Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Stenen steunmuur

Gestart door Peter, 24 oktober 2009, 21:24:52 PM

Peter

Iemand enig idee hoe je de, op onderstaande foto, stenen wand kan nabouwen in H0
Nee niet die uitknip-platen van Noch of Busch aanraden aub.

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/P6210006.jpg/IMG
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Niet simpel, lijkt me.
Een idee: bakjes maken, er de steentjes in borstelen/passen en aan de achterzijde met een dikke lijm overstrijken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Onder het motto "wat je zelf doet, doe je beter" kan je het motief van de foto bewerken met een fotobewerkingsprogramma.

Je "knipt" dus het motief naar een leeg bestand, je plakt dit verschillende keren naast en onder elkaar en dan gewoon uitprinten.

Je hebt een mooie en duidelijke foto, dus waarom zou je niet eens proberen? Lukt het niet, dan kan je nog steeds iets anders proberen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

modeltreinbart

Misschien ook een tip , fijne messing gaas in een u profiel zetten en dan de steentjes er in strooien en met verdunde houtlijm en eens de substantie hard is omdraaien en monteren op je baan.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Dirky

heb je nog meer foto's Peter?

hobbyist

Ik weet het niet direct of de steentjes die men gebruikt in aquariums geschikt zijn. het lijkt me doenbaar om steentje per steentje met secondelijn te lijmen tot een muur.

ysbeer

Je zou de steenjes ui karon kunnen snijden(knippen).
Ze daarna tot een muur plakken op een plankje.
Er met latex een mal van trekken.
En dan verder met gips.
Dat je de muur tig maal herhaalt zie je niet als je ze om en om onderste boven doet.
desnoods twee mallen maken.
wim

kasteel

@peter
het voorstel van jurgen werkt - maar : de lijnen op de foto lopen niet echt horizontaal - heb ooit een gelijkaardig probleem gehad dat mijn zoon heeft opgelost met eerst via 'paint shop pro' het beeld recht te zetten : vermoedelijk  met een functie 'perspective correction' genaamd (mogelijk ook 'straighten' )
groeten
Jan

Peter

citaat:
heb je nog meer foto's Peter


Nee, van deze verstevigings muur helaas niet.

De foto bewerken is niet echt een alternatief. Dan zou ik net zo goed de kartonnen bedrukkingen van Noch of Busch kunnen nemen.

Zand hiervoor gebruiken is helaas ook geen alternatief, want in tegenstelling met de hier in het Antwerpse gebruikte (gelijkaardige) steunmuren, bv. langs de bovensingel tussen het station Antwerpen-oost en Schijnpoort, gebruiken ze in Duitsland "platte" rots-stenen. Dit is trouwens duidelijk te zien op de foto[:)][:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Ik weet niet of je al eens bij de mallen van spoirle hebt gekeken.
Daar staan er bij die aardig in de buurt komen,niet helemaal maar wellicht.
Heb je de catalog zo nee dan kan ik hem wel sturen.
wim

jacques timmermans

Waarom niet met fijne hard getrokken messingdraad (0,1 - 0,2 mm) een kooi met passende afmetingen ineen solderen en deze dan met gezeefde gebroken split vullen?

Alternatief kan men de wanden van zo een kooi ook etsen, welke navolgend haaks omgezet en bijeen gesoldeerd worden. Het is wel wat meer werk, maar dan heeft men wel een uniek model!

Jacques Timmermans

Peter

Heb van Jan een paar bijgewerkte foto's gekregen om eens te testen.
Zal morgen eens gaan rondkijken voor zeeeeeeer fijne metalen draad om dit voor die foto's te plaatsen en zien wat het effekt is.
Mijn tweede optie is een gaan rodkijken bij een steenslijper hier in de buurt en eens kijken welk grof gruis die man heeft. (niet te grof natuurlijk)
Zal de resultaten hier wel meedelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Hou ons op de hoogte Peter hoe je die muur in schanskorven gaat maken.
Ik zou gaan voor een zeer fijn mazig net, eventueel solderen met de WSA van Gerolf en daar de steentjes in vastlijmen, zeker niet opvullen met witte houtlijm want dan gaat het gestapelde effect weg.
Vraag maar een nieuw voorschrift voor de valium aan je apotheker [;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

grove den

Misschien ook een mogelijkheid is om ??n vakje van deze schanskorven na te maken met fijn grind!
plak wat fijn grind op een kartonnetje: maak daar een adruk van met latex en dan deze mal gebruiken om met gips afrukken te maken...nu moet je wel even met fijn schuurpapier de zijkanten een beetje schuren zodat de "kiezelsteentjesafdrukken"in het gips wat platter/vlakker worden ...et voila- de platte stenen...en dan 25 keer als die schanskorfwand zo zie...
"tismaarunidee"...[;)]

Jos

Gerolf

Prima idee, Jos [8D] ,maar dan met siliconen ipv met latex [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw