Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

c rails van markil ombouwen naar gelijk stroom

Gestart door christophev, 18 juni 2005, 16:36:36 PM

christophev

Zou ik mijn C rails die dus in wisselstroom zijn kunnen ombouwen naar gelijkstroom.  Ik denk dat ik het ooit eens van ver gehoord heb maar ik zou niet weten hoe het te doen.  heeft er iemand tips

laurens66

voor zover ik weet is er bij iedere rails 2 keer een doorverbinding gemaakt bij de 2 spoorsteven aan de uiteinden, die zal je allemaal moeten verbreken doormiddel van de door te knippen/zagen/slijpen.
Daarna ieder railtje even doormeten of de 2 spoorsteven inderdaad zijn gescheiden, en zo doe je ze allemaal.
Ik heb het nog nooit gedaan maar het is mogelijk, bij de K-rails van marlin hoef je er niets aan te doen en bij de M-rails is het onmogelijk.

Jurgen

Koop dan de nieuwe C-rail van Trix, dat is toch makkelijker?
Waarom moeilijk doen, als makkelijk ook gaat? [;)] (Ikzelf kies natuurlijk wel zelf altijd de moeilijke manier [:o)][:D])
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

christophev


Jurgen,
Ik overweeg van wisselstroom naar gelijkstroom omtebouwen en ik zou mijn rails willen behouden.  

Jurgen

Ik had al zoiets verwacht.
Kan je dan ook niet gewoon een aansluitrail van Trix C-rails kopen en die aansluiten op de M?rklin C-rails? Dan moet je die C-rails niet ombouwen. Je zet er dan een transfo van Trix aan (of een ander merk) en dan zou dat toch ook moeten werken.
Als die middengelijders je dan storen, kan je die rails nog steeds in een schaduwstation gebruiken.
Of moet je echt beginnen prullen met dat doorknippen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

laurens66

citaat:
Geplaatst door Jurgen


Of moet je echt beginnen prullen met dat doorknippen?



ja dit moet echt anders krijg je kortsluiting
ik zal binnenkort even kijken of ik een fotootje in elkaar kan prutsen

n/a

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik had al zoiets verwacht.
Kan je dan ook niet gewoon een aansluitrail van Trix C-rails kopen en die aansluiten op de M?rklin C-rails? Dan moet je die C-rails niet ombouwen. Je zet er dan een transfo van Trix aan (of een ander merk) en dan zou dat toch ook moeten werken.
Als die middengelijders je dan storen, kan je die rails nog steeds in een schaduwstation gebruiken.
Of moet je echt beginnen prullen met dat doorknippen?



Jurgen, als het leven echt zo simpel was, dan was jouw oplossing echt het ei van columbus, maar helaas het is echt is anders dan dat je nu denkt, dus je zult echt de beide spoorstaven van elkaar moeten scheiden, dus moet je de verbinding doorknippen.

Houd er echter rekening mee dat de hartafstand van de wielen anders is bij tweerail en drierail, dus of dit echt een geweldige oplossing is??

Wim.

rgp

Dag,

idd de hartafstand.  Als TRIX dezelfde hartafstand hanteert dan M?RKLIN, dan is er maar ??n advies: TRIX niet kopen, want het gelijkstroommaterieel zal in vele gevallen ontsporen, vooral op wissels.

Roland

laurens66

En dan nu twee foto's. Te vinden op:
http://websitemaker.kennisnet.nl/websitevoorfoto/

Mijn excuses voor de slechte foto's.
Ik hoop dat je er zo wat aan hebt.

Mvg,

Laurens

tonycabus

Gelukkig, Roland, is Trix volgens NEM-norm...
Ik bestelde net een hele set spullen om mijn 1605 behoorlijk te "bewielen" want nu steekt daar Lima en Piko onder, de 5-polige rotor met permanente veldmagneet heb ik intussen al.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Jurgen

Ik houd weer te veel van mijn gemak h?. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

Even want over de c-rails van Trix. Het 2,1 mm hoge rail profeel is gemaakt van nieuw zilver en komt overeen met code 83. Het is geschikt voor geisoleerde wielstellen volgens NEM en tevens voor RP 25.

C-rails van Marklin heeft een rail profiel van 2,3 mm hoog en is van roestvrij staal overigens en is code 90.