type 72 rangeerloc

Gestart door Kris, 03 november 2009, 08:58:18 AM

Peter

ben sprakeloos.

Prachtig werk.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Thommy

citaat:
Geplaatst door Kris

Hallo,
Bedankt voor de bemoedigende reacties , ik ben nu begonnen aan de kap in plasticard . Ik ben nu de onderdelentekeningen en freesfile's aan het maken . Ik heb reeds een proeffreesstukje van de achterwand kabine gemaakt , met als proef de randen van de schildering met een graveerfreesje 0.05 mm diep ik zal dan  een experimentje doen met eerst de groene laag te spuiten en er voor te zorgen dat de randen van de figuur nog net zichtbaar zijn om zo goed te kunnen afplakken
zijn er gebruikers van dit forum die ervaring, tips  hebben met het spuiten ( airbrush of spuitbus) van plasticard?
In bijlage enkele bitmaps van de tekeningen (dwg en pdf kan ik hier niet plaatsen) , het is mijn bedoeling van een compleet tekeningset te maken van dit project , exploded tekening , samenstelling met afmetingen , en elk onderdeel afzonderlijk






inventor??? Want de tekeningen, paperspace ( lijken sterk op die van inventor/autocad)

idd wel nice gedaan...
Greetz

Thommy

Kris

Hallo,
De loc is inderdaad getekend in Inventor 2010
hierbij nog een foto van de laatste vorderingen

Gerolf

[:0] [:0] [:p] [:p] (zonder woorden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Ik volg Gerolf.

wel een vraagje... met welk machien kan je zo mooi frezen ?
Zou dat ook wel willen... zal vermoedelijk wel een tijdje mogen
sparen maar dat zou ik er wel voor over hebben.
mvg,
Paul(ogic)

Kris

Hallo,
De onderdelen zijn vervaardigd met een high-Z 400 (zie website fabrikant step-cnc)
dit is nog een kleine fabrikant net over de Duits-Nederlandse grens waar je nog zelf in de werkplaats Uw machine kan gaan afhalen
om zuiver te frezen in plasticard zijn ook de frezen zeer belangrijk
voor plasticard gebruik ik een enkelsnijder geen te grote (dikte) afname per pas en relatief snelle beweging , voor een frees van 1mm
bv max laag 0.5mm snelheid ongeveer 5mm/sec

Paulogic

Thx,

Ik heb even gekeken, machine is blijkbaar minder duur dan ik had
verwacht.
Toch wel een investering waard als je het ook voor andere
doeleinden kunt gebruiken. Ik heb wat info aan hen gevraagd en hoop dat ze antwoorden.
LPT aansturing is meer en meer een probleem denk ik. De meeste
nieuwe pc's hebben enkel USB en geen lpt meer. Tevens vermoed ik
dat die freesboormachine (als ik ze zo mag noemen) ook nog bij te
kopen valt. En dan nog wat freesboortjes en je bent zoet voor enkele
100 euro's meer.

Ze spreken ergens van Coreldraw en dit programma heb ik en ken ik
redelijk dus compatibiliteit hiermee zou meegenomen zijn.
mvg,
Paul(ogic)

Kris

hallo paulogic,
Voor de aansluiting moet je je geen zorgen maken
ik stuur mijn machine aan via zo'n minilaptop en in
de usb poort heb ik een overgangskabel usb-serial geplaatst
Ik heb wel winpc-nc professional stuursoftware dit is met een extra
rekenkaart en wordt het geheugen van de laptop amper gebruikt
( ik heb proffesional omdat ik ook een scanner en een 4de as op de machine heb , voor 2.5d-en normaal 3d frezen is dit niet nodig)
Voor wat betreft het tekenprogramma werken alle programma's waar je de tekening in dxf kan opslaan zo kan je dan met winpc-nc 2.5d freesfiles maken (voldoende voor 80% van de te frezen stukken
Wil je volledig 3d frezen ( vb koplampjes trein , fundatie van het grote ventilatierooster ) dan moet je tekensoftware gebruiken die de file kan opslaan als .stl file (3dmodel) en moet je de freesfile aanmaken met software zoals deskproto (die gebruik ik)
Als freesmachine kan je een kreis gebruiken ( 1050W ongeveer 150? of een freesmachine van proxxon met eurohals) .


loebaske

Intressante info, begin het te begrijpen[;)][;)]

Paulogic

Kris, bedankt.

Ik heb nog geen antwoord gekregen van hen maar dat zal wel komen
denk ik.
Ze verkopen deze machines ook bij www.yveron.nl.
Iets duurder wel maar misschien kan ik bij hen wat lospeuteren he.
Ze geven ook een demo met zo'n 720 model.
Ik ga daar toch ook eens informeren. Het is enkele uren rijden maar
dat zou ik er wel voor over hebben.

Loebaske,... ik ook. Ik begin er ook wijs uit te geraken. Meer zelf
hoe langer hoe meer krijg ik goesting. En ik kan ze ook nog wel
professioneel inschakelen voor precisiewerkjes.
Zou van pas kunnen komen he zo'n machine. Alhoewel ik frees dat
er wel een serieuze leercurve zal zijn voordat er mooie resultaten worden gevreesd. [:)]
mvg,
Paul(ogic)

Kris

Hallo Paulogic,
Indien u interesse hebt kun je bij mij altijd eens terecht om u wat uitleg en demo te geven dan kan ik u eens uitleggen wat wel en niet mogelijk is mogelijks woon ik wel wat ver (westkust) u moet maar eens een mailtje sturen.

Paulogic

Dag Kris,

Graag, tof dat je dit wilt doen.

Westkust is niet ver hoor van hieruit max 80 km.
Ben nog deze morgen naar Leke (Diskmuide) geweest om met
mijn schoonouders een pup te halen. (Boksertje).
Is slechts een uurtje rijden.

Zeg maar wanneer je dit ziet zitten. Ik ben een zelfstandige
en dus baas in eigen kot (als madam niet thuis is[:D])
mvg,
Paul(ogic)

Kris

Hallo,
Terug wat verder gewerkt aan de loc , de voor en achterbufferbalk gemaakt , voor revetjes zijn zeer kleine kopspeltjes gebruikt (kopje 1.1mm in diam en 0.35mm dik eerst een gaatje van 0.4mm voorgeboord en dan alle speltjes geplaatst
De buffers zijn maar eens geplaatst om te passen de bufferplaten moeten nog aangepast worden naar het Belgische model

OMC

Kris, heb je iets aan een foto van de 7209 in grootbedrijf? Foto is vandaag genomen op Antwerpen-Noord en bijgevolg ziet de loc er niet echt fris meer uit.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

marc goovaerts

Kris,
Bij heel wat draadjes op dit forum valt mijn mond open... maar dit spant wel degelijk de kroon. Inderdaad spijtig dat het forum geen downloadable PDF toelaat. Het enige formaat dat compleet platformonafhankelijk uit te wisselen valt (ik zit zelf op Mac).

Maar kan je die eventueel via PM bezorgen ? Toegegeven, voor mezelf (N-schaal) zal het eerder onder 'Ooit zullen we eraan beginnen...' vallen dan onder 'Ooit zal het klaar zijn...'
Maar het zou zonde zijn dat al jouw teken- en zoekwerk voor slechts een one-shot zou dienen.
Ik hoop ook dat je beelden nog h??l lang dit fantastische draadje zullen begeleiden.

Of misschien een mooi artikel m?t maatplannen in MSM ?
Dan kan je er tenminste nog een beetje aan verdienen...