Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

strooimateriaal

Gestart door watman, 15 juni 2005, 00:41:35 AM

watman

Een hele tijd geleden strooimateriaal van Faller (nr170726 - gras) gekocht.  Nu kan ik eindelijk de modelbaan beginnen aankleden.  Hoe gebruikt ik dit strooimateriaal het best ?  Ondergrond schilderen en over de nog natte verf strooien gaf me geen bevredigend resultaat.  Eerst lijm en dan bestrooien ?  of werken zoals met ballast ?  Of zijn er nog andere methoden ?
mvg Bart
 

bartie

Voor grasvezels:Eerst grondverflaag, dan lijmen met een lijm die lang bewerkbaar is.Lijm moet nat zijn om de vezels te doen binden.  Het strooien lukt het best met behulp van een lege fles afwasmiddel van zacht plastiek, waarvan de sproeikop in de schroefdop een opening heeft van 9 mm. Vul de fles eerst voor 2/3de met de vezels, daarna spuit u de vezels op de bedding. Dit geeft een mooier resultaat dan het met de hand strooien.

Groetjes Bart.

watman

Gebruik je dan verdunde houtlijm (verhouding 1:1) met drupje afwasproduct in ?  Of onverdund ?
Bart
 

bartie

Onverdund. U kan zoals in MSM staat (nr.39) ook verf bij de lijm voegen en eventueel behangerslijm. Wanneer U een beddingsmassa maakt (houtlijm met verf en behanglijm dient U deze massa met een brede  vlakke borstel voldoende dik aan te brengen, en met een ronde harde kwast deppen of nawalsen met een molton-wals. Zo krijg je een ideale kleefbasis voor de grasvezels. Geen te grote stukken in ??n keer willen doen.

GroetjesBart.

watman

ja heb het artikel in msm 39 net gelezen.  Dank voor reacties
mvg Bart