Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zinkpest !!!

Gestart door Peter, 20 oktober 2009, 11:39:18 AM

Peter

Op diverse Duitse forums duiken steeds meer verhalen op van modellen met die te lijden hebben van zinkpest. Net zoals er vroeger in MSM artikels hebben gestaan over de KMB reeks 60 en een aantal open bakwagens, blijken er steeds meer modellen en merken met dit probleem te maken te hebben. Recent zijn het los van Brawa (dus niet de minste) zoals de diesellok V320/232 of stomer baureihe 19. Ook modellen van M?/Tr, Roco enz blijken met dit probleem te maken te hebben. De foto's van de V320 zagen er zo verschrikkelijk uit, dat ik direkt mijn model (en alle andere) aan een inspektie heb onderwordpen. En..oef, zucht:D:D:D, geen probleem.
Wat zou de oorzaak van dit (steeds meer optredend) probleem kunnen zijn. De opslag, de plaats waar je baan/modellen staan? Ik weet het niet, maar heeft iemand dit ook al bij een model  meegemaakt, en hoe zit het in dit geval met garantie?
Hierbij een link naar het DSO artikel over de V320 met foto's

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,4493363
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

wat het is lijkt duidelijk. Een vorm van oxydatie van (meestal minderwaardige zamak legeringen) die versterkt wordt door vochtigheid en warmte... Zoals gewoon roest kruipt die pest ook steeds verder van stuk naar stuk. E?nmaal aangetast is er mijn gedacht niets meer aan te doen...

Michiel

Hier een artikel betreffende zinkpest, maar bijna alle merken werden er slachtoffer van: http://www.exploremagazine.nl/nieuwe-epidemie-chinese-zinkpest.33853.lynkx

Verder heb ik gelezen dat de effecten van zinkpest worden versneld bij hogere temperaturen. Modellen in koele en droge omgeving opslaan zal het proces (enkel maar) vertragen. Er blijkt geen remedie; een model met een slechte Zamak legering kan niet worden "genezen".

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Ik ben ook meteen een inspectie begonnen.
Geen enkele Brawa lok heeft dit verschijnsel,alles ziet er perfect uit.
Je vraagt je toch af wat gebeurt er nu werkelijk,uit de foto,s is weinig op te maken,alles is verbogen,maar ja.
Zinkpest is wat verwarende naam,het is hier zeker de helft kunststof.
Als je heel nuchter redeneerd is toch het meest waarschijnlijk een invloed van buiten af (b.v hitte,chemische spullen).
Het is toch zeer onwaarschijnlijk dat op het zelfde moment metaal en kunststof  zo een destructieve fout uitwijzen zonder dat het van buiten uit getriggert is.
Nee hoe het zit weet ik ook niet maar materiaal fout zonder meer??????
wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Saraan

Hier een artikel betreffende zinkpest, maar bijna alle merken werden er slachtoffer van: http://www.exploremagazine.nl/nieuwe-epidemie-chinese-zinkpest.33853.lynkx

groeten,



Wees zeer voorzichtig ,en achterdochtig, met dergelijke artikelen.
Ze komen zeker niet uit onverdachte bron (deels europees bedrijfsleven).
Alleen al de titel"riscos van uitbesteden"
Ik zeg dus niet dat er niets aan de hand is,maar hoe groot is het probleem en wat wil men bereiken,met uitvergroten.
wim

Michiel

Wim, je hebt gelijk om voorzichtig te zijn met bepaalde uitlatingen in bovenstaand artikel, maar eigenlijk haalde ik het aan voor de verklaring halverwege het artikel:

"?Zinkpest? is de populaire aanduiding voor een combinatie van corrosie en kristallisatie die optreedt bij onjuist samengestelde zamak."

Het zou dus gaan om een chemisch proces dat nauwelijks te vermijden valt indien de zamak-legering niet correct is.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wisselstromer

ik zal mijn 230 dan ook maar eens bekijken
als is het een model van dit jaar
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Klaas Zondervan

Ik denk niet dat het artikel uit de koker van het bedrijfsleven komt.
De schrijver is chemicus, en journalist voor technische vakbladen. Verder is hij ook modeltreinliefhebber.

In dat artikel stelt hij ook waar het feitelijk om gaat. Zamac is een legering van zink met aluminium en nog wat metalen. Nu is het probleem met zamac dat de samenstelling zeer nauw luistert. Als er ook maar iets fout is aan de percentages, dan klopt de kristalstructuur niet meer en blaast het materiaal zichzelf als het ware op door interne spanningen.

Er is ook niets tegen te doen. Je kunt het proces misschien vertragen door de temperatuur en vochtigheid nauwkeurig te controleren, maar een fout samengesteld mengsel zal uiteindelijk toch tenonder gaan.

Peter

Toch even reageren op het aangeduide artikel in exploremagazine.
Het gaat niet enkel om de K?f van M?/Tr. ook de recentere Seetalkrokodil heeft er last van (niet allemaal natuurlijk) en blijkbaar komt het bij ALLE merken voor. Ik gellof nooit dat het iets te maken heeft met China enz. Volgens mij werden en worden de modellen van Brawa nog steeds in Duitsland gemaakt.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik denk niet dat het artikel uit de koker van het bedrijfsleven komt.



Dat denk ik ook niet,maar weer en telkens weer wordt de link gemaakt tussen china en rotzooi.
Ik denk dat dat ten onrechte is.
Het blijft de verantwoording van de besteller om te bepalen welk materiaal gebruikt wordt,maar ja als je zegt het mag niets kosten dan krijg je dat.
wim

Stefan Appelmans

Ik heb meerdere KMB 60 in de handen gehad om het chassis te vervangen.
De zamac wordt donker grijs, zwelt, vervormt en duwt eindelijk het koetswerk open. Het is zeker de duurste metalen van de legering dat...misschien otbreken? Gelijk antimoon bijvoorbeeld.
Een gebroken chassis heb ik doen smelten, "om te zien": Wel het lood smelt gemakkelijk en druipt er uit, dus teminste slechte legering, en als er geen lood meer vloeit, blijft er een "hard vel" over, dat je met de vingers doet ineen zakken.
Zeker duizenden KMB locs goed voor de vuilbak![xx(] Merci KMB[:(!]
stefan.

loebaske

En hoe zit het met de Mehano en LS modellen....
Straks is er bij een loc test ook een chassis test nodig, begin hier stilaan op testaankop te lijken.
Maar in feite zal zo een test loc moeten aan onderhevig zijn, dan pas kan men het lebel van Febelrail loc van het jaar toekennen...
Misschien eens stof van nadenken.

ysbeer

Dit lijkt mij een betje het verhaal van de spaanse griep.
Enorme paniek,duizende doden,en nu raak je het vacine aan de straat keien niet meer kwijt.
Wie heeft van ons heeft NU een lok(en dan niet van horen zeggen of lezen)nee werkelijk staan die dit probleem heeft.
Die kmb modelen niet mee tellen a.u.b.(dat is bewezen fout)

Zet het hier eens neer dan tellen we ze op.
wim