Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

type 72 rangeerloc

Gestart door Kris, 03 november 2009, 08:58:18 AM

Peter

In een woord: MAGNIFIEK !!!!!
Met vriendelijke groeten
Peter

Kris


Gerolf

Schit-te-rend [:p] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Buitengewoon PRACHTIG!!!

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

ERVIN

[:0][:0][:0]  nooit gezien , woorden schieten bij het zien van deze plaatjes tekort!!![;)]

Tiponi

Echt knap werk, ongelooflijk  prachtig gewoon...

ardjoena

geweldig mooi gemaakt [8D], als ik met cnc moest overweg kunnen , zou ik kunnen overwegen om mijn figuurzaag aan de haak te hangen [:D]
Dirk
 

dgrr57

Prachtige machine [:p][:p]

Stefan Appelmans

Dat moet zeker nog een "zot" zijn[:p]
stefan.

Peter

Heb het hier al een paar keer gemeld. Dit is modelbouw van de bovenste plank, of moet ik "supermodelbouw" zeggen. Komt daarbij dat het een van mijn lievelingsloks is. Ik wacht ondertussen al een eeuwigheid op mijn H0 model bouwkit van Jocadis.
Met vriendelijke groeten
Peter

Kris

Hallo,
Peter, ik heb enkele jaren terug de gebouwde versie In HO van het type 72 bij Jocadis gekocht , de detailering is wel niet erg groot,
Het voordeel van zelfbouw in spoor 0 is dat er een betere detailering mogelijk is ,Mijn ontwerp in spoor O is zo gemaakt dat de loc ook zonder cnc kan gemaakt worden,fijne detail in HO is weer al een stuk moeilijker.
Dirk,(ardjoena) CNC frezen is met de huidige portaalfreesmachines en hedendaagse software helemaal niet moeilijk , ik merk dat er veel misverstanden zijn over cnc frezen , maar als je een tekening kan maken in autocad of een ander vectorieel tekenprogramma (dxf) dan is de rest kinderspel, 3d is niet noodzakelijk 90% van wat ik frees komt uit de 2d tekeningen.

Paulogic

vanuit 2D tekeningen... vertel meer aub...[:D]
Ik ben zelf aan het uitkijken naar een portaalfrees.
Corel kan DXF en daar ben ik vertrouwd me dus daar
al geen probleem durf ik stellen.
Maar ik vermoed dat je dan nog ergens de
frees)diepte en dikte en... moet ingeven in het
programma zoals cnceasy en dan nog opletten dat
uw freeskopje niet te groot is of course.
Enige der bedenkingen bij mij zijn binnenhoeken en diepte.
Buitenhoeken kan je in 90 frezen maar binnenhoeken
zijn altijd een beetje rond, toch ? En diepte : als
je iets wilt 'uitfrezen' dan komt uw freeskop tegen de
bodemplaat en dit is dus te mijden. Dan moet je er een
plaat onderleggen uit bvb MDF en zo, of ben ik hier
serieus verkeerd in mijn redenering ??
mvg,
Paul(ogic)

Kris

Paul,
Uw redenering is juist , uw dxf inladen in een programma zoals bv filou (ik zal de pdf handleiding eens doormailen)
dan kun je erg simpel alles instellen , zelf een complete 3d freessimulatie uitvoeren en dit programma schrijft dan de freesfile
die je in uw machine kunt inladen
Je hebt inderdaad altijd afrondingen bij het frezen van binnenomtrekken , ik hou daar rekening me met mijn ontwerpen , maar als je kleine freesjes gebruikt vb 0.5mm diameter dan is een straal van 0.25mm erg klein en zo weggevijld indien nodig , in praktijk gebruik ik zelden een frees kleiner dan 1mm om omtrekken te frezen
wel soms kleine boren (tot 0.4mm)
om niet in mijn tafel te frezen heb ik een simpele oplossing , op mijn tafel maak ik een mdf plaat vast met verzonken bouten , ik heb een grote houtvlakfrees (diam 40mm) en een freesfile die mijn volledige tafel vlakfreest zo heb ik een volledig vlak werkblad , ik frees dan met een graveerfrees een horizontale en vertikale lijn ( om later mijn plaatjes vb platicard mooi evenwijdig met mijn assen te plaatsen.
Het meeste kleef ik dan vast met dubbelzijdige plakband(tapijtplakband)en ik frees 0.05mm dieper dan de dikte van mijn stuk vb plasticard 1mm om omtrekken door te frezen 1.05mm
Indien te veel infrezingen aan mdf terug 1mm af frezen (wat ik in praktijk nog maar 1 maal heb moeten doen)

vanmiegroet

Eens kijken .
Je ontwerpt een modeltrein van de NMBS(ik ontwerp ook modeltreinen maar die zijn vande E.B of B.S[:D])?
Je maakt hem zelf ruw (ik doe dit ook maar helaas moet ik het me
maar mee tevreden stelllen dat het tussen mijn twee oren gebeurt[:(])
En nu zet je hem vol details (wel moeilijk)?
Je bent zot!
Maar ik er mee leven.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Peter

Hallo Kris,

ja ik begrijp dat hoe groter de schaal hoe gedetailleerder het model moet zijn, maar ik vond het Jocadis model voor mij al heel goed.
Heb het nog eens gevraagd over de levertijd, doch helaas..... nog geen antwoord.

Ben alvast benieuwd hoe je model er kant en klaar zal uitzien.
Het beloofd in elk geval een supermodel te worden (is het eigenlijk al)
Met vriendelijke groeten
Peter