Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vacuum-vormen van negatieve mallen

Gestart door marc goovaerts, 10 november 2009, 01:06:49 AM

marc goovaerts

Hallo,

Al een hele tijd dwarrelen er verschillende projecten rond in m'n hoofd. Voor ??n ervan zou ik transparant materiaal moeten vormen via vacu-form. Het 'net' zit vol met DIY-plannen, YouTube-filmpjes etc. Maar steeds gaat het over het plastic trekken over een 'positieve' (opstaande) vorm. Waarbij je natuurlijk rondingen krijgt op de randen.

Maar in onze schalen (voor mij N) is dit net teveel. Hetzelfde web vertelt je dan om een 'negatieve' (holle) vorm te gebruiken. Maar nergens wordt getoond hoe je het dan moet doen en welke aanpassingen tegenover de 'klassieke' (rechtopstaande) methode moeten gebruikt worden.

Iemand enige ervaring hiermee ? Of de links gevonden die ik zelf na nachtenlang zoeken zelf niet vond ?

Dank bij voorbaat !

Gerolf

Ik zit zelf ook al een tijdje te mijmeren over deze techniek. Het lijkt me vooral interessant voor transparante objecten (raampjes voor rijtuigen bijvoorbeeld)
Kan je geen gecombineerde holle/bolle vorm maken (maar dan heb je wat meer afval) ?

Welk materiaal wordt er eigenlijk gebruikt voor de mal? Een soort poreuze kunststof? Valt daar in te frezen? Is die hittebestendig?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Voor de 'positieve' mallen wordt er steeds gebruik gemaakt van niet-poreuze originelen. Hout, metaal, gips, ...
Het aanzuigeffect rondom dit moedermodel schijnt te volstaan.

Maar daar zit juist m'n probleem met 'negatieve' (holle) vormen. Volgens de methode die overal gedemonstreerd wordt kan ik me enkel inbeelden dat de kunstofplaat zich enkel boven de vormopening zal opspannen. En er niet ingezogen kan worden. Misschien dat het omgekeerde effect (blazen/duwen ipv zuigen) een mogelijkheid zou zijn. Maar dan moet er logischerwijze een compleet andere vacuumkast gebruikt worden en met heel wat meer toegepaste druk...

Het te vormen materiaal bestaat uit praktisch elk mogelijke thermoplastische kunststof, zolang het niet te dik is. Want dan kom je er met de aanzuigkracht van DIY-materiaal niet meer. De meesten gebruiken een stofzuiger als 'vacuumpomp' en de oven van moeder de vrouw of een verfafbrander om de kunststof voldoende soepel te krijgen.

Mijn fantasietjes gaan ook de richting van transparante elementen uit. In de eerste plaats raampjes voor N-Wikings, om van die rottige 'volle lenzen' af te geraken die ze er gemakshalve vanuit het fabriek ingestoken hebben.
Maar ook diverse winkeletalages bv. Als je in onze steden rondkijkt, dan is van 80 % van de oude gebouwen enkel het gelijkvloers omgebouwd om er een winkel van te maken. Dat biedt dus ook inspiratie/mogelijkheden op schaal...

Stefan Appelmans

Dag Marc.
Ik heb al sommige dingen gemaakt in vacuform (cockpit-ruiten voor vliegtuigen, ramen voor wagentjes) maar dat is altijd op een "positieve" mal dus...Het beste materiaal daarvoor is doorschijnend PVC, van 0,3 dik bijvoorbeeld (daar maken ze de blisters voor medicamenten mee)
Dat wordt verwarmd met een "d?capeur" (hoe zegt men dat?), dat wordt heel slap zonder te "roosteren" (gelijk plasicard) en een stofzuiger is dan wel voldoende. De hoeken zijn relatief scherp, maar ver van volmaakt scherp natuurlijk.

Maar nu met een holle mal? Druk er boven of vacuum er onder?
Ik heb eens iets op TV gezien, waar ze witte plastieken bekertjes maakten (gelijk in de coffie-machinen), je zag de laag plastiek, en HOP, de seconde daarna had je bekers! En dat was in HOLLE mallen. Maar ze legden natuurlijk niets uit! Daar eens zoeken?

Ik heb ook al onderdelen gezien, dat in een holle mal getrokken waren, met vacuum. Maar dan ziet je al de "zuiggaatjes" op de oppervlakte.

Ik denk ook wel dat het subject lichtjes conisch moet zijn, anders krijgt je dat nooit uit de mal.


stefan.

Peter

Kijk eens op (goede) modelbouw websites. Die hebben allemaal een meestal uitstekend forum waar je die vraag beter kan stellen. Vacforms, zoals ze dat noemen kom je daar heel dikwijls tegen. Ook bouw aanleidingen om zowel een positief als negatief vacuform toestelletje te maken  vind je daar wel, of toch minstens een of meerdere links.
Goede websites zijn bv.

http://aircraftresourcecenter.com/

http://modelingmadness.com/

of de Nederlandse

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/
Met vriendelijke groeten
Peter