Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

spoor bijster plan

Gestart door phantom27, 31 oktober 2009, 23:57:04 PM

phantom27

Hallo,

Mijn 1ste bijdrage hier en wat voor 1.
Ik zit compleet vast,ik heb een ruimte van 110cm bij 195cm beschikbaar voor de bouw van een modelbaan en de volgende ideen cq punten om rekenig mee te houden:
Mijn collectie bestaat uit Fleischmann Ho materieel tijdperk 3-4,dus stoomlocs en aanverwant materieel.
Ik wil er graag een onderhoudsdepot voor de stoom locs bij hebben plus een spoor wat gaat naar een fabriek voor laden lossen van ketelwagons en evt verder op dat spoor naar een plek voor het laden van kolen wagons+een kleine loods voor het laden/lossen van schuifwand wagens.
(Reden voor die fabrieken is dat men mij altijd geleerd heeft dat je voor de dingen die op je baan rijden een bestaans recht moet hebben,plus dat het je rangeer bewegingen geeft wat altijd leuk is)
Het zal gezien de grote van de maximale ruimte uitkomen op een klein tot middelgroot station met evt wat rangeersporen(een schaduwstation op een lager niveau niet mee gerekend),en dan ben ik t spoor bijster.
Heb al menig plan getekend op papier en kan maar geen bevredigingswaardig plan op papier krijgen.
Hopelijk hebben mensen hier suggesties,tips en evt een pc programma ? om een digitaal banenplan te produceren want dat tekenen op papier daar wordt ik nu wel simpel van  ;)
Ik hoor graag van jullie,alvast bedankt voor de hulp :D

Michiel

#1
Hallo Floris,

Je zal echt je wensen moeten beperken, en concentreren op wat je echte voorkeur heeft. Op de beperkte oppervlakte in schaal H0 zal je je moeten beperken tot een zeer klein (kop)stationnetje op een enkelsporige zijlijn, met eventueel een beperkt aantal functies (bv. korte goederenkade). Diametraal tegenover het staion kan je dan nog 1 indutriespoor kwijt, maar dan heb je het wel gehad. Met wat wringen kan je misschien nog een schaduwstationnetje van een spoor of 3 toevoegen om je treinverkeer boeiend te houden. Maar dan moet je echt wel creatief met de ruimte gaan spelen.

Toon misschien eens schets, dan kunnen we meer practische suggesties geven. En geef dan ook aan hoe je met je baan wenst om te gaan: veel rijden, of net echt, automatisch treinverkeer, of zelf rangeren,... In elk geval wordt het een uitdaging om het simpel ovaaltje te vermijden.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

phantom27

#2
Hallo,

Dat ik een kleine mogelijkheid heb en daardoor niet al teveel kanten op kan dat is me bekend.
Om op je vragen antwoord te geven,over wat ik met de baan zou willen kan ik vrij makkelijk antwoord geven.
Het leifst houd ik het zo dicht als mogelijk bij de werkelijkheid,zou graag zelf willen rangeren met reizigers en goederenwagons vandaar ook de wens om een klein loc depot/onderhoudssporen te hebben en wat industrie [;)]
Automatisering zou leuk zijn vor een deel,maar zowel t feit dat ik alleen nog maar analoge locs heb en ook niet de portemonnee om en de baan en dat te regelen zal het in de 1st instantie wel semi automatisch zijn.
Ik heb namelijk wel al wat fleischmann schakel kastjes waarmee je op afstand kan ontkoppelen en wissels kan om leggen.
Een tekening kan ik helaas niet laten zien,ik heb namelijk geen scanner [:(]
Dus vandaar ook de vraag of iemand miss een programma weet waarmee ik het op de pc kan maken,dan kan ik dat evt laten zien hier [:D]

Michiel

#3
Hoi Floris,

als rangeren je ding is, en de ruimte is beperkt, dan stel ik je voor om een ruraal kopstationnetje te overwegen, met goederenbehandeling en plaatselijke nijverheid met spooraansluiting. Dat vergoelijk meteen een heel klein depot (zonder draaischijf, want dat wordt te omvangrijk en er wordt toch enkel met kleine tenderloks gereden) met beperkt onderhoud en klein loods. Het station sluit aan op een lus met klein schaduwstation. Je stuurt treinen de zijlijn op, het schaduwstation in. Het schaduwstation werkt geautomatiseerd. Toekomende treinen in je kopstation behandel je volledig met de hand...

Dat lijkt me het meest voor de hand liggend thema. Nog enkel een tijdperk en land/streek bepalen en het plannen kan beginnen...

Allez, 't s maar een idee natuurlijk.
groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

phantom27

#4
Tijdperk is al bepaald dat is (hoe kan t bijna ook anders)tijdperk 3-4 dit omdat dat me t meest aanspreekt en ik er dus ook al rijdend materieel van heb.
De collectie bestaat momenteel uit stoomlocs van de serie 89,50,65 en 64 aangevuld met reizigerstammen met fleischmann nrs 5073 tm 5077,5001 tm 5005,5096 tm 5099 (nog niet compleet),5127 tm 5129,5601+6503+5604+5608(als stam).
Plus dan nog ketelwagens wat schuifwand wagons,wat kolen/grindwagons van t nr 5525,wat platte wagons.
Kortom dat beslaat het wagen park op t moment alles in tijdperk 3-4 dus ook dat is wel geregeld denk ik [:D]
Landenvoorkeur is duitsland,dat is voor mij onlosmakkelijk verbonden met stoom en bijna alles aan rijdend mat is DB gericht.
Hoe ik je voorstel om kan zetten naar een tekening weet ik nog niet maar miss is het een idee om het voorstel aan te vullen met een klein kop station gelegen bij een "berg dorpje"dan rijden sommige kort treinen nog ergens heen om t zomaar te zeggen.
Bovendien ben ik nog wat vergeten te noemen ik kan evt nog een kleine sectie baan erbij maken voorlangs de vensterbank van het raam 40 cm diep en ong 60 cm lang,miss dat hierdoor een iets realsitischer beeld te maken valt dan heeft de lay-out ong een "L" vorm.

modeltreinbart

#5
Je maakt het niet gemakkelijk phantom27 maar ik heb miss een idee waar je je wel mee kan vinden in de voorgrond (55 cm) maak je rangeringen en op de achtergrond iets hoger gelegen en tussen 2 bergen (met keerlussen in) laat je je passagiers treinen rijden op een afzonderlijk trajekt
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

#6
"spoor bijster plan" - verwarrend voor mij, ik werk in De Bijster [;)]
Om je schetsen te tonen heb je niet per s? een scanner nodig. met een (digitaal) fototoestelletje kan je ook al wat ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

phantom27

#7
Hallo,

Ik heb een voorbeeldplan kunnen vinden wat het meest lijkt op wat ik zelf heb getekend vroeger en waar ik wel mogelijkheden in zie.

Het plan zoals het hierboven staat is oorspronkelijk bedoelt voor Marklin Ho op een oppervlak van 120x240 maar ik denk dat het wel valt aan te passen naar de zin en ruimte die ik ter beschikking heb
er zit nog een stukje schaduw station bij tussen de beide tunnels in met daarin 3 sporen,1 valt er daarvan af om treinverkeer te laten rijden dus je houd er 2 over.
Zelf zit ik er over te denken om bij nr 5 die fabriek te vervangen door een klein kopstation waardoor je pendel verkeer kan creeren tussen beide stations,en wat j ook wat af rangeer werk kan geven van bv de postwagens die meereizen in de trein.
De ruimte bij nr 2 kan denk ik wel verbouwd worden naar een klein onderhoudsdepot voor stoomlocs ?
Dat waren een beetje mijn gedachte's op het uiterlijk na dan, want ik wil er iets meer berg in brengen het doet nu wel "plat aan"
Hopelijk is dit een beter startpunt om te vragen om opmerkingen/suggesties/verbeteringen [:D]

Gerolf

#8
Vollen bak ... [|)]
Dergelijke plannetjes van fabrikanten waren naar mijn idee bedoeld om zoveel mogelijk rails en wissels te verkopen.

Er is bijna geen plaats voor landschap of bebouwing, alles zit op elkaar geperst, ...
Als je van dit plan wil vertrekken: een stevige snoeischaar gebruiken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

centauri167

#9
Zoals Gerof al aangeeft, die plannetjes zijn er enkel om zoveel mogelijk rails op een zo klein mogelijke oppervlakte te leggen zodat elke vorm van realisme verloren gaat.
Als we er dan nog rekening mee houden dat de oppervlakte die jij hebt, nog een stuk kleiner is, lijkt het mij een verloren zaak.

De oppervlakte die jij hebt lijkt me echt totaal te klein voor wat jij in gedachte hebt. ( tenzij je in N-of Z-schaal gaat werken )

Wat je best eens doet is de rails gewoon eens leggen op de grond en er een paar treinen opzetten, dan zal je zien hoe klein en onrealistisch het wel is.

phantom27

#10
Zoals ik al zei het is slechts een startpunt.
Er valt op de oppervlakte en het voorbeeld tekeningetje toch wel een mooi compromis te sluiten om iets te kunnen doen ?
Het is nog altijd slechts een idee om te starten en vanaf dat een evt grote verbouwing in het plan te maken zodat er iets moois onstaat.
Of is het echt totaal onhoudbaar in wat voor compromis dan ook ? [:(]
Ik kan gewoon niks anders laten zien,dus moest iets om een startpunt te creeren.

Michael-59

#11
Hoi,

Ik heb ook heel wat zitten studeren met beperkte maten en zo. Let op het startpunt is 20% breder en 20% dieper dan wat jij ter beschikking hebt. Daar komt bij dat de ruimte besparing niet komt uit de bochten, maar van de rechte stukken. Dit soort plannen zijn vaak gebaseerd op de kleinste of een na kleinste boogstraal.
Door het snijden in de lengtes wordt alles nog meer op elkaar gepropt.
Zelf rijd ik Marklin C-rails, daar kan ik de R2 boogstraal net op 97 cm kwijt. Zie verder ook mijn blog: http://www.modelspoorbaan-mittelbruecke.blogspot.com/

Groet,

phantom27

#12
Hallo Michael-59

Even een vraag.
Als je kijkt naar het aanwezige materieel,is dan het gebruiken van een krappe boogstraal een optie of niet ?
Op voorhand genomen dat 90% van de bochten niet zichtbaar zal worden omdat het verstopt zit in bergen of achter andere zaken.
Waren lokaal banen van de  vroegere DB tijd niet vaak van krappe boogstralen voorzien ?
Ik heb trouwens met intresse naar je site zitten te kijken,goed bezig zo [:D]

jacques timmermans

#13
phantom 27,

Gezien de kleinste bij de DB gebruikte en berijdbare boogradius 100 m bedroeg of bedraagt, zul je je railplan toch moeten aanpassen of een grotere ruimte voorzien. Immers komt een boogstraal van 100 m in model nog altijd overeen met een boogstraal van om en om de 1,15 m.

Jacques Timmermans

centauri167

#14
@phantom 27: zoals ik al zei, leg de rails gewoon eens op de grond, je zal zien dat het op niets zal trekken en echt geen acceptabel compromis is.
Misschien kan je vanuit die situatie wel iets werkbaar maken, zo zie je tenminste direct wat het zal worden, op papier ( of de computer )lijkt alles anders.