Diorama (1/35 - 85cm x 85cm) lokloods

Gestart door sn00zerman, 01 november 2009, 17:29:01 PM

sn00zerman

Hoi allemaal,

Voor de mensen die regelmatig m'n website lezen, zal het niet als een verrasing komen, voor de anderen misschien wel.
Het zit namelijk zo, recentelijk heb ik een "kast" in de living gebouwd, waar m'n Marklin wereldbol in pronkt.
Deze kast is 2m40 hoog, en de binnenmaten zijn ongeveer 91 cm x 91 cm.
Boven m'n marklin wereldbol, heb ik dus 3 glazen legplanken, van elk 90 x 90 cm, met een tussenruimte van ongeveer 50 cm.
Eerst was het idee om hierop diverse "spoor 1 " Locomotieven van Marklin te plaatsen. Echter vind ik die nogal duur, om alleen maar als vitrine-model te laten fungeren. (de motor en electronica betaal je immers bij)

Via wat vragen op dit forum, kwam ik bij Trumpeter terecht, leverancier van bouwkits in schaal 1/35.
Zij hebben namelijk een BR52, WR360 & BR86 in hun gamma (binnenkort ook nog een BR64).
3 locomotieven, ideaal dus voor m'n 3 legplanken te "vullen". (nou ja, "vullen")
Aangezien deze locs uiteraard zelf in mekaar te knutselen zijn, is het idee ontstaan om hierrond diorama's te bouwen,
om de locomotieven in een "iets natuurlijkere" habitat te tonen.

??n van die diorama's, zal een complete locloods gaan uitbeelden. De bodemplaten van elke diorama zullen 85 x 85 cm worden,
zodat ze niet helemaal de gehele legplank innemen, en bij plaatsing op het glas, zelfs lijken te "zweven".
(om zodoende een "losstaand" gevoel t.o.v. de gehele kast te verkrijgen)
De zijkanten van de kast zijn uitgevoerd in "sterrenhemel". (met letterlijk duizend gaatjes, gevuld met fiber-optics, die "twinkelen")

Deze topic zal dus gaan over de bouw van de locloods. Deze zal 80 cm lang en 35 cm breed worden.
Door deze lokloods wat diagonaal te plaatsen op de grondplaat, zal ik rondom de lokloods nog plaats hebben voor wat
"begroening" en "rommel die thuishoort bij een lokloods".
Binnenin wil ik de gehele lokloods z??r detailrijk uitvoeren (gereedschappen, mechaniciens, draaibank, kolomboormachine,
werktafels enz ... enz ...), daarom heb ik er voor gekozen om ??n zijkant van de lokloods open te laten, om zodoende een
inkijk te krijgen in de lokloods. (zonder meteen een "poppenhuis" gevoel te cre?ren hopelijk).

Verder wil ik het geheel uiteraard ook nog voorzien van de nodige LED verlichting, om zodoende een "avond-tafereel" uit te beelden.
(wat dan weer goed aan zal sluiten bij m'n sterrenhemel-achtergrond)
Aangezien de locomotieven schaal 1/35 zijn, en dit eigenlijk voornamelijk een schaal is die vooral voor "militaire" diorama's
gebruikt wordt, zal ik aangewezen zijn om zoveel mogelijk zelf te maken uit diverse materialen.

Als voorbeeld van de locloods, neem ik Faller 120165 (schaal H0), waarvan ik de bouwhandleiding gevonden heb.
Ik gebruik deze handleiding puur voor het omrekenen van maten, de lokloods zelf zal er wel iets anders gaan uitzien.

De bewuste Faller lokloods:
imghttp://www.checksumfailure.be/digitalplayground/images/diorama_2/00.jpg/img

Als je kijkt naar bovenstaande foto, zie je 5 kolommen, met daar tussenin telkens een stuk muur. (4 in totaal)
de bouw van ??n van die 4 muren is bijna voltooid.
??n zo'n stuk muur meet 20 cm hoog bij 17,5 cm breed. (als je er zo 4 hebt, en er nog 5 "stenen pilaren"
van 2 cm x 2 cm bij telt, komt je dus aan 80 cm)
Ziehier een foto:
imghttp://www.checksumfailure.be/digitalplayground/images/diorama_2/01.jpg/img

de "ondergrond" is 3 mm dik foamboard (ook wel gekend als architectenkarton).
Daar bovenop lijm ik allemaal kurken steentjes. (deze steentjes worden gesneden uit een rol kurk)
Ik heb even omgereken dat ik zo'n 12.000 steentjes nodig zal hebben voor het gehele gebouw.
(binnenkant wordt ook in steentjes uitgewerkt)
??n steentje meet 7 mm x 3 mm (deze moeten ??n voor ??n manueel gesneden worden, op een uurtje snij je iets meer
dan 1000 stenen, gelukkig staat er hier een 14-jarige buurjongen bij me in't krijt, dus die gaat volop steentjes snijden)

Het "kader" voor de ramen, alsook de balk boven de ramen, zijn gemaakt uit kleine houten latjes.
(deze koop je bij de DHZ-zaak in lengtes van 2m40)
Het "binnenwerk" van het raam, is gemaakt uit lucifers.

Detail van het raam: (??n raam is 10 cm hoog en 4 cm breed)
imghttp://www.checksumfailure.be/digitalplayground/images/diorama_2/02.jpg/img

Eerst had ik "kristalclear" gebruikt voor de ramen, de kleine raampjes bovenaan zouden nog net lukken, maar de grote
gedeeltes was echt onbegonnen werk. (1,2 cm x 1,2 cm)
Daarom ga ik transparante folie hiervoor gebruiken. (die men normaal voor overhead-projectie gebruikt)

De voegen vul ik op met gips/plamuur, dat normaliter gebruikt wordt om scheurtjes in echte muren op te vullen.
Als je dit goedje "vrij vloeibaar" maakt, kan je het inwassen in de voegen ...
Ziehier het resultaat:
imghttp://www.checksumfailure.be/digitalplayground/images/diorama_2/03.jpg/img

Zodra de gips droog is, ga ik met een kraspen door de voegen, om ze zodoende wat diepte te geven.
De steentjes zelf dienen nog een "terracota-was" te krijgen.

Aangezien ik verlof heb tot 12 november, ga je hier de komende dagen waarschijnlijk af en toe nog wel wat
vorderingen zien verschijnen. (ben ook wel enkele dagen weg (verjaardag van m'n vrouw), maar er zullen echt
nog wel wat uurtjes vrij zijn voor dit bouwwerk.


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


glamo

#1
machtig project, amai die buurjongen[;)]
 

Gerolf

#2
Ferm project. In die grotere schalen kan je een pak beter details maken.

Toch enkele bedenkingen:
- je metselwerk: nu heb je een verband voor een halfsteense muur. Klopt niet helemaal voor zo'n muur.
- je ramen zouden wat dieper moeten zitten. In je muur, dus.

W?l knap: Met die kurk-stukjes metselen, ?n het voegwerk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sn00zerman

#3
Hey Gerolf,

De ramen zitten momenteel nog "los" in de muur.
Er komen aan de achterzijde ook stenen.
De ramen zijn zo geconstrueerd, dat ze "midden" in het foamboard komen te zitten, en aan beide zijden een stukje "overlappen" aan de stenen, zodoende zie je niet dat de stenen niet doorlopen.


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Dirky

#4
Kris,

Op die schaal zou je echt het metselwerkverband juister moeten maken. Kijk nog eens op dat modelbouwforum hoe die garage gebouwd is. De stenen liggen daar ook veel rechter gelijnd.
Als je ramen maakt moeten de vertikale stijlen recht en uit ??n stuk zijn en ook dikker dan de horizontale scheidingslatjes.

Het zal een hele karwei zijn om er iets speciaals van te maken... Maar je bent vast op goeie weg!

Mijn opmerkingen (net als die van de verkeerde aandrijfstangen) bedoel ik positief! Iets minder snel en iets beter uitpluizen hoe het in de werkelijkheid is maakt echt een verschil!

Gerolf

#5
Kris, ik weet haast zeker dat je beter kan. Vandaar mijn bedenkingen, en Dirky bedoelt het even goed [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#6
Kris,
Om je kurk te snijden kan ik je alleen maar 'the chopper' aanraden.  Omdat ik zelf ook met zo'n kurkmuur project bezig ben (gelezen op Modelbrouwers.nl) heb ik er mij eentje aangeschaft en het werkt voortreffelijk om gelijke stukken te snijden.



Ik ga dat draadje hier op de voet volgen want, in afwachting van een stek voor een vaste HO modelbaan, ben ik ook terug bezig op 1/35?.

Edit: typfouten [:I]
Groetjes, Peter


Gerolf

#7
H??l nuttige aanschaf, Peter.
Off-topic: aan de foto te zien ben jij linkshandig [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#8
Gerolf,
Het is een foto die ik van het net 'geplukt' heb (sorry zonder bronvermelding: http://gaming.thecasavants.com/Minis/tools_supplies.htm ), maar inderdaad ik ben wel degelijk linkshandig!
Ik hoop dat ik al mijn vingers kan behouden met dat uiterst scherpe mesje [;)]
Groetjes, Peter


sn00zerman

#9
Ik ben ook linkshandig :-)
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...