Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Fred uit Gent.....

Gestart door videofred, 27 oktober 2009, 10:27:48 AM

videofred

Bijgewerkt op 14-12-2022
------------------------------------


Hallo iedereen,

Mag ik mijzelf even voorstellen? :)

Ik ben Freddy Van de Putte uit het Gentse. (maar iedereen kent mij als Fred en noemt mij ook zo)

1953 is mijn geboortejaar, en toen ik 10 jaar oud was werd ik gegrepen door de 'microbe'.

8mm amateurfilm is mijn tweede passie, zie ook www.super-8.be

Door dit 8mm film project heeft de modelbouw enkele jaren stil gelegen en het is nu tijd voor mij om de draad terug op te nemen.

Man man man wat is de hobby ge?volueerd zeg! Ik zie op dit Forum dat jullie bezig zijn met CNC, digitaal, etsen, mallen gieten enz... Posten zal ik voorlopig niet zo veel doen, ik heb heel wat bij te leren zie ik.

Van beroep ben ik gereedschapsmaker/slijper, ik had een zaak en een volledig ingericht atelier. Dus als er ooit vragen zouden zijn ivm snijgereedschappen zal ik graag mijn kennis hieromtrent met jullie delen.

Vriendelijke groeten uit Gent,
Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

chef garde

#1
Knap werk!  Die link naar super8 werkt hier niet, maar via uw eerste link en dan retro geraak ik er wel, en interessant!!!  Welkom streekgenoot!

videofred

#2
citaat:
Geplaatst door chef garde
Die link naar super8 werkt hier niet


Sorry... een puntje teveel gezet. Nu werkt hij wel.

citaat:

Welkom streekgenoot!



Dank u!  Gentbrugge is op een boogscheut van hier (St-Amandsberg)

Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

Gerolf

#3
Welkom, Fred
Gereedschapsmaker / slijper ... Dat kan nog interessant worden [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

videofred

#4
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Welkom, Fred


Dank u Gerolf!  Ik zie op je site dat jij ook ooit in de kelder begonnen bent. Roestvorming is dan inderdaad een groot probleem. Ik herinner mij ook dat ik regelmatig een noodstop moest doen met mijn oude M?rklins omdat er... sprinkhanen op de rails zaten [:D]

Al mijn materiaal van toen is verkocht geweest. Wat ik nog over heb uit die dagen is een Eheim trolleybus (je ziet hem rijden op het clipje), een Rivarossi trammetje, enkele trafo's en wat Faller AMS onderdelen.

citaat:

Gereedschapsmaker / slijper ... Dat kan nog interessant worden [8D]



Ik hoop het... Mochten er ooit specifieke vragen zijn dan zal ik ze met plezier beantwoorden.

Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

videofred

#5
Bijgewerkt 15-12-2022
-----------------------------


Ik snuffelde wat rond in mijn beeld archieven, hieronder mijn beknopte modelspoor-geschiedenis:

We beginnen in 1967.. de oude modelbaan in de kelder.
Dit zijn beelden uit oude super-8 films.


De oude M?rklin kraan, de Eheim trolleybus...
De Faller AMS autobaan...
Een mens zou er nostalgisch van worden. [:)]


Hier een Super-8 filmfragment van de oude modelbaan:

http://www.super-8.be/Modelspoormagazine/oudebaan.mp4


Alles werd afgebroken en verkocht.  Er volgden nog tal van andere banen, maar daar heb ik jammer genoeg geen beelden van.

We maken nu een grote sprong naar begin de jaren '80. Ik was toen een verwoed lezer van Model Railroad Magazine, en dit sprak mij enorm aan. Niet zozeer het bouwen naar Amerikaans voorbeeld, maar vooral de technieken die zij gebruikten. Zeer veel zelfbouw bijvoorbeeld.

Ik maakte een werkbank die volledig kan dichtgeklapt worden. Ik heb deze werkbank nog steeds en het wordt hoog tijd dat ik ze nog eens gebruik ook. [:D]



Het legendarische Emco Unimat3 draaibankje:



Naar Amerikaans voorbeeld deed ik proeven met code55 rails, met de hand gespijkerd op houten dwarsliggers.
Het draaibankje kwam goed van pas om de wielflenzen af te draaien.


Ik gebruikte het draaibankje ook om busjes te draaien voor de koplampen van bijvoorbeeld Type 59 van Rocco. In die busjes monteerde ik 1,5V microlampjes. Ik maakte zelfs transparante lenskapjes [:0] Tegenwoordig zou ik daar drie brillen boven elkaar voor nodig hebben. [:)]



Ik run al gans mijn leven een eigen zaak, en die gaat altijd voor.. Als het heel druk is op de zaak, is er geen tijd voor modelbouw. Begin de jaren '90 was er opnieuw wat meer vrije tijd en toen deed ik proeven met zelfgemaakte ballast (gezeefd zand).



Ik deed ook proeven om zo kort mogelijk te koppelen met Kadee koppelingen. Dit kan enkel als ze net onder de buffers gemonteerd worden. Dit betekent wel dat de Kadee's moeten aangepast worden.






Ziezo... ik stop hier even omdat anders deze posting te zwaar wordt.
Wordt vervolgd....

Groeten uit Gent,
Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

chef garde

#6
Mooi Fred!!

Gerolf

#7
citaat:
Geplaatst door videofred
Wordt vervolgd....
Dat hoop ik van harte [:p]
Ik zie hier een zielsgenoot: inspiratie uit Model Railroader, experimenteren, ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

videofred

#8
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Ik zie hier een zielsgenoot: inspiratie uit Model Railroader, experimenteren, ... [;)]



Inderdaad.. [:)]  Wat mij echter soms ontbreekt is doorzettingsvermogen. Als het experiment geslaagd is, stop ik en begin ik met iets totaal anders. Het kost mij vaak grote moeite om iets ?cht volledig af te werken. [:I]

Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

videofred

#9
In de jaren '90 werden de kleurenscanners en printers alsmaar beter en beter. Vermits ik vooral ge?nteresseerd ben in de jaren '50 en '60, legde ik een digitaal archief aan van oude reklameborden. Een zeer goede bron daarvoor zijn de oude luciferdoosjes. Op de rommelmarkt kun je vaak een ganse verzameling op de kop tikken voor een prikje. Inscannen en afdrukken is tegenwoordig een fluitje van een cent. [:)]


Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

videofred

#10
Bijgewerkt 15-12-2022
-----------------------------



Met wat kneedbare epoxy en een likje verf modificeerde ik enkele Preiser tweewielers:


En met de inkjet printer maakte ik enkele nummerborden voor de auto's en enkele verkeersborden:





Madam Preiser en Zoon:



Zo ziet een Preiser hond de Kibri huisjes: [:)]



Het oude Standaard rijtuig van de toenmalige Buurtspoorwegen.
Dit is een witmetalen bouwdoos van Ferivan als ik mij niet vergis.
Het model is klaar, enkel nog de ruitjes en wat details.



Dit is het zowat... Voorlopig kan ik uit tijdsgebrek niet veel meer doen op modelspoorgebied, maar ik maak volop plannen voor een kleine baan, langs de wand ditmaal.

Het tijdperk zal eind'50 begin '60 zijn omdat er dan ook nog volop nog stomers reden. Belgisch uiteraard. Stoom, diesel en elektrisch. Vooral de originele lokomotieven interesseren mij, in de ??rste kleurstellingen. Ik ben gek op die twee tinten groen van toen. [:D]

Het zal ook digitaal worden want de digitale mogelijkheden zijn werkelijk ongelooflijk. Ik heb dus nog h??l veel bij te leren.

Het zal nog niet voor direct zijn, maar ik documenteer mij alvast. Binnen 4 jaar kan ik op pensioen gaan en dan zal ik eindelijk tijd genoeg hebben voor de modelbouw.

Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

videofred

#11
Als afsluiter nog enkele foto's van mijn zelfbouw slotcar baantje, ik maakte dit puur uit interesse voor de toenmalige techniek.


Ik maakte ook een grotere slotcarbaan, en de beplanting kan evengoed gebruikt worden op een treinbaan. Ik gebruikte hiervoor glasvezel filtermateriaal voor de dampkap en bevlokking van Busch, vastgezet met lijm uit de spuitbus. Daarna afwerken met verf uit de spuitbus. De 'truuk' is om met veel verschillende tinten groen te werken, zo is de echte natuur ook.




Nu stop ik hoor [:I]

Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

Gerolf

#12
Ik vermoed dat het (nieuwe) Faller car system je ook wel zal interesseren. Auto's zonder rails [;)]
Die brommertjes zijn trouwens knap gemaakt [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

#13
welkom op het forum fred
indrukwekkend wat je hier allemaal laat zien [8D]
a star is born
gelukkig voor ons dat je zo weinig tijd hebt [:D][:D][:D]
grapje.... laat ons nog maar verder genieten van je werk
mvg
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

MickeyMouse

#14
Vroeger, in mijnen jeugd, ook nog veel met het Faller AMS systeem 'gespeeld'.
Het moet hier nog ergens op de zolder liggen. Eigenlijk zou ik het eens van onder het stof moeten halen. Voor zijn tijd toch mooi...

Geert