Trein ontspoord

Gestart door chef garde, 20 november 2009, 09:30:10 AM

loebaske

#15
Er moest iets zijn, want als men (normaal) iets negeert zou het de trein moeten stilvallen??? of heb ik het mis....

chef garde

#16
citaat:
Geplaatst door trainfreak

Het is dus wel degelijk door te hoge snelheid.
De bestuurder reed 142 op een plek waar je normaal maar 60 mag.
De kans is groot dat hij dus in slaap gevallen is ofzo.
De krokodil die aan de snelheidsbeperking lag is die dag ook buiten werking geweest. Had die gewerkt dan was dit alles waarschijnlijk niet voorgevallen.

Tegen indommelende of bewusteloze bestuurders bestaan de dodemanspedaal ...

nmbs

#17
citaat:
Geplaatst door chef garde

citaat:
Geplaatst door trainfreak

Het is dus wel degelijk door te hoge snelheid.
De bestuurder reed 142 op een plek waar je normaal maar 60 mag.
De kans is groot dat hij dus in slaap gevallen is ofzo.
De krokodil die aan de snelheidsbeperking lag is die dag ook buiten werking geweest. Had die gewerkt dan was dit alles waarschijnlijk niet voorgevallen.

Tegen indommelende of bewusteloze bestuurders bestaan de dodemanspedaal ...


Chef garde, check your pm

trainfreak

#18
citaat:
Geplaatst door loebaske

Er moest iets zijn, want als men (normaal) iets negeert zou het de trein moeten stilvallen??? of heb ik het mis....



Bij elk onveilig sein of een snelheidsbeperking van >50 km/h moet men de krokodil afpunten. Dus men moet een knop induwen om te melden dat men het sein heeft gezien en daarna moet de bestuurder vertragen.

Stel nu dat hij sliep. Hij heeft de snelheidsvermindering niet gezien.
Er is eerder die dag een melding geweest dat die krokodil niet meer werkte. Hij kreeg dus ook geen signaal dat hij moest afpunten dus hij sliep gewoon door...

(Dat van het slapen zeg ik maar, het is niet zeker dat hij effectief sliep, maar hij negeerde wel het teken tot snelheidsvermindering)
Spoorse groeten
Dimitri

dirkske

#19
Mag ik een klein woordje uitleg over die "dodemanspedaal".
Dit is iets wat me vreemd in de oren klinkt[B)][;)]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

dgrr57

#20
citaat:
Geplaatst door dirkske

Mag ik een klein woordje uitleg over die "dodemanspedaal".
Dit is iets wat me vreemd in de oren klinkt[B)][;)]


Wel, zolang dat de machinist 'leeft', moet hij zijn voet op een pedaal hebben. Alle minuten moet hij die pedaal terug inschakelen.
Gebeurd dat niet (machinist 'leeft' niet meer) word de trein automatisch gestopt. Daar de naam [;)]
Een treinbestuurder zal dit wel uitgebreid uitleggen.

nmbs

#21
citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door dirkske

Mag ik een klein woordje uitleg over die "dodemanspedaal".
Dit is iets wat me vreemd in de oren klinkt[B)][;)]


Wel, zolang dat de machinist 'leeft', moet hij zijn voet op een pedaal hebben. Alle minuten moet hij die pedaal terug inschakelen.
Gebeurd dat niet (machinist 'leeft' niet meer) word de trein automatisch gestopt. Daar de naam [;)]
Een treinbestuurder zal dit wel uitgebreid uitleggen.


Pedaal heeft drie standen(volledig induwen, tussenstand en volledig los) en moet in de tussenstand gehouden worden.  Om de +-55sec klinkt er een geluid, dat is het teken dat de bestuurder moet 'herbewapenen', pedaal induwen en terug in tussenstand houden. Wanneer dit niet gedaan wordt, of de pedaal wordt in de verkeerde stand gehouden, dan volgt een noodremming.

trainfreak

#22
citaat:
Geplaatst door nmbs

citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door dirkske

Mag ik een klein woordje uitleg over die "dodemanspedaal".
Dit is iets wat me vreemd in de oren klinkt[B)][;)]


Wel, zolang dat de machinist 'leeft', moet hij zijn voet op een pedaal hebben. Alle minuten moet hij die pedaal terug inschakelen.
Gebeurd dat niet (machinist 'leeft' niet meer) word de trein automatisch gestopt. Daar de naam [;)]
Een treinbestuurder zal dit wel uitgebreid uitleggen.


Pedaal heeft drie standen(volledig induwen, tussenstand en volledig los) en moet in de tussenstand gehouden worden.  Om de +-55sec klinkt er een geluid, dat is het teken dat de bestuurder moet 'herbewapenen', pedaal induwen en terug in tussenstand houden. Wanneer dit niet gedaan wordt, of de pedaal wordt in de verkeerde stand gehouden, dan volgt een noodremming.



Inderdaad, maar de oudere pedalen hebben dacht ik maar 2 standen?
En had je er vroeger ook geen die je enkel ingeduwd moest houden?
Spoorse groeten
Dimitri

Sicco

#23
citaat:
Inderdaad, maar de oudere pedalen hebben dacht ik maar 2 standen?
En had je er vroeger ook geen die je enkel ingeduwd moest houden?



In Nederland was er in elk geval eerst een dodeman die je alleen ingedrukt moest houden, later vervangen door een intermitterende dodeman (die je om de minuut moet loslaten).

Chef Garde zou je het erg vinden om de t in een d te wijzigen in je topictitel?

chef garde

#24
citaat:
Geplaatst door Sicco

Citeer
Chef Garde zou je het erg vinden om de t in een d te wijzigen in je topictitel?

Voila ...

Jurgen

#25
Zou treinstel 454 nog gerestaureerd worden? Of heeft men dit ter plekke gesloopt?

Iemand info?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

chef garde

#26
Restaureren niet vrees ik.  Hetgeen nog bruikbaar is hergebruiken, de rest is voor de sloop waarschijnlijk ...

trainfreak

#27
Zouden die achterste 2 rijtuigen niet meer gerecupereerd kunnen worden?
Als er nog eens een stel een ongeluk heeft kan men daar dan een eerste klasse bijhangen en men heeft weer een volledige MS96.

Anders zal men het stel wel als plukstel gebruiken, alles wat nog bruikbaar is gebruiken voor andere stellen.
Spoorse groeten
Dimitri

nmbs

#28
citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door nmbs

citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door dirkske

Mag ik een klein woordje uitleg over die "dodemanspedaal".
Dit is iets wat me vreemd in de oren klinkt[B)][;)]


Wel, zolang dat de machinist 'leeft', moet hij zijn voet op een pedaal hebben. Alle minuten moet hij die pedaal terug inschakelen.
Gebeurd dat niet (machinist 'leeft' niet meer) word de trein automatisch gestopt. Daar de naam [;)]
Een treinbestuurder zal dit wel uitgebreid uitleggen.


Pedaal heeft drie standen(volledig induwen, tussenstand en volledig los) en moet in de tussenstand gehouden worden.  Om de +-55sec klinkt er een geluid, dat is het teken dat de bestuurder moet 'herbewapenen', pedaal induwen en terug in tussenstand houden. Wanneer dit niet gedaan wordt, of de pedaal wordt in de verkeerde stand gehouden, dan volgt een noodremming.



Inderdaad, maar de oudere pedalen hebben dacht ik maar 2 standen?
En had je er vroeger ook geen die je enkel ingeduwd moest houden?


Idd, zoals op de oudere rangeerlocomotieven (73 80,..), twee standen; ingedrukt en los.  Even lossen om te 'herbewapenen'.
Principe staat (naast de driestandenpedaal) ook ?p een 11, 21/27, 13, TGV,... maar dan met drukknoppen of sensoren.

Sicco

#29
citaat:
Geplaatst door trainfreak

Zouden die achterste 2 rijtuigen niet meer gerecupereerd kunnen worden?
Als er nog eens een stel een ongeluk heeft kan men daar dan een eerste klasse bijhangen en men heeft weer een volledige MS96.

Anders zal men het stel wel als plukstel gebruiken, alles wat nog bruikbaar is gebruiken voor andere stellen.



Het voorste rijtuig is uiteraard sowieso sloop ter plaatse, duidelijk. Het tweede rijtuig zag er behoorlijk getordeerd uit (de constructie is aangetast, ofwel 'krom', waardoor de stijfheid weg is en herstel amper meer mogelijk). Het derde rijtuig is zo te zien nog wel te herstellen, als vervangbak voor als er een andere AM96 een bak (rijtuig) verspeelt. Mara er zal hoe dan ook een nummer verdwijnen.