Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zijlossers en Silowagens uit de archieven

Gestart door Baureihe 103, 17 november 2009, 22:11:57 PM

Baureihe 103

Een al weer wat ouder topicje uit de donkere archieven voor mij nu een kleine moeite want ik heb ze maar voor het grijpen.
Ik wil ze u allen echter niet onthouden dus bij deze veel kijk en lees plezier toe gewenst.

Groetjes bert:)

Mocht het zo zijn dat jullie zeggen neen geen oude zooi meer dan hoor ik dat verder wel?

Zijlossers en Silowagens voor de weatherdag,

Dit topicje is voor mij alvast een aanloopje naar de weatherdag in Amsterdam,
Dit omdat ik de afgelopen tijd ben ik meer voor anderen dan voor mij zelf bezig geweest met name was dit de reden dat ik helaas geen tijd had om aan mijn eigen wagenpark te werken. Op de weatherdag wil je toch wel wat laten zien en daarom toch snel nog wat wagens vervuild. In dit topicje heb ik gekozen voor 2 verschillende types wagons, de Silowagen en de Zijlosser beide in verschillende uitvoeringen.

Deze wagons hebben een wat hogere moeilijkheidsgraad qua weatheren dan bijvoorbeeld open bakwagens of rongenwagens, dit met name door de rijkdom aan opgezette details, je kan op heel veel punten wat minder makkelijk  het oppervlak bereiken met de kwast en of de airbrush. Toch zal blijken dat als je wat handigheid en aardigheid in het weatheren hebt dat het niet zo ingewikkeld is als dat het soms lijkt, want de meesten die het board weatheren al een tijdje volgen hebben inmiddels wel in de gaten dat de zelfde basis principes altijd weer worden herhaald.


Maar eerst nog eens kort de gebruikelijke methoden of techniekjes om het geheugen maar weer wat op te frissen en of voor de nieuwe kijkers die niet het hele board door willen lezen om er achter te komen wat ik nu eigenlijk bedoel met de verscillende techniekjes.

Basis:
Kijk goed naar het grootspoor hoe het er uit ziet, hier is zat over te vinden op ons forum en natuurlijk in de diversen vakbladen. Fotomateriaal is heel belangrijk om te weten wat je zou moeten gaan doen, om ons begeerlijke kleinood te gaan verfraaien.

De Kleuren:
De gebruikte kleuren tot nog toe nog steeds geen groot palet. Eigenlijk zijn het over het algemeen steeds weer de zelfde kleuren die terug komen op de verschillende wagons.
De meest gebruikelijke kleuren zijn:
-wit voor kalk, ladingsdocumenten, achterplaten hendels enz
-lichte stofkleur
-donkere stofkleur
-zwart en of antraciet
-verschillende roestkleuren
-rood en geel voor de remhendels op de wagons
-mattelak  

Let op de meeste matte lakken zijn troebel dus niet te rijkelijk over het model spuiten want anders verlies je te veel aan kleur. Maar omdat zoals ik al schreef de lak niet geheel helder is zorgt het er ook voor dat de kleuren mooi in elkaar overvloeien. Ook heeft de lak het voordeel dat het de dun aangebrachte verf van de airbrush mechanisch beschermt, je hoeft bij gebruik op je baan het wagonnetje niet al te voorzichtig te behandelen.
De matte lak  kan en mag je nooit zomaar over ramen van bijvoorbeeld reizigersrijtuigen spuiten daar deze dan ook een matte waas krijgen. Begin ook nooit met een mattelak als basis de volgende verflaag kan deze lak weer oplossen met een wittewaas als gevolg.

Wetwash :
Is niets anders dan het model te behandelen met een zwaar verdunde verf.
Het teveel aan verf kan heel eenvoudig met een doekje of wattenstaafje worden weggenomen.
Deze techniek gebruik je meestal om diepte en schaduw effecten te cre?ren. Deze techniek is heel mooi te gebruiken bij bijvoorbeeld de houten vloeren in open bakwagens , zijkanten van de gesloten goederenwagons enzovoort.

Drybrusch:
Is een methode voor het accenturen van hogere delen op de wagons.
Door een kwastje lichtjes in de verf te dopen en daarna aan een doekje af te smeren totdat er haast geen verf meer vanaf komt, waarna je het model lichtjes met de kwast behandeld kan je mooie resultaten bereiken.
Als je dit goed doet krijg je geen of nauwelijks strepen en bereik je nagenoeg het effect van de airbrusch. Belangrijk is dat je een zachte kwast (plat) gebruikt met relatief korte haren. Als ik de kwastjes nieuw koop knip ik meestal met een scherpe schaar er steeds een stukje vanaf tot ik vind dat het goed werkt.

Krijt en of Pigmentpoeders.
Met het werken met krijt of pigment kan je weer andere en meer subtielere effecten bereiken, die met drybrusch en of de airbrusch nagenoeg niet mogelijk zijn. Pigment gebruik ik meestal op daken en ook bijvoorbeeld op de looproosters van de wagon. Omdat je daadwerkelijk met een droge stof bezig bent ziet het er erg realistisch uit.
Hoe kan je ook beter het effect van stof benaderen dan stof te gebruiken.
Plaatsen die regelmatig door hebberige handjes worden beroert wel even na behandelen met een matte lak, die je dan wel met een airbrusch moet opbrengen en niet met een kwast.
Er zijn in de handel hele goede pigment poeders verkrijgbaar van Tamiya, Anita- decor en Artitec, maar vergeet niet te kijken in de hobbyzaken voor bijvoorbeeld teken-, en schildermateriaal waar deze poeders veel voordeliger aangeschaft kunnen worden dan die van de eerder genoemde merken.

Airbrusch.
Hier bereik je resultaten mee die met een kwast niet gerealiseerd kunnen worden.
Ook kan je met 1 basiskleur heel veel verschillende kleuren maken op het te behandelen wagonnetje of locomotief. Dit omdat je eigenlijk allemaal dunne transparante lagen over elkaar aanbrengt waardoor je veel kleur schakeringen kan maken, die elkaar mooi overlappen. Als je een beetje bedreven bent in het werken met de airbrusch hoef je bijna niets meer af te plakken. Airbrushen zou ik wel serie matig doen, want na iedere behandeling (kleur) moet je het apparaat steeds weer schoonmaken, Met acrylverf is dat redelijk simpel te doen maar met verf op oliebasis een minder plezierig werkje, ook is het een stuk economischer verf is relatief duur.

Het eigenlijke weatheren is dus niets anders dan de bovengenoemde basismethoden samen te voegen tot ??n geheel.

Dit maal de volgende wagonnetjes behandeld:

De poeder (silo) wagen.
De silo wagen wordt gebruikt voor het transport van diversen droge stof producten en worden aan de bovenzijde gevuld waarbij er natuurlijk best wel wat naast de vulopening terecht zal komen. Wind en regen verdelen dit stof als of er een kunstenaar bezig is geweest over de wagon, wat een mooi gevarieerd patroon van vervuiling geeft op de wagen.
De schuine onderzijde van de silo is meestal donker gestreept dat komt door al het vuil dat van boven naar beneden stroomt, de onderzijde is ook het meest vervuild door remstof e.d. Dit in tegenstelling tot de bovenzijde die juist weer een lichte streperige kleur heeft.

Hoe doen we dat nu met ons model, eerst verwijderen wij de wielen, waarna het spuit werk kan beginnen. (de wagon rijdt nu niet steeds weg door de luchtdruk)
De bovenzijde spuiten wij met een lichtbeige kleur, en spuiten de zijkanten gelijk lichtjes mee. De onderzijde van de wagon daarna met een donkerdere stofkleur.
De bovenzijde van de silo gaan we daarna met een fijn  penseeltje voorzien van streepjes.
Dit doen we door de lichtbeige kleur met wat wit nog iets lichter te maken en nog meer te verdunnen dan we voor de airbrusch behandeling al hadden gedaan. Doordat we starten met zeer verdunde verf lopen de streepjes netjes in elkaar over. Wachten tot het goed droog is dan de handeling herhalen totdat je tevreden bent met het resultaat. De schuine onderzijde van de silo doen wij op de zelfde manier maar nu met juist een donkerdere kleur.
Het aanbrengen van de roest op de wielstellen doen we met de drybrusch techniek.
De bladveren mogen best wel qua kleur (roest) goed zichtbaar zijn, dit omdat door de mechanische werking dit soort onderdelen best wel onderhevig is aan roestvorming.
De aspotten geef ik aan het einde meestal nog een behandeling met een smerig goedje bestaande uit dikke verf , zijdemat transparante lak  dit goed mengen en met een kwastje opbrengen zodat het er als een vettig onderdeel uitziet.

Zijlossers
Deze wagon wordt voor allerhande soorten ladingen gebruikt die gevoelig zijn voor vocht. Je kan dus allerlei soorten van stof imiteren wat deze wagons gelijk ook zoo aantrekkelijk maakt,
Deze wagon ook weer zoals gebruikelijk eerst een basis behandeling gegeven met een vuilkleur. Hoe verder je de bovenzijde benaderd des te minder verf je op het model aan moet brengen.
Daarna ook weer met de airbrush en niet te vergeten  met pigmentpoeders een aantal verschillende kleuren roest aangebracht.

Ook op voor het behandelen van de wagon verf zo ver verdund (zodat ik met de airbrush een soort wetwash aan kon brengen. Deze wetwash met een roest kleur aangebracht op de draaistellen, diversen hoekjes en kiertjes en niet te vergeten het dak. Doordat de verf zo zwaar is verdund moet je heel wat laagjes aanbrengen voordat je wat resultaat gaat zien. Dat is handig als je op de bovenzijde wat strepen aan wil brengen zonder dat je aanzetten van een kwast wil zien. Ook gaat de verdunde verf ook mooi zitten in de diepere delen zodat kleine details beter zichtbaar worden.

De volgende behandeling ook weer met de airbrush, om het model heel dun te bespuiten met een bruine kleur (tegen het zwart aan) Dit heb ik gedaan om de kleuren weer wat meer in elkaar over te laten lopen. Het model is nu bijna klaar op een nabehandeling op pigmentpoeders na.
Het pigment kan je met een klein kwastje zowel droog als nat aanbrengen.
Doordat het model al een aantal laagjes verf met de airbrush heeft gehad hecht het pigment goed aan het oppervlak. Door het poeder met een kwastje aan te brengen krijg je details die met mijn airbrush niet gemaakt kunnen worden. Heel fijntjes kan je de diversen kleuren pigment aanbrengen, en wel precies op de plekjes die jij zelf wil.


Tijdens het aanbrengen van het pigment moet je wel goed oppassen met het vasthouden van je model. Een vingerafdruk is zo aangebracht en dan moet je dat maar weer zien te verdoezelen. Je kan ook met pigment niet aan de gang blijven want na ieder laagje wordt de kleur weer wat intenser. We willen het model natuurlijk wel op een normale manier op de baan kunnen zetten zonder het gebruik van zuignappen of rubberhandschoenen natuurlijk, dus spuiten we het model aan het einde lichtjes in met een matte lak.


Zo het saaie deel is gelukkig voorbij en nu is het tijd voor wat foto?s

IMGhttp://img410.imageshack.us/img410/8361/dsc04935y.jpg/img

IMGhttp://img17.imageshack.us/img17/7666/dsc04936.jpg/img

IMGhttp://img204.imageshack.us/img204/9563/dsc04937.jpg/img

IMGhttp://img204.imageshack.us/img204/8506/dsc04938.jpg/img

IMGhttp://img410.imageshack.us/img410/1627/dsc04939.jpg/img

IMGhttp://img204.imageshack.us/img204/57/dsc04940.jpg/img

IMGhttp://img17.imageshack.us/img17/3309/dsc04941h.jpg/img

IMGhttp://img204.imageshack.us/img204/6792/dsc04942x.jpg/img

IMGhttp://img410.imageshack.us/img410/7198/dsc04943.jpg/img

IMGhttp://img17.imageshack.us/img17/4558/dsc04944.jpg/img

IMGhttp://img502.imageshack.us/img502/1350/dsc04945.jpg/img

IMGhttp://img513.imageshack.us/img513/906/dsc04946.jpg/img

IMGhttp://img17.imageshack.us/img17/1917/dsc04947.jpg/img

Dat is het weer voor deze keer volgende staat in het teken van mooi rood
is niet lelijk.

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

PeterBrz

Het was weer een heel plezier om je prachtige weatherkunsten te bewonderen [;)][:D]

Groeten, Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Baureihe 103
Mocht het zo zijn dat jullie zeggen neen geen oude zooi meer dan hoor ik dat verder wel?
Mij hoor je alvast geen "nee" zeggen. Ga door, man [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

Prachtig gedaan [:p][:p][:p]
Encore, zou ik in het frans zeggen [;)]

railman56

zo snel krijg ik daar geen genoeg van
laat dit prachtig werk maar komen met uitleg en foto's
dit is puur genieten en leren
bedankt
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

eddy

Knap man,
mischien ook voorbeelden van rijtuigen?

Alvast bedankt,groeten Eddy[:p][:p]

Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door eddy

Knap man,
mischien ook voorbeelden van rijtuigen?

Alvast bedankt,groeten Eddy[:p][:p]



Hoi Eddy,

Hum daar zeg je me wat rijtuigen, voor een forum lid een aantal vervuild. Uit het eigen wagenpark 0 dat is niet veel.[:I]
Of je moet een sprinter (NS) en diversen mat54 reizigers treinstellen
mee willen tellen.[?]

Ik zal snel eens wat rijtuigen gaan voorzien van een laagje stof.
Overigens deze worden regelmatig gewassen dus vuil zullen ze dan ook niet zijn,


Aan allen,

Hartelijk bedankt voor de leuke reacties

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

remcy

Hey Bert
Gelukkig heb je ook de moeite genomen om alles hier neer te zetten zodat ik het hier ook allemaal nog kan napluizen .
De complimenten had je alwel geahd en dat weet je ook alwel wat ik ervan vind !![:p][:D][:D]
Bedankt en spreek je snel weer
Groet Robert

Ps ik lees net over de rijtuigen je hebt die van mij van lima al eens gedaan die staan wel in mijn draadje !! [;)] (heb me nog niet verdiept in het foto's plaatsen !!! )

Baureihe 103

Hoi Robert,

Leuk je hier te treffen op dit gezellige forum.
Zoek inderdaad maar snel je foto's van de rijtuigen
dan is er weer wat te plaatsen.

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.