Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Kortsluiting

Gestart door marimon, 12 november 2009, 15:00:23 PM

marimon

help:IIk wil een beetje rijden op mijn nog onafgewerkte baan. De stroom wordt aangezet op de baan en ik kan rijden. Plots, terwijl de locomotieven nog op de baan staan met hun wagons, maar niet in beweging zijn, slaat mijn Lockmaus in kortsluiting. Ik heb mijn twee keerlusmodules (Lenz) nagekeken en ook nog gecontroleerd of de railscheidingen tussen de keerlussen elkaar niet raken, maar dat blijkt allemaal in orde. Wel vind ik eigenaarig dat er slechts ??n keerlusmodule in kortsluiting gaat (ik hoor een getik en dan gaat heel de baan in kortsluiting). Ik rijd digitaal maar schakel analoog de wissels. Ik heb geen andere modules dan de keerlusmodules en rijd dus uiteraard niet met pc.
Men zegt wel 'meten is weten' maar ik zeg' weten waar te meten!'. Dus de vraag is 'hoe en wat kan ik doen'.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Michiel

#1
Je zal waarschijnlijk de gevoeligheid van je keerlusmodules moeten aanpassen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#2
Waar je tegen aan loopt is het eeuwenoude probleem met dit soort keerlus modules. Maar zoals je het beschrijft kan de Maus alleen in kortsluiting gaan als ??n van de keerlusmodules ook daadwerkelijk door een trein bezet wordt gehouden.

Op de keerlus zit een mogelijkheid om de gevoeligheid in te stellen, deze zo instellen dat het omschakelen van het relais in de keerlusschakeling stopt. En alleen nog klikt als de lus ingereden en uitgereden wordt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

marimon

#3
Ik heb de gevoeligheid van beide modules bijgeregeld en nog steeds kortsluiting op de baan. Voor een goed begrip, de korstsluiting is spontaan gekomen en dus niet door toedoen van het inrijden in een keerlus. De treinen stonden stil.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Michiel

#4
Bij een kortsluitprobleem is het motto eerder: "verdeel en heers".

Bijvoorbeeld: neem alle locomotieven van de baan. Heb je nog steeds het probleem van opkomende kortsluiting? Ontkoppel je keerlusmodules tijdelijk en kijk of je met locomotieven nog kortsluiting krijgt. Enz...

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marimon

#5
OK, Saraan, zal ik straks een uitproberen. Ik laat iets weten.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

marimon

#6
Ik heb beide keerlusmodules afgekoppeld. Kortsluiting blijft.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Michiel

#7
En alle locomotieven zijn van de baan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marimon

#8
Alles is van de baan.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Michiel

#9
Wat is het laatste wat je aan de baan hebt veranderd? Heb je misschien iets op de rails laten liggen: een tang, een koperen ader van een draad, een prop zilverpapier... noem maar op?

Kan je grote delen elektrisch afzonderen: links/rechte, boven/onder... om meer precies te bepalen in welke hoek de kortluiting te zoeken?

Verdeel en heers! [;)]
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marimon

#10
Ik heb op de laatste na systematisch alle verbindingen tussen de ringleiding en de rails doorgeknipt. En nog heb ik een kortsluitmelding[}:)].
Ik begin nu een sterk vermoeden te krijgen dat mijn rococentrale 10761 de geest heeft gegeven! Zou dit kunnen? Kan mij misschien iemand zeggen hoe ik dat misschien met een multimeter kan uitmeten.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

#11
De 10761 is geen centrale, maar een versterker.
Dat kan je misschien met een multimeter meten, als je het inwendige schema hebt, en ook nog wat verstand van zaken. Dus dat lijkt me even niet aan de orde.
Wat je kan doen is de railaansluiting helemaal van de 10761 losmaken en kijken wat er dan gebeurt.

marimon

#12
Nou breekt mijn klomp zeg [:D]. Als ik de railaansluiting los maak van de 'versterker[:I]', heb ik geen kortsluiting. Plug ik hem terug in, pats, weer die kortsluiting. Ik heb daarjuist nog eens over alle rails geveegd zodat ze volgens mij helemaal zuiver zijn. Misterie, of waar zou ik het nog verder moeten zoeken.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

#13
citaat:
Geplaatst door marimon

Misterie, of waar zou ik het nog verder moeten zoeken.

Stap voor stap opbouwen. Dus zoveel mogelijk verbindingen losmaken en dan te beginnen bij de centrale weer draad voor draad aansluiten tot de kortsluiting terugkomt.

Enne, met over de rails vegen jaag je een kortsluiting niet weg.[8D]

conducteur

#14
Uit het oog verloren keerlus? Baanplan na kijken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum