Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Kortsluiting

Gestart door marimon, 12 november 2009, 15:00:23 PM

marimon

#15
Nee Klaas, maar misschien wel een heel fijn nageltje of iets dergelijks dat de oorzaak zou kunnen zijn[|)]. Enfin, het zal werken worden de volgende dagen. Maar nu eerst mijn kleindochtertjes een week verwennen.
Bedankt alvast en ik hou jullie op de hoogte.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

marimon

#16
Ik heb de versterker op een vrijliggend stuk rail geplaatst en alles was ok. Ik heb een andere transfo gebruikt en had een kortsluiting. Ik heb alle verbindingen ??n voor ??n en op ??n na losgemaakt en steeds was er die kortsluiting. Dan kwam er plots een pluimpje rook uit de versterker en begon hij te stinken. Vlug de stroom uitgeschakeld. De nieuwsgierigheid gebood mij de centrale te openen en ziedaar, van alles en nog wat verbrand, gesmolten en stinkende rookpluimen. Conclusie[:)]: ...centrale voor de vuilbak.
Wat hebben we nu geleerd: 1;blijf positief denken. 2;vermijd doemscenario's en 3;met geduld de baan heropbouwen.[}:)][xx(][:)][:D]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

ERVIN

#17
Goh Marimon , dat is minder h? , ik moet ook eerlijk toegeven dat ik als chemicus weinig verstand heb van al die electrische of electronische toestanden , ook hier zijn er al kortsluitingen geweest, maar gelukkig zonder schade aan mijn boosters of trafo's , ook ik moet dikwijls 10x nadenken en evenveel controleren of alles wel goed is aangesloten , voorlopig dus zonder veel erg.[:I]

Heb je de oorzaak eigenlijk gevonden nu?? Want dat is toch belangrijk, dat je leert uit je fouten.

Michiel

#18
Je hebt echt wel een ongeluk op een hoopje gehad. Niet alleen die onvindbare kortsluiting, maar nu je centrale in rook opgegaan. Het is misschien het moment om een multimeter aan te schaffen? Ik hoop nu echt dat het geluk vanaf nu weer aan je komt komt staan. En je positieve ingesteldheid verdient echt wel een pluim! Houden zo! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marimon

#19
Neen Ervin, dat is het spijtige van de zaak. En ja Saraan, een multimeter is de volgende aankoop en leren hoe hem te gebruiken[:)].
Bedankt voor jullie steun.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner