Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Trein ontspoord

Gestart door chef garde, 20 november 2009, 09:30:10 AM

Sicco

#30
http://portfolio.sudpresse.be/main.php?g2_itemId=386076
en de kopbak is nog erger: http://portfolio.sudpresse.be/main.php?g2_itemId=386073

Daar is dus helemaal niets meer mee aan te vangen

Mr-tsjoektsjoek

#31
Leuke anekdote over die dodemansknop :

'Er was eens' een machinist, op Antwerpen-Noord die een manoeuvre moest uitvoeren. Hij liet zijn machine traag vertrekken en ondertussen deed hij een plasje in de deuropening van zijn machine.
Door omstandigheden schokte zijn loc en viel de machinist uit de loc.
De loc reed alleen verder, de seinpost heeft een route getrokken waardoor de op hol geslagen loc rondjes bleef rijden op A Noord totdat hij zonder brandstof is gevallen.

Sedertdien heeft men de dodemansknop ingevoerd.

factageklerk

#32
Wat mij vooral opgevallen is, is dat het treinstel zogoed als total loss is. Bij ouder materieel zou de schade ook zeer aanzienlijk geweest zijn, maar daar denk ik dat men dan nog de mogelijkheid zou gehad hebben om nog het materieel te kunnen herstellen.
 

Jurgen

#33
Ik denk eerder dat men ouder materieel niet eens meer op de sporen gezet had, maar meteen verschroot.

De moderne treinstellen zijn in theorie een stuk steviger dan ouder materieel. Alleen zal nieuwer materieel veiliger bij elkaar plooien bij een impact dan het oudere.

Ach ja, als dit treinstel niet meer hersteld gaat worden, dan zal het het eerste zijn dat geschrapt zal worden in deze reeks. Het heeft zijn tiende verjaardag dus bijlange niet gehaald.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Sicco

#34
De 454 is 4-4-97 in dienst gesteld, dus was 12,5 jaar oud

chef garde

#35
citaat:
Geplaatst door Jurgen

De moderne treinstellen zijn in theorie een stuk steviger dan ouder materieel. Alleen zal nieuwer materieel veiliger bij elkaar plooien bij een impact dan het oudere.

Klopt niet, remember Pecrot???  Klassiek stel botst op Sprinter.  Klassiek stel jaren 60-70 heeft het toch maar gehaald van de Sprinter (jaren 80).

trainfreak

#36
citaat:
Geplaatst door chef garde

citaat:
Geplaatst door Jurgen

De moderne treinstellen zijn in theorie een stuk steviger dan ouder materieel. Alleen zal nieuwer materieel veiliger bij elkaar plooien bij een impact dan het oudere.

Klopt niet, remember Pecrot???  Klassiek stel botst op Sprinter.  Klassiek stel jaren 60-70 heeft het toch maar gehaald van de Sprinter (jaren 80).



En toch heeft hij gelijk.
Een nieuwe loc met kreukelzone zal bij elkaar plooien om de impact op te vangen.
Een oude loc die gaat gewoon plooien waar het materiaal het zwakste is.

Over P?crot: het heeft geen zin om verschillende materialen (polyester versus metaal) te vergelijken. Er hangt ook veel af van verschillende andere factoren.
Spoorse groeten
Dimitri

Jurgen

#37
citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door chef garde

citaat:
Geplaatst door Jurgen

De moderne treinstellen zijn in theorie een stuk steviger dan ouder materieel. Alleen zal nieuwer materieel veiliger bij elkaar plooien bij een impact dan het oudere.

Klopt niet, remember Pecrot???  Klassiek stel botst op Sprinter.  Klassiek stel jaren 60-70 heeft het toch maar gehaald van de Sprinter (jaren 80).



En toch heeft hij gelijk.
Een nieuwe loc met kreukelzone zal bij elkaar plooien om de impact op te vangen.
Een oude loc die gaat gewoon plooien waar het materiaal het zwakste is.

Over P?crot: het heeft geen zin om verschillende materialen (polyester versus metaal) te vergelijken. Er hangt ook veel af van verschillende andere factoren.




Natuurlijk heb ik gelijk. Ik heb altijd gelijk. [:D]

Nee serieus, als ik me niet vergis was P?crot een frontale botsing tussen 2 treinstellen waarbij 1 treinstel dubbel geplooid werd. Het voorste gedeelte werd gewoon omhoog gecatapulteerd om ondersteboven op het 2de deel terecht te komen. Daarbovenop kwam dan het andere treinstel ook nog eens te liggen.
Dit was een heel ander ongeval dan wat nu gebeurd is.

Maar het is wel een feit dat theorie en praktijk 2 totaal verschillende dingen zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

nmbs

#38
citaat:

Maar het is wel een feit dat theorie en praktijk 2 totaal verschillende dingen zijn.



Join the NMBS! [:D][:D][:p][:o)][}:)]

nmbs

#39
Oud materiaal, nieuw materiaal....als je tijd gekomen is ben je er toch aan.  Hoewel ik me toch veiliger voel in het ouder materieel dan in die moderne playmobil toestanden.....

Mvg
PS en ik ben over treinen bezig he[:D][:p]


poco loco

#40
Tamelijk hallucinant en misselijkmakend, hoe hier gereageerd wordt op een tragisch ongeval met twee dodelijke slachtoffers.

Van:
"Dat ene rijtuig ziet er misschien wat te verhakkeld uit voor restauratie" (=vrije interpretatie).

Tot:
"Leuke anekdote over de 'dodemansknop'" (=letterlijk).

Luc.




argilla

#41
Dat de trein ontspoort is tot daaraan toe....
Maar die dode dat is veel erger, en dat is 1 dode teveel!
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

#42
Tja, ik kan 2 dingen doen. Ofwel ga ik dagenlang stilstaan bij alle doden die er op de wereld vallen, ofwel ga ik door met mijn leven zo lang ik kan.
Ik kies voor dat tweede.

Voor nabestaanden en collega's is dit natuurlijk helemaal anders en is dat treinstel het minste van hun zorgen.

Maar je kan het hier toch niemand kwalijk nemen dat men zich op een modeltreinforum gaat afvragen wat er met het treinstel zal gebeuren.

Natuurlijk, als de slachtoffers collega's of familie waren begrijp ik de reactie wel.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

#43
citaat:
Geplaatst door poco loco
Tamelijk hallucinant (...) "Leuke anekdote over de 'dodemansknop'" (=letterlijk)
Inderdaad niet echt fijngevoelig, die uitweiding.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#44
Ik kreeg het toch even koud, toen ik de beelden zag. Ik neem ook elke dag de trein, en als je dat dan ziet, dan spookt het even door je hoofd. Gruwelijk!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)