breedte plaat

Gestart door edwintje, 21 november 2009, 21:12:51 PM

edwintje

hey modelspoorders:),

een vraagje, er wordt nogal veel gezegd over grote van een modelspoorbaan,graag had ik geweten wat volgens jullie de idiale diepte van de modelspoorbaan is,er moet volgens mij ook plaats zijn voor het landschap enz........maar als men te diep gaat,kan men bij eventuele storingen of pannes niet gemakkelijk er bij komen,graag jullie raad.

vriendelijke spoorse groeten detlev en edwin

krispy

simpele regel : maximum armlengte anders kan men er niet meer aan !
( maximum is wel moelijk voor detailering )en ge moet altijd aan U materiaal geraken als er ergens is iets voorvalt.
Wil men breeder gaan , zien dat ge  toch nog het middepunt kan bereiken langs een of andere zijde ( ofwel een mangat in de bouw voorzien )
Bij de meeste banen die slechts langs 1 zijde bereikbaar zijn is het meestal tussen de 60-80cm ( module banen daar is hier ergens een draadje over ( zie forumbaan , daar worden module afmetingen besproken )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

De diepte speelt op zich weinig rol, zolang je overal bij kan.
Natuurlijk kan je bij een "diepe" modelbaan" meer 3d dan 2d achtergrond bouwen.
Ergens comfortabel bij kunnen: maximaal 80cm voor de meesten. Bij diepere banen moet je toegang "langs achteren" of mangaten voorzien.

EDIT: blijkbaar een "simultane reactie" met Krispy [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swa

Ik persoonlijk vind 80 cm al heel veel!  Probeer bvb maar eens, op laat ons zeggen een 60-70 cm ver, balast tussen de rails aan te leggen, dan zul je merken hoe ver dat kan zijn...
Wat je zou kunnen doen om de goede diepte te bepalen, leg eens een stukje rail op de genoemde afstand van je af, en doe de "balastproef" zoals hierboven aangegeven.
Als dat niet vlot lukt, maak dan je baan zeker niet dieper!

boke

Hallo allemaal,

Ikzelf heb gekozen om een maximale diepte van 60 cm te hebben. Eraan kunnen is ??n ding, maar alles afgewerkt krijgen, zowel wat  tijd betreft als het kostenplaatje, zijn dit ook argumenten waar weinigen rekening mee houden maar die pleiten om de zaken niet te groot te bezien... [:I]


conducteur

IK neem 130*300cm, en er is plaats voorzien voor de nodige toegangsluiken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum