Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

SNCB 26.005

Gestart door vsb rail, 13 november 2009, 23:26:01 PM

vsb rail

Is er info of zijn er foto's over deze loc?
Waar zou deze gereden hebben en wat zou hij getrokken hebben.

imghttp://www.saebonet.com/svein/Tog/images/belgium/34156.jpg/img

MVG

Michiel

Eigenlijk is het eenvoudig: het type 26 heeft zowat overal in belgi? gereden, en heeft zowat alles wat op wielen staat getrokken. Maar ik vermoed dat je iets meer annecdotische informatie wenst? Als ik vandaag wat tijd heb, zal ik wat info en foto's bij elkaar zoeken.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

guy holbrecht

De 26.005 werd gebouwd door Tubize (fabrieksnummer 2313) en is geleverd op 31 oktober 1945 aan de NMBS. Het tendernummer bij aflevering was 32.045. Deze loc was achtereenvolgens in de volgende stelplaatsten actief:
- FSR (Schaarbeek) levering aan de NMBS
- MBX (Bertrix) vanaf december 1945
- NK  (Kinkempois) vanaf september 1950
- MUT (Latour) vanaf januari 1955
- GMN (Montzen) vanaf juni 1955.
De schrapping volgde op 27 september 1962. Aangezien de stelplaatsen van deze loc vooral in het Franstalige gedeelte van het land gelegen waren, mag je er van uitgaan dat de plaats van inzet vooral de Ardense lijnen waren. Op vrijwel alle foto's is het type 26 in dienst als goederentrein.

Groeten,
Guy

Michiel

Het type 26 werd inderaad vooral ingezet voor goederenvervoer, maar bijvoorbeeld in een van de filmpjes van Ton Pruissen zie je een type 26 in een Luiks station vertrekken met een sleep Belgische donderbussen.

En zoals Guy al aangaf, oppereerden deze locomotieve blijkbaar vrijwel uitsluitend in Walloni?. Ik heb geen voorbeelden kunnen vinden van een type 26 op Vlaams grondgebied. (ook tot mijn verbazing [;)])

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vsb rail

citaat:
Geplaatst door Saraan

Eigenlijk is het eenvoudig: het type 26 heeft zowat overal in belgi? gereden, en heeft zowat alles wat op wielen staat getrokken. Maar ik vermoed dat je iets meer annecdotische informatie wenst? Als ik vandaag wat tijd heb, zal ik wat info en foto's bij elkaar zoeken.

groetjes,



Hallo,

Ik ben eens op uw site gaan rondneuzen en heb al veel van mijn vragen kunnen invullen over de typ 26, een mooie samenvatting!!!

Zelf ben ik niet echt een stoomkenner dat merkte je al aan mijn vraag waarschijnlijk, mijn verzameling start eigenlijk vanaf het tijdperk vd bolneuzen typ 52 maar ik vond dat er toch een stoomloc in de kast moest komen en vandaar dat ik ben ingegaan op het aanbod vd typ 26, op het verlanglijstje heb ik ook nog een typ 12.



vsb rail

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

De 26.005 werd gebouwd door Tubize (fabrieksnummer 2313) en is geleverd op 31 oktober 1945 aan de NMBS. Het tendernummer bij aflevering was 32.045. Deze loc was achtereenvolgens in de volgende stelplaatsten actief:
- FSR (Schaarbeek) levering aan de NMBS
- MBX (Bertrix) vanaf december 1945
- NK  (Kinkempois) vanaf september 1950
- MUT (Latour) vanaf januari 1955
- GMN (Montzen) vanaf juni 1955.
De schrapping volgde op 27 september 1962. Aangezien de stelplaatsen van deze loc vooral in het Franstalige gedeelte van het land gelegen waren, mag je er van uitgaan dat de plaats van inzet vooral de Ardense lijnen waren. Op vrijwel alle foto's is het type 26 in dienst als goederentrein.

Groeten,
Guy



Thx, ik had nooit gedacht zoveel info te vinden.
specifieke foto's vd 26.005 zijn er niet zeker?
Alvast heel erg bedankt voor de info!!

MVG

Michiel

De 2 type stoomlocomotieven dat je aanhaalt hebben een jaar of 10 samen gereden met de bolle neuzen (periode einde jaren 50, begin jaren 60). De keuze voor deze stoommachines lijkt me dus zeker niet onzinnig [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

swa

De getoonde foto van de 26 laat tot mijn verbazing een (bijna volledig) zwarte loc zien, daar waar de belgische 26's volgens mij toch een groene kleurstelling hadden (op cabine en neus na). Of hebben er ook bijna-zwarte exemplaren van de 26 rondgereden?

C-rail

Ik denk dat dit de eerste 26 is die Marklin uitgebracht heeft, in de foute (groene) kleurstelling. Dit zie je ook bij de eerste type 25 van Marklin.

C?dric

vsb rail

@ Saraan: Ja van de Typ 12 wist ik dat deze nog paste in de reeks maar van de Typ 26 wist ik het niet. de typ 12 zal nog niet voor morgen zijn want deze dat ik op het oog heb bij Olaerts is toch redelijk prijzig.

@ Swa & C-rail: ik heb dat ook al willen merken dat er iets niet klopt, daar valt niet veel aan te doen zeker?

nmbs

citaat:


@ Swa & C-rail: ik heb dat ook al willen merken dat er iets niet klopt, daar valt niet veel aan te doen zeker?



Zelf herschilderen/spuiten....

vsb rail

citaat:
Geplaatst door nmbs


Zelf herschilderen/spuiten....



Ja dat herspuiten is geen probleem als ik de juiste nr vh kleur heb maar de nr en details er terug op hebben zijn wel een probleem.