Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

project Diest

Gestart door eddy, 27 november 2009, 18:53:36 PM

Michiel

Heb je ergens een volledig baanplan staan? Hoe is je baan gesloten opdat je kan doorrijden? Voorzie je een schaduwstation? Waar komt ie dan, onder of naast?

Het is in elk geval een indrukwekkende lengte. Het is een behoorlijke afstand stappen om aan het ander eind te komen. [:D]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

@Dave,inderdaad.
@Saraan,die platen die je nu ziet is niveau -1,daarop komen twee schaduwstations(hondenbeen) die verdeeldt zijn over de helft van de lengte.Aan de ene kant gaat een klimspiraal komen(die onderbouw is nog onder constructie,en aan de andere zijde word het hoogteverschil overwonnen door een lange uitgerekte helling(zelfde princiepe als een spiraal,maar dan met rechte stukken van +-3m,tussen de bochten.Het zichtbare gedeelte komt 30 cm boven het schaduwstation .De sporen richting Aarschot liggen in een bocht.Mijn bedoeling is het stuk tussen de twee bruggen na te bouwen.Dus nog met de aansluitng met Tessenderlo (lijn 17).
Dit is een zicht vanaf de brug richting Aarschot op het station.

groeten  eddy

eddy

Nog een foto gevonden,genomen vanaf de voetgangersbrug richting Hasselt.Hierop is de aftakking naar Tessenderlo Chemie te zien.
.

groeten eddy

Jurgen

Eddy, ik denk dat je jezelf vergist hebt met de richtingen van de foto's. Ik ben er eigenlijk zelfs vrij zeker van.

Op je laatste foto ligt Tessenderlo aan de rechterkant en je kijkt dus in de richting van Aarschot.

De eerste foto zal dus wel in de richting van Hasselt zijn. [;)]


Blijft wel een indrukwekkende lengte die je ter beschikking hebt. Daar kan je al wat mee doen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dirkske

Op de (prachtige)[:p] foto hier boven zie ik nog een draad links van de bovenleidingsportalen.
Waarvoor dient deze?
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Michiel

Naar mijn idee is dat voor de telecommunicatie. Een datalijn om informatie over te versturen. Maar dat is een gok. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Inderdaad Jurgen,
is eigenlijk slecht geformuleerd.
Wat ik bedoelde is dat de eerste foto genomen is op de brug die richting Aarschot ligt,en op de tweede foto is inderdaad het zicht op Diest,maar in mijn rug ligt Hasselt.
De bedoeling was dat men kon volgen op het schematisch plan,dus het stuk tussen die bruggen zal het zichtbare gedeelte worden.Ook de Schaffense poort zal er bij zijn.

groeten eddy

Jurgen

citaat:
Geplaatst door dirkske

Op de (prachtige)[:p] foto hier boven zie ik nog een draad links van de bovenleidingsportalen.
Waarvoor dient deze?




Die hangt daar al een aantal jaren. Waarom weet ik dus ook niet.

Ik dacht hier ergens op het forum eens gelezen te hebben dat dit voor de ontvangst van de GSM dient ofzoiets.

Afin, de kenners zullen wel een uitleg kunnen geven.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

eddy

Yes, de 7748 heeft de eerste meters gereden in een stukje schaduwstation.

groeten eddy

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Geplaatst door dirkske

Op de (prachtige)[:p] foto hier boven zie ik nog een draad links van de bovenleidingsportalen.
Waarvoor dient deze?




Die hangt daar al een aantal jaren. Waarom weet ik dus ook niet.

Ik dacht hier ergens op het forum eens gelezen te hebben dat dit voor de ontvangst van de GSM dient ofzoiets.

Afin, de kenners zullen wel een uitleg kunnen geven.



Ik heb mij ooit laten vertellen dat de NMBS al in een zeer vroeg stadium glasvezel gaan gebruiken is voor de datalijnen tussen de apparatuur (seinen, overwegen, assentellers, etc). En vermits zij er teveel hadden, en belgacom/telenet te weinig, verhuurden ze daar bepaalde aders van aan andere bedrijven. Ik heb altijd gedacht/vermoed dat die extra kabel de glasvezels waren. Maar zeker ben ik daar niet van.

Ik ben trouwens benieuwd naar het resultaat eddy! Zelf ben ik ook wel met het idee aan het spelen om diest na te bouwen. Maar vooral tessenderlo chemie en de achterliggende industriespoortjes wekten mijn interesse om een rangeerbaantje te bouwen. Het is uiteindelijk een timesaver geworden (aan het worden?) die ergens langs het albertkanaal zou moeten liggen :)
 

edwintje

Beste Eddy[;)]

We hebben genoten van je project Diest,man man wat een ruimte,hier zal je u kunnen uitleven.
Je onderbouw ziet er stevig en mooi uit,we blijven zeker je project volgen,doe zo verder en laat ons regelmatig wat weten en zien.


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

Johan Poelmans

Zonet nog iets gevonden wat mogelijk wel interessant is:
http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/bijlage1-startnota-stationsomgevingDiest_tcm5-25084.pdf

Is een of andere studie om de stationsbuurt van Diest wat op te smukken.
 

eddy

Johan,bedankt voor deze info.Ik ga de omgeving weergeven zoals ze nu is.Dus al een massa foto's genomen van de stationsomgeving.En hopelijk veranderd het niet te vlug,zodanig dat ik altijd kan terug vallen naar het bestaande.
groeten Eddy.
Ps heb in een krant gelezen dat ze een jeugdherberg gaan plannen in de omgeving van het station.

Johan Poelmans

Klopt.. In dat gebouw dat ze rechts van het station gaan optrekken (tegen de ring aan) komt een jeugdhotel/herberg. staat in dat document. Het enige waar ze daarin nog niet zeker van zijn is of ze boven de bushalte kantoorruimtes voorzien of niet, en de exacte locatie va de parking. Ofwel komt die onergronds, ofwel tussen de sporen en de turnhoutsebaan.

Ze zijn trouwens begonnen met wegeniswerken aan de cinema (maar dat weet je probably wel ;)): Daar komt een rond punt met 'bretellen' (zoals vroeger aan het klaverblad) die aansluiting voorzien met de straat aan het station. Daarnaast is het mogelijk dat ze de turnhoutsebaan nog wat moeten veranderen (opschuiven?) want ik zie niet in hoe j nog een parkeergarage tussen station en weg krijgt daar.

En dan is het bouwen aan de nieuwe gebouwen en het plein voor het station ;) Dus ik zou niet t? lang wachten met een overvloed van foto's te nemen...

Groeten,
Johan
 

eddy

Laatste update van de werken aan het schaduwstation.



.
Rails zijn Fl en Roco flexxen recuperatie materiaal van vroegere
banen,code 100.Wissels zijn van Mehano voorzien van zelf gewikkelde spoelen;
groeten eddy