Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

kleuren rijtuigen Belgische Staatspoorwegen

Gestart door Michiel, 15 november 2009, 10:04:26 AM

Michiel

Goede morgen mede-knutselaars,

De kleuren van de locomotieven van de Belgische Staatspoorwegen (l'Etat Belge) zijn ongeveer duidelijk, maar hoe zit dat voor rijtuigen en goederenwagons (periode 1919-1926). Is daar informatie over? Hadden zij een standaard livrei? Wie weet daar meer over?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Hoi Saraan , ik heb dit even opgezocht in het boek " 175 jaar spoorwegen- 75 jaar NMBS" hierin staan vele foto's uit die tijd, foto's zijn niet altijd even duidelijk, maar de rijtuigen zagen er toen groen uit, terwijl de goederenwagons over het algemeen allemaal een bruine kleur hadden.

guy holbrecht

Michiel,

Ik heb dit even opgezocht in het lastenkohier type XXV van 1897 betreffende de aanbesteding voor levering van rijtuigen, pakwagens en goederenwagens. Hierin wordt het volgende vermeld:
- rijtuigen: hierin wordt onderscheid gemaakt tussen teakhouten rijtuigen en rijtuigen met plaatbekleding. De teakhouten rijtuigen kregen meerdere lagen vernis. Daaruit kan je besluiten dat deze rijtuigen min of meer hun natuurlijke teakhouten kleur bewaarden en zij dus bruin rondreden. De rijtuigen met plaatbekleding kregen enkele lagen zeer fijne bruine kleur, waarna zij afgewerkt werden met vernis. Ook hier dus bruine rijtuigen.
- rijtuigen voor lichte treinen en pakwagenrijtuigen: groene schildering.
- postrijtuigen: bruin, met ivoorzwarte lijsten en rode biezen.
- ziekenrijtuigen: gevernist teakhout
- celrijtuigen: idem postrijtuigen
- lijkrijtuigen (jaja!): bruin
- reizigerspakwagens:idem postrijtuigen
goederenwagens: hierin wordt onderscheid gemaakt tussen open wagens, gesloten wagens, box-wagens, gesloten trucks en goederenpakwagens
- open wagens: bronskleurig met witte opschriften
- gesloten goederenwagens: groen met witte opschriften
- box-wagens (wat dit ook moge wezen?) bruin met zwart ijzerwerk, opschriften in chroomgeel
- gesloten trucks (mij ook onbekend)bruin met zwart ijzerwerk en chroomgele opschriften
- goederenpakwagens: bruin met witte opschriften.

Heel wat info vind je echter terug in het boekwerk 'metalen reizigersmaterieel 1835-1950' van het departement materieel onder leiding van J Vandenberghen.
Het volgende hoofdstuk in dit boekdeel betreft het metalen materieel van 1929 tot 1939, dus buiten het tijdsbestek waar jij naar vraagt. Ik veronderstel dus dat tot dan de voorschriften van 1897 golden. Uiteraard zullen met het binnenstromen van Duits materiaal in 1918-1919 deze voorschriften nog moeilijk te volgen geweest zijn.

Groeten,
Guy

Michiel

Guy en Erwin,

enorm bedankt voor jullie bijdrage. Ik besef dat de periode 1919 (overname oorlogmaterieel) tot 1926 (oprichting NMBS) een choatische periode was, en dat men toen reed met wat rijbaar was, ongeacht de livrei. Maar dat maakt het ook een boeiende en kleurrijke periode.

De informatie dat jullie me hebben gegeven is voor mij totaal nieuw en heel leerrijk. Ik kijk er al naar uit om op mijn toekomestige baan die "oude" (kleur)samenstellingen terug leven in te blazen. En die werken van J. Vandenberg moet ik ook eens op de kop kunnen tikken. Zijn die nog ergens te koop, of wordt dat 2de-hands markten afschuimen?

groetjes
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

guy holbrecht

Michiel,

Die werken waren te koop in het spoorwegmuseum te Brussel-Noord. Vorig jaar is er nog eens een laatste verkoop (de uitverkoop?) geweest ter gelegenheid van de tentoonstelling rond de TEE. Sindsdien is het alweer stil in Brussel-Noord, althans wat het museum betreft. Gelukkig ben ik vorig jaar enkele kilo's papier rijker geworden dank zij die uitverkoop. Waar ze nu nog te vinden zijn, dat zou ik niet weten. Ze zijn wel allemaal voorradig in de bib van het documentatiecentrum/archief van de NMBS in de Frankrijkstraat. Om ter plaatse te raadplegen uiteraard.

Groeten,
Guy

Michiel

Hallo Guy,

bij het archief van de NMBS ben ik ze vroeger al een paar keer gaan raadplegen. Maar dat ik de uitverkoop van de documetiatie van Brussel-Noord heb gemist?! Zonde!

Misschien dat ik dan nog maar eens een keertje bij de NMBS langs ga, om een paar kopietjes te nemen?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Hoi Saraan , je mag gerust het naslagwerk over het ontstaan en de geschiedenis van de NMBS van mij lenen hoor, maar Waterloo is nu niet direct bij mijn deur h?.

En opsturen wil ik niet, omdat je dan niet weet hoe het boek zal aankomen, en omdat het meer dan 400 blz. dik is.

Mss even een PM sturen hoe we ??n en ander kunnen regelen??