintje vergeleken met sommige andere, en krijgt dus niet zoveel aandacht en middelen. Guy van Meroye voelt dit nog erger dan wij.
We (de admins) zijn al h??l lang vragende partij om dingen te kunnen verbeteren, maar voorlopig ... [xx(]

Wat de beelden betreft: men heeft hier destijds photobucket gepromoot, maar die snoeien regelmatig, net als andere "gratis commerci?le" diensten. Toch geeft zowat elke provider gratis webruimte, maar die wordt nauwelijks gebruikt door forumleden.
Dit lijkt me in de huidige omstandigheden het beste alternatief: beeld uploaden op je eigen webruimte, backup op je eigen pc, link naar dit forum. Toegegeven, niet iedereen is "technisch" genoeg om dit te kunnen.

De zoekfunctie van ons forum: af te raden, want tijdens een zoekopdracht wordt het forum voor andere gebruikers platgelegd. Ook dit zouden we willen aanpassen, maar zie hoger [;)]
Google of dergelijke met de zoekopdracht "site:www.modelspoormagazine.be (zoektermen)" is beter, tenzij bij h??l recente draadjes.

Dat een onderwerp niet steeds in de juiste rubriek staat is een kwestie van discipline (ook van de admins)
Dat sommige rubrieken wel erg groot geworden zijn komt deels door het succes van dit forum, maar ook omdat de indeling niet overal even duidelijk is. We denken hierover na.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Lang,lang geleden toen men de eerste versie van dit forum verbouwd heeft tot wat het nu is ,heb ik nog eens voorgesteld om een Yahoo-struktuur te nemen ipv wat we nu hebben.
Daar kan iedereen een mapje aanmaken met teksten, foto's ,tabellen enz.
Het grote voordeel daarvan is dat je je geen ongeluk moet zoeken om nog iets terug te vinden.Nadeel is dat yahoo geen foto's bewaard die bij een post werden meegestuurd.
Helaas,driewerf helaas ,vond (vind?) men dit alles overbodig in Schellebelle en vind men liever het wiel z?lf uit.

Gerrit

linuxstecheltje

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Lang,lang geleden toen men de eerste versie van dit forum verbouwd heeft tot wat het nu is ,heb ik nog eens voorgesteld om een Yahoo-struktuur te nemen ipv wat we nu hebben.

Gerrit



het is helaas in internet land niet ongewoon dat men van vandaag op morgen beslist om bepaalde gratis diensten op te doeken of aan te passen, dan ben je ook alles kwijt, vb forum onderbrengen bij yahoo, yahoo beslist van deze dienst te stoppen, alles kwijt. foto hosting op photobucket plaatsen, deze beslist plots om grote kuis te houden in de minder bekeken fotos,...


als thinkmedia niet zelf de nodige middelen ter beschiking stelt kan er mischien een specifiek voorstel naar hen toegedaan worden om het forum in eigen beheer over te plaatsen naar een eigen hostingsruimte, ik heb geen idee wat dit forum verbruikt aan webruimte maar voor minder dan de prijs van een jaarabbonement heb je al kwaliteitshosting met onbeperkt dataverkeer en eigen domeinnaam voor 1 jaar lang.

stel je voor, een forum waar je binnen de 0.2sec de zoekresultaten van je zoekopdracht krijgt...

een forum dat terug een toegankelijk fora is.
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

Rochevalien

Ik bedoel dus letterlijk de struktuur van een Yahoo forum en NIET het onderbrengen van dit forum op hun servers.

Gerrit

rixke rail

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Ik wil een reeks 59 in N detailleren.
...
... Waar ik waarempel voor de eerste keer een blauw/gele zie ! Iemand meer beelden en uitleg ?



Huh ? De hle 59 zijn nooit uitgerust voor elektrische verwarming, die foto zou ik dus graag eens zien !
Ze zijn wel op het einde van hun carr!?re omgeschilderd om de kleuren van de toen toekomstige omnibusstellen te testen. V.l.n.r 5911, 5906 en 5943 te Ronet op 18-12-1986.


5943 te Salzinnes, januari 1987 :



Gelukkig zijn die kleuren nooit toegepast ( er ontbrak op de rechtse op foto 1 nog juist een blauwe zwaailamp [:o)])  
De foto's zijn van de heer Michel Van Ussel voor Railfoto # 12 (3 en 4-1987)
Modelspoorse groeten,
ERic.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

centauri167

Een grote kuis zou ook al veel kunnen oplossen. Dan denk ik aan de rubrieken: te koop, gezocht, ruilbeurs, babbelhoek,als jullie er leuke hebben.
Maar ook de bv. de rubriek aankondigingen zou men serieus kunnen opkuisen zonder verlies aan kwaliteit. En zo zullen er nog genoeg andere rubrieken zijn waar er topics kunnen verwijderd worden.
En dit kan zonder extra middelen. Natuurlijk wel wat ( veel ) werk voor de moderators, maar het voordeel is dat je niet alles in 1 keer moet doen. En sommige rubrieken kan me redelijk snel doen.

Zou de snelheid alvast ten goede komen en de overzichtelijkheid.

centauri167

citaat:
Geplaatst door rixke rail

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Ik wil een reeks 59 in N detailleren.
...
... Waar ik waarempel voor de eerste keer een blauw/gele zie ! Iemand meer beelden en uitleg ?



Huh ? De hle 59 zijn nooit uitgerust voor elektrische verwarming, die foto zou ik dus graag eens zien !
Ze zijn wel op het einde van hun carr!?re omgeschilderd om de kleuren van de toen toekomstige omnibusstellen te testen. V.l.n.r 5911, 5906 en 5943 te Ronet op 18-12-1986.


5943 te Salzinnes, januari 1987 :



Gelukkig zijn die kleuren nooit toegepast ( er ontbrak op de rechtse op foto 1 nog juist een blauwe zwaailamp [:o)])  
De foto's zijn van de heer Michel Van Ussel voor Railfoto # 12 (3 en 4-1987)
Modelspoorse groeten,
ERic.



Inderdaad gelukkig, ze komen precies van een carnavalbal.