Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Weatheren NS Zijlosser deel 1

Gestart door Baureihe 103, 05 november 2009, 22:05:48 PM

Baureihe 103

Weatheren NS Zijlosser deel 1  

Dit is dus mijn passie het weatheren van bijvoorbeeld wat wagonnetjes

bij mijn verzameling Duits materiaal heb ik ook een aantal NS goederen wagons. Daarbij zitten een aantal blauwe zijlossers die qua detaillering best wel mooi zijn maar door de kleur komen ze ontzettend plasticachtig over. Zelf vind ik dit type wagons heel aardig om te zien, maar om ze in onbehandelde toestand te laten rijden op mijn baan tussen al het andere vervuilde materiaal nu even niet.

Na zoals gebruikelijk weer een aantal foto?s te hebben bekeken om uit te zoeken wat we met dit wagonnetje zouden gaan doen de verf spullen weer uit het stof gehaald.
Toch eerst nog even getwijfeld of ik het wel zeker wist wat te gaan doen, want er zijn zo veel verschillende mogelijkheden om deze wagon te weatheren. Alles is mogelijk in de meest veelzijdige kleur schakeringen.

Deze wagon zoals gebruikelijk eerst een basis behandeling gegeven met een vuilkleur.
Hoe verder je de bovenzijde benaderd des te minder verf je op het model aan moet brengen.
Daarna ook weer met de airbrush een aantal verschillende kleuren roest aangebracht.
Ditmaal aan het einde de verf zo ver verdund (compressor op 1.5 bar) zodat ik met de airbrush een soort wetwash aan kon brengen. De wetwash met een roest kleur aangebracht op de draaistellen, diversen hoekjes en kiertjes en niet te vergeten het dak. Doordat de verf zo zwaar is verdund moet je heel wat laagjes aanbrengen voordat je wat resultaat gaat zien. Dat is handig als je op de bovenzijde wat strepen aan wil brengen zonder dat je aanzetten van een kwast wil zien. Ook gaat de verdunde verf ook mooi zitten in de diepere delen zodat kleine details beter zichtbaar worden.

De volgende behandeling ook weer met de airbrush, om het model heel dun te bespuiten met een bruine kleur (tegen het zwart aan) Dit heb ik gedaan om de kleuren weer wat meer in elkaar over te laten lopen. Het model is nu bijna klaar op de pigment poeders na.
Het pigment kan je met een klein kwastje zowel droog als nat aanbrengen.
Doordat het model al een aantal laagjes verf met de airbrush heeft gehad hecht de pigment goed aan het oppervlak. Door het poeder met een kwastje aan te brengen krijg je details die met mijn airbrush niet gemaakt kunnen worden. Heel fijntjes kan je de diversen kleuren pigment aanbrengen.

Tijdens het aanbrengen van het pigment moet je wel goed oppassen met het vasthouden van het model. Een vingerafdruk is zo aangebracht en dan moet je dat maar weer zien te verdoezelen. Je kan ook met pigment niet aan de gang blijven want na ieder laagje wordt de kleur weer wat intenser. We willen het model natuurlijk wel op een normale manier op de baan kunnen zetten zonder het gebruik van zuignappen of rubberhandschoenen natuurlijk, dus spuiten we het model aan het einde lichtjes in met een matte lak.

Let op de meeste matte lakken zijn troebel dus niet te rijkelijk over het model spuiten want anders verlies je te veel kleur. Maar omdat zoals ik al schreef de lak niet geheel helder is zorgt het er ook voor dat de kleuren mooi in elkaar overvloeien. Ook heeft de lak het voordeel dat het de dun aangebrachte verf van de airbrush mechanisch beschermt, je hoeft bij gebruik op je baan het wagonnetje niet al te voorzichtig te behandelen.
De matte lak  kan en mag je nooit zomaar over ramen van bijvoorbeeld reizigersrijtuigen spuiten daar deze dan ook een matte waas krijgen.

Ook nog wat foto?s  
imghttp://img222.imageshack.us/img222/1362/dsc04761tp7.jpg/img

imghttp://img519.imageshack.us/img519/6088/dsc04762fq0.jpg/img

imghttp://img222.imageshack.us/img222/4035/dsc04763jz8.jpg/img

imghttp://img519.imageshack.us/img519/3505/dsc04764jh7.jpg/img

imghttp://img222.imageshack.us/img222/3346/dsc04765fo4.jpg/img

imghttp://img265.imageshack.us/img265/8985/dsc04766tb4.jpg/img

Bedankt voor het kijken ik vond het leuk om te doen en niet minder belangrijk weer een mooi verouderd wagonnetje rijker en een voldaan gevoel.

Groetjes Bert


Bestaat er een andere hobby.

Gerolf

Mooi karretje, en nuttige uitleg [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Een 'passie' is een klein woord voor dit resultaat ! Ook prachtig genomen foto's met perfecte belichting, trouwens. Bij je volgende project mag je gerust eens een stap-voor-stap fotoreportage maken ! Het zou heel verhelderend werken bij je overigens mooie uitleg.
Kan je bv de basisbewerking met een 'vuilkleur' wat specifieren ?

glamo

 

PeterBrz


loco

Bert,

Inderdaad heel mooi gedaan. Wetheren is een hobby apart. Het is jammer dat er zo weinig zijn die zich hieraan durven wagen, en zoals al iemand opmerkte, zou het nog mooier worden indien je dit stap voor stap kon toelichten aan de hand van foto's. Je foto's zijn zeer geslaagd en je zou hiervan perfect een artikel voor MSM kunnen maken. Probeer het eens.

Er is wel iets wat ik niet goed begrijp. Met pigmenten wil je meer detail aanbregen die je niet kun realiseren met een airbrush. Wat bedoel je hier juist mee. Welke details kun je nu beter zien?

Loco

railman56

heel mooi werk bert
bedankt voor de prachtige foto's
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Michael

Bert, hartelijk dank voor de uitleg en de mooie foto's, de airbrush staat hoog op mijn verlanglijstje.
Wat prachtig gedaan, kunnen we nog wat meer van je werk te zien krijgen?[:D]
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

jeroen


Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Kan je bv de basisbewerking met een 'vuilkleur' wat specifieren ?



Beste Marc,

Met een vuilkleur bedoel ik eigenlijk aardkleuren.
Een wagon krijgt tijdens het rijden verschillende soorten vuil over zich heen zoals:
-vuil aanslag van de omgeving waar hij door heen rijdt
-remstof
Dita alles door elkaar noem ik de vuilkleur. Als basis gebruik ik hiervoor darkearth van Revell.

Beste Loco,
Het blad MSM koop ik zeer regelmatig een geweldig blad voor de modelbouwer. Alles wordt duidelijk beschreven en voorzien van mooie foto's. Maar dat ik daar dan wat in zou moeten plaatsen daar is het denk ik nog niet goed genoeg voor hoor.

Pigment poeders daar kan je heel erg mooie resultaten mee bereiken.
De roestkleur die je bijvoorbeeld net onder het zwenkdak heb aangebracht is gedaan met pigment.
Voordeel is dat je met pigment poeders heel gedetaileerd op zeer kleine oppervlakken een kleur kan aanbrengen zonder af te hoeven plakken. De intensie van de kleur is door druk op je kwast uit te oefenen eenvoudig te regelen.

Verder allemaal bedankt voor de leuke reacties.

Op naar het volgende project Bert

Bestaat er een andere hobby.

marc goovaerts

Bert, voor een artikel in MSM is dit wel degelijk goed genoeg ! Ik dacht trouwens dat onterechte bescheidenheid meer een ziekte van het zuiden dan van het noorden was [;)]

Trouwens, na tien jaar zitten er ook heel wat lezers bij die wat later 'op de trein' gesprongen zijn en voor wie wheateren nog ??n grote hoop raadsels vormt. Ze kopen niet allemaal ?lle voorgaande nummers.

Geachte meelezende redactie, als gewone forumleden Bert niet kunnen overtuigen, kunnen jullie hem dan eens contacteren ?

Anders lezen/zien we het hopelijk in de toekomst (gratis) op dit forum...

Gerolf

Ik ben een "regelmatig medewerker" aan het blad, en hoor niet bij de kernredactie die de krijtlijnen uitzet.

Naar mijn smaak moeten er regelmatig goede artikels over wheatheren verschijnen, en gezien het resultaat zou Bert hier zeker een bijdrage kunnen leveren [:p]
Voor het maken van een praktijk-artikel is het belangrijk dat je nogal wat foto's neemt tijdens de verschillende tussenfasen. Ik heb zo'n idee dat Bert daar al mee gestart is (zie zijn andere draadje).

Ik zou verwachten dat Luc of Guy hem wel een mailtje sturen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Bert, voor een artikel in MSM is dit wel degelijk goed genoeg ! Ik dacht trouwens dat onterechte bescheidenheid meer een ziekte van het zuiden dan van het noorden was [;)]




Beste Marc,

Wat ik bedoel te zeggen is dat er in het MSM altijd stukjes worden gescheven waar ik zelf heel veel van kan leren. De kwaliteit van het geen er geplaatst wordt is super. Als je de stukjes leest over scenery en je ziet de plaatjes (zie bijvoorbeeld MM86 over de deuren en hekken)dan begrijp je wel wat ik bedoel. Niet dat ik vind dat het van mij niet netjes is maar ........ leren[:)]

Daarnaast "de tussenfase",
Bij de nieuwe modellen die ik ga weatheren zal ik dat zeker meer doen.
Ik heb al wel een aantal stukjes geschreven waarbij ook tussenfase goed te zien zijn (maar helaas absoluut niet allemaal.
Wat ik hier nu op dit moment plaats zijn draadjes of topicjes
(hoe zeggen ze dat hier) die ik al eerder op een ander forum heb geplaatst

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf

...

Ik zou verwachten dat Luc of Guy hem wel een mailtje sturen [;)]

Is gebeurd. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf

...

Ik zou verwachten dat Luc of Guy hem wel een mailtje sturen [;)]

Is gebeurd. [;)]



gelezen en reactie verstuurd

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.