intellibox

Gestart door n/a, 18 juni 2005, 23:32:01 PM

n/a

Ik ben zo goed als zeker dat ik niet voor het central station ga kiezen maar voor de intellibox. Ik had graag enkele ervaringen gehoord van gebruikers. Tevreden of niet, mogelijke problemen,...
Ik ben niet echt van plan om de mfx-rage volledig te volgen.
Alvast bedankt,
Greg

n/a

Graag had ik ook geweten of ik met een intellibox via koploper kan werken.
Ik deacht wel, maar ben niet volledig zeker en of er zich hiermee eventuele problemen voordoen.

n/a

Greg,

Een IB werkt uitstekend samen met Koploper, no problem!
Heb zelf een baan waarop Selectrix locs (8 stuks) en DCC zowel als  Motorola wisseldecoders (7 stuks) allemaal probleemloos worden aangestuurd door de IB/Koploper combinatie.

n/a

Greg,

Een probleemloze combinatie. No Problems
Lok decoders Motorola, DCC.
Wisseldecoders Motorola en DCC
Terugmelding van de bezetmelders via LocoNet.

Wim

n/a

Op de clubbaan hebben we ook een tijdje gewerkt met koploper en een IB. Werkt goed alleen af en toe was er iets met de interface, dan bevroor of koploper of de IB. De nieuwe uitvoering van de IB kost 400 euro. Persoonlijk zou ik wachten tot er een IB komt die wel mfx verstaat.

Voordeel IB het is een totaal pakket, nadeel ben je niet technisch aangelegd en heb je een hekel aan dikke handleidingen door te spitten koop hem dan niet. Heb je met beide geen problemen dan is een IB een aanrader.

laurens66

Ik weet niet wat je toekomst word, maar marklin maakt nu veel loks met mfx decoders met vele functions.
Helaas verstaal de IB dit niet.
Maar helaas werkt het central station niet met koploper.

Als jij in de toekomst gaat kiezen voor loks van marklin en/of andere merken met MFX of motorola formaat en wisseldecoders neemt in het MM formaat en ''voorlopig''(mischien altijd[:(] niet met koploper wil werken dan zal ik kiezen voor de central station.

ALs jij in de toekomst gaat kiezen voor loks van marklin en/of andere merken met motorola of DCC formaat en het niet uit maakt of je MM of DCC   wisseldecoders neemt en met koploper wil werken zal ik kiezen voor de IB

Dus tot slot, kijk naar de toekomst.

n/a

Op de site van uhlenbrouck zag ik gisteren dat je met de intllibox de 128 rijstappen kan benutten en ook 8 functies bij gebruik van mfx-decoders.
Voor mij is dit meer dan voldoende.

n/a

citaat:
Geplaatst door Davy

Op de clubbaan hebben we ook een tijdje gewerkt met koploper en een IB. Werkt goed alleen af en toe was er iets met de interface, dan bevroor of koploper of de IB.


Gezien de manier zoals het daar aangesloten was en de manier waarop er daar mee gewerkt en omgegaan werd, was dat niet verwonderlijk.

citaat:


De nieuwe uitvoering van de IB kost 400 euro. Persoonlijk zou ik wachten tot er een IB komt die wel mfx verstaat.



Als een Intellibox in de toekomst het MFX protocol zal ondersteunen, zal dit via een Update of een Upgrade van de interne software gedaan worden, en zal dat dus ook voor de allereerste Intellibox werken. Dus daarop wachten is verspilde tijd.

citaat:

Voordeel IB het is een totaal pakket, nadeel ben je niet technisch aangelegd en heb je een hekel aan dikke handleidingen door te spitten koop hem dan niet. Heb je met beide geen problemen dan is een IB een aanrader.



Davy, als jij denkt dat je iets optimaal kan benutten zonder een gebruiksaanwijzing te lezen of een cursus te volgen, dan kan ik je zeggen, dan kom je niet ver.
Dus de laatste opmerking van jouw raakt kant nog wal.

Wim

n/a

verwijderd dubbele reactie

n/a

Nou Wim,

Jij weet drommels goed ook dat de meeste mensen niet heel de gebruiksaanwijzing lezen.

Wat betreft mfx decoders. Ik heb 7 mfx produkten met esu locsound. Daarvan hebben er maar 2, die 2 adressen hebben zodat je in totaal maximaal 8 functies kan bedienen als je het motorola protocol gebruikt. Dit is een goed protocol. Heel betrouwbaar en ingeburgerd, maar tegelijkertijd ook totaal verouderd. Het had al een aantal jaren geleden al vervangen moeten worden door iets anders.

En wat betreft upgraden IB naar mfx via een software upgrade. Ik geloof er niets van. Dat moet een hardware upgrade zijn. Dat is ook nodig voor het nieuwe bidirectionele DCC waarmee Zimo en Lenz bezig zijn. Maar dit is echter geen officieel NMRA DCC project meer. Het is elke fabrikant momenteel voor zich zelf. Bron Miba maart 2005
De DCC wereld is verdeeld in Zimo en Lenz aan de ene kant en aan de andere kant Uhlenbrock en Fleischmann. En helemaal op zich zelf Marklin en Esu. Wie er gaat winnen de tijd zal het leren.

Ik denk degene die met het meest simpele complete apparaat komt dat alles kan en dat het meest goedkope is. De IB scoort hier goed in, maar niet op alle terreinen.


n/a

Davy, ik heb je al vaker gezegd dat het een aanpaasing via de LocoNet aansluiting zal worden naar alle waarschijnlijkheid. Dus aan de Hardware van de Intellibox hoeft er niets te veranderen.

Wim

PS eenmaal plaatsen van de reactie is meer dan genoeg hoor.

rgp

Dag,

Nog niet gecontroleerde informatie: het motorolasysteem zou verdwijnen.
Persoonlijke ervaring: na heel wat gelezen (waar vooral alleen de goede kanten van een systeem worden belicht, nooit de interoperabiliteit en zeker niet de vergelijking met een nallog systeem wat de kostprijs betreft), kies ik op dit moment voor ... analoog.
- Digitaal is mooi, maar eens je een grote baan hebt met wisselstraten en keerlussen blijkt dat je zonder PC er niet komt.
- De kostprijs is een veelvoud van het overeenkomstig analoog systeem.
- En bij gelijkstroom wordt de interoperabiliteit van DCC decoders naar de prullemand verwezen.
Die drie punten komen gewoon voort uit de studie van de omschkeling van analoog naar digitaal van de clubbaan van De Pijl.
Daarentegen heb ik -onafhankelijke- treinsturing gezien op een analoge baan (C. Rivi?re) met electro-mechanische en electronische middelen (iedere trein heeft zijn voeding en deze voeding gaat mee naar het volgende blok).  Het electromechanische kan vandaag wel vervangen worden door electronica.
De "bijbel" van dit systeem zijn de drie volumes van P. Chenevez "L'?lectricit? au service du mod?lisme".
Enkel in de Franse taal en 30 jaar oud.

Roland

Gerolf

Wel, rgp, die Bijbel ken ik niet, maar ik moet zeggen dat het beschreven systeem erg lijkt op wat ik zelf aan 't doen ben op mijn eerder grote baan.
Ik heb destijds niet gekozen voor digitaal, en die keuze wordt, hoe meer ik erover lees en hoor, alleen maar bevestigd.
Digitaal lijkt me wel interessant voor kleinere banen met meer rangeerwerk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pahasoft

Hoi,

Digitaal alleen op een kleine baan? Wat is dan in Belgie een kleine baan? Er zijn toch banen met 20/30 locs waar digitaal toch echt WEL een uitkomst is en ik het ook zeker zou adviseren. De prijs van de te gebruiken software kost je zeker niet de kop [;)]

n/a

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Nog niet gecontroleerde informatie: het motorolasysteem zou verdwijnen.
Persoonlijke ervaring: na heel wat gelezen (waar vooral alleen de goede kanten van een systeem worden belicht, nooit de interoperabiliteit en zeker niet de vergelijking met een nallog systeem wat de kostprijs betreft), kies ik op dit moment voor ... analoog.
- Digitaal is mooi, maar eens je een grote baan hebt met wisselstraten en keerlussen blijkt dat je zonder PC er niet komt.
- De kostprijs is een veelvoud van het overeenkomstig analoog systeem.



Roland,

Als jij in staat bent zelf dat analoge systeem te bouwen, dan is de digitale variant vele malen goedkoper.

Men neme een PC installeren DDW M650xEmu (kostprijs, 0,00)
Men neme een Delta Control als versterker (18,- Euro)
Men gebruike een normale trafo voor de voeding, dezelfde als je nu al gebruikt. (geen extra kosten)

Men bouwen een wisseldecoder voor 4 wissels (12,- Euro) dus 3,-- per wissel.

Men kopen een S88 24,95 voor 16 meldpunten. 1,56 per meldpunt.
Of bouwen zelf een S88 voor 12,-- Euro, dus 0,75 per meldpunt.

Men installeren Koploper (Kostprijs 0,00)

Men installeren lokdecoders kosten 25,-- tot 30,-- euro per lok.

Maar dan heb je wel een hoogfrequente aansturing van de motor en een lastgeregelde snelheid (Cruise control).
En een constante verlichting, eventueel aan/uit schakelbaar per eenheid.

Dus of dit een veelvoud van het analoge systeem zal zijn, ik trek dat ernstig in twijfel, ik denk dat het goedkoper is, zeker gezien de mogelijkheden.

Wim

PS: wel een beetje off topic.