Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bezetmelding in de praktijk

Gestart door Gizzmo, 25 oktober 2009, 20:39:25 PM

Gizzmo

Ik vind zeer veel algemene info terug over bezetmelding en blokindeling maar jammer genoeg zeer weinig over de praktische kant ervan.
Vandaar mijn vraag naar iets meer informatie.
Ik ben bezig met de opbouw van de testbaan "Aelderbaan" uit de helpfiles van Koploper. Deze baan is opgedeelt in 7 blokken, maar er wordt niet beschreven hoe je de blok van elkaar moet scheiden.
Ik vermoed dat ik gewoon isolerende rail joiners kan gebruiken (ik gebruik peco code 55 spoor). Moeten de beide railstaven dan worden geisoleerd of is 1 voldoende?

Uit onderstaande voorbeeld blijkt 1 voldoende maar ik heb ook al andere voorbeelden gelezen waar ze beide worden gedaan.
imghttp://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_terugmelding_3_2.gif/img

... als beide spoorstaven geisoleerd worden veronderstel ik ook dat ieder blok dus telkens apparte voeding krijgen van bv. een ringleiding?
En volstaat het dan om telkens 1 spoorstaaf aan men bezetmelder (s88-N) te verbinden?

Alvast dank voor de hulp!
GreetZ
David

SuSke

Gizzmo, voor koploper moeten per bloK de beide railstaven onderboken worden, voor een sectie in het blok ??n railstaaf, maar dan wel consequent dezelfde in het blok.
Koploper stuurt je baan aan in blokken, maar vraagt een bezetmelding in secties (min 2 per blok).
Ik dacht dat dit in de voorbeeld database toch goed stond uitgelegd, anders moet je in de dikke helpfiles gaan kijken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Hallo David,

Het schema dat je meegeeft is perfect. Je hoeft maar enkelzijdig te isoleren. Enkel als je meerdere boosters zou gaan gebruiken, dan kan (of moet, afhankelijk van het spannings-refentiesysteem) elke boostersector wel dubbelzijdig gescheiden worden.

De voeding zoals op je schema is aangegeven is perfect voor een sectie met bezetmelding. Echter, secties die wel digitalevoeding krijgen, maar geen bezetmelding hebben, worden best gevoed via een diode-schakeling. Dit is nodig omdat anders de bezetmelders laat of niet reageren. De doorlopende rail zal best ook op meerdere plaatsen gevoed worden om spanningsverlies te vermijden.

Maar om terug te komen op de initi?le vraag, enkelzijdige isolatie is voldoende.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Suske, Koploper heeft geen dubbelzijdige blokscheiding nodig. Het is pas als met een hybride systeem gaat werken zoals Dinamo, of met keerlusmodules, dat je je blokken ook dubbelzijdig moet isoleren. Maar voor een gewoon digitaal systemm kunnen alle blokken enkelzijdig ge?soleerd zijn. Maar dubbelzijdig kan geen kwaad, dat werkt ook.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Saraan

Hallo David,


Echter, secties die wel digitalevoeding krijgen, maar geen bezetmelding hebben, worden best gevoed via een diode-schakeling. Dit is nodig omdat anders de bezetmelders laat of niet reageren.groetjes,


Leg dat eens uit,ik begrijp niet waarom dat is.
Bij analoog kan ik met het nog voorstellen,vanwege het (geringe)snelheids verschil.(dus niet omdat ze niet reageren)
Maar bij digitaal????????
wim

INFO

Maar dubbelzijdig kan wel kwaad en werkt niet. Geef nu gewoon eens in ??n keer het juiste advies.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Leg dat eens uit,ik begrijp niet waarom dat is.
Bij analoog kan ik met het nog voorstellen,vanwege het (geringe)snelheids verschil.(dus niet omdat ze niet reageren)
Maar bij digitaal????????
Wim, er is in dit verband eigenlijk geen verschil tussen analoog en digitaal.
Stel je voor dat je twee aangrenzende secties hebt, waarvan de ene via de bezetmelder wordt gevoed, en de andere direct uit de voedingslijn. Als een loc, of een ander voertuig met elektrisch doorverbonden wielen, de sectiegrens overbrugt, dan sluit je de bezetmelder feitelijk kort, waardoor die niet kan aanspreken.

ysbeer

Accoord,maar wat dan met die diode,helpt dat?
wim

Klaas Zondervan

Jazeker helpt dat. Het is overigens geen enkele diode, maar 2 keer 2 antiparallel geschakelde diodes. Wordt beschreven in de handleiding van de Viessmann 5233 ,bijna onderaan.
Met dat samenstel van diodes wordt de ingang van een complete bezetmelder ge?miteerd.

Michiel

De diodeschakeling is noodzakelijk voor een goede werking van de bezetmelders. Je kan zonder als elke stroomopnemende eenheid volledig in elke sectie past. Maar als er een situatie ontstaat dat sommige wielen stroom kunnen opnemen via een directe aansluiting zonder diodeschakeling, dan loopt er niet voldoende stroom door de diodes van de bezetmelder, en de trein wordt niet gedetecteerd. Ik heb dit persoonlijk mogen ervaren. De "dummy" diodeschakeling helpt echt! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Duidelijk
Zelf nooit daaraan gedacht omdat ik het totale blok (in twee delen)dedecteer.
Het resultaat is dan het zelfde.
wim


Michiel

citaat:
Geplaatst door INFO
Maar dubbelzijdig kan wel kwaad en werkt niet. Geef nu gewoon eens in ??n keer het juiste advies.

Wim, geef dan ook eens in ??n keer jouw idee hierover met wat meer argumentatie aub.

Ik gebruik overal enkelzijdige isolatie tussen blokken en secties, zonder enig probleem. Leg me dan uit waarom ik wel problemen zou moeten hebben, en waarom het dan niet zou mogen werken? Is het bovenstaande voorbeeld dan fout?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gizzmo

Ik gebruik zelf een S88SD16-N terugmeld module van Karst Drenth en Wim Ross van Beneluxspoor.net

Deze schakelingen heb ik kunnen terug vinden

De S88 module


Aan de rechterkant staat zo een diodeschakeling afgebeeld, maar ik heb geen idee waar die in mijn opstelling moet komen?

Klaas Zondervan

De diodeschakeling is in het bovenste schema aangeduid als een rechthoekje met een sterretje erin. Daar moeten ze dus komen, in de voedingslijn van secties die niet gedetecteerd wordedn.

INFO

citaat:
Geplaatst door Gizzmo

Ik gebruik zelf een S88SD16-N terugmeld module van Karst Drenth en Wim Ross van Beneluxspoor.net
Deze schakelingen heb ik kunnen terug vinden



David, is het dan niet handiger om deze vragen rechtstreeks aan mij of aan Karst te stellen. Overigens, staat de schakeling gewoon in de handleiding van de s88SD16 vermeld, met de omschrijving waar hij gebruikt moet worden. Geen van ons beiden zal je opvreten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.