Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Idee

Gestart door Gerolf, 19 oktober 2009, 15:53:47 PM

itchy

Ik ben een (relatieve) nieuwkomer op dit forum en neem af en toe de tijd om oude draadjes door te nemen en dit is vaak zeer leerrijk.  Via de zoekfunctie (die van google...) vind je ook dikwijls nuttige info van een tijdje geleden op het forum terug.
Ik zou niet teveel veranderen of bijvoegen; elke indeling heeft zijn voor- en nadelen, net zoals elke 'grootte' van forum zijn voor- of nadelen heeft. Ik verkies de schaal van MSM boven die van bv. Duitse fora; je kan alles nog makkelijk volgen, maar we zijn toch met genoeg: er zit toch altijd wel ergens een forumgenoot die je kan verder helpen, ook al is het dan niet binnen de 10 seconden.
Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

just4fun

Persoonlijk zou ik ook niet teveel veranderen, misschien hier en daar een titel wat aanpassen om de vlag meer de lading te laten dekken, of breder open te trekken (zoals Gerolf reeds heeft gedaan --> "mallen gieten" uitgebreid naar "gereedschap en materiaalverwerking").
Wat ik soms wel handig zou vinden is een 'agenda'. 'k Weet het, er is een draadje in die zin, maar ik bedoel echt enkel en alleen met 1 (zeggen en schrijven "??n") aankondiging per gebeuren en zonder commentaar vooraf met "welke standhouders gaan er komen" (tenzij in het puntje zelf) of achteraf over "hoe het was", enzo. Niet dat me dit niet interesseert, maar wel om een echte 'agenda' te hebben. Dit vereist dus wel wat dissipline van de forumgebruiker. Bedoeling zou ook zijn om de toppicks in cronologische volgorde te krijgen.
Als het gebeuren dan achter de rug is, kan het item misschien zelfs verwijderd worden.
Dit alles dus omdat de knop 'agenda' op de MSM-homepage niets weergeeft :-(.
Paul

Michiel

Ik gooi nog maar een idee in de hoge hoed: Modelspoor-dates [:D]

Een rubriek waar modelspoorders andere modelspoorders zoeken voor een bepaalde gebeurtenis. G??n commerciele aanbiedingen! Voorbeelden:
- ik zoek iemand die me kan introduceren in het omspuiten van een wagon.
- ik geef een treinen-avond, wie komt meerijden?
- ik kan niet solderen, wie leert me de knepen?
- ik krijg die decoder niet ingebouwd, wie kan me helpen?
- ik zoek iemand die synchroon met mij in duo-bouw deze kit wilt bouwen.
- ...

't is maar een idee natuurlijk. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

Een goede agenda staat al op de site van "De Pijl" ,een link hiernaartoe zal wel volstaan zeker,voor wie die nog niet op zijn bureaublad heeft staan.

Gerrit

Michiel

Inderdaad zeer nuttig, Gerrit. Maar een agenda is helemaal niet wat ik voorstel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Saraan

Inderdaad zeer nuttig, Gerrit. Maar een agenda is helemaal niet wat ik voorstel.


Gerrit antwoordde waarschijnlijk aan Paul (just4fun) [;)]

cyberbeast

Ik ben zelf jaren admin geweest op het forum van Gamemania. (en nu op de site van servicegames.nl).
Beste is om niet al te veel rubrieken te maken.
Heel goede idee?n voor mij zijn:
- mijn baan
- modelspoor dates

Persoonlijk zou ik het ook daarbij laten.

We hadden ook een ander oplossing vroeger: toen iemand een topic opende, zette hij voor de inhoud in het kort tussen vierkante haakjes, het onderwerp.
Voorbeeldje:
[bespreking lok]: Marklin 26512.
[schatting:] LS Models NMBS 27 ac
Natuurlijk passend in de desbetreffende rubriek.
Dit werkt erg duidelijk.
 

marc goovaerts

Eerlijk gezegd, er moeten voor mij niet te veel rubrieken bijkomen. En hoewel er nogal wat overlappingen zijn, moeten het er ook niet veel minder worden. Het zou al een hele verbeteringzijn indien iedereen zijn draadje zou openen in de juiste rubriek ?n met een informatieve titel. Een titel als 'mijn draadje' is er nog niet gekomen, maar sommige zijn niet veel duidelijker.

En we moeten eens de ziekte kwijtgeraken om binnen de draadjes zo ver af te wijken van het oorspronkelijke onderwerp dat je die (soms interessante) afwijking later onmogelijk terugvindt. Open dan liever een nieuw onderwerp in de juiste rubriek.

Te weinig rubrieken is ook niet handig. Zo is het op ons Franstalig zusterforum wel heel wat moeilijker om iets op te zoeken.

Gerolf

Blijven nadenken, mensen ... goe bezig ... [:)]
Hier groeien idee?n die ons forum beter kunnen maken [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Misschien en onmogelijkheid maar toch...

Velen van ons willen waarschijnlijk een eigen webstek van hun modelspoorweg.Kan men niet via MSM die, veronderstel ik, als webserver dient en eigen stek aanmaken.
Kan dit niet met vaste ( of te importeren eigen foto's bv) templates gebeuren.
Het voordeel is mijn inziens dat we veel gelijkaardige opbouw hebben, wat het zoeken zeker verbetert, (ook onderlinge uitwisseling van bv foto's,bouwplannen enz..enz..)
Begrijpt u waar ik naar toe wil ?
Ook , denk ik , het vervellende spam zou naar mijn mening ( en voor zovere ik natuurlijk iets afweet van PC) kunnen verholpen worden.

Een soort van kader scheppen waarin, diegene die willen, iets verder kunnen gaan dan het gewoon posten van "iets". Wat op zichzelf heel goed is maar waar we een iets optillen van het forum mede zouden kunnen bereiken.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

nieuwe verdeling?:
Mijn gerief met wielen (vond geen betere titel voor nieuw 'forum')
-Belgische modellen
-Buitenlands modellen
-aankondiging nieuwigheden
-Bespreking modellen (beetje voor topics ongeveer zoals een loctest in msm)
-Ombouw en reparatie modellen  (misschien ook onderscheid maken tussen Belgisch/buitenlands
-Modelauto's (en de rest met wielen)
-(speciale) treinsamenstellingen
Modelbaanbouw
-mijn modelbaan (voor soort miniblog, zoals aangehaald)
-sporenplannen
-scenery
-Kis en andere electronica
-weatheren, vervuilen
-Howto's.....
verdere aanpassingen
rubriek algemeen (is die niet te algemeen[:D][?])
rubriek faq      (specifieren! daar kan zo bijna alles in terechtkomen als je het mij vraagt)


edit: Ik zal deze verdeling nog wijzigen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

prulleman

Ik vind een rubriek "mijn baan" prima, maar dan wel op de naam van de baan en niet de bouwer, want er zijn er die banen bouwen aan de lopende band. [:D] Op een expo is het ook de naam van de baan die bijblijft.

Jurgen

Argilla, uw idee is leuk, maar er bestaan volgens mij al genoeg mogelijkheden om een eigen website aan te maken.
Ik gebruik bijvoorbeel Freewebs en dat werkt heel handig op dezelfde manier als jij beschrijft. Als iemand echt een website wil maken, dan kan dat toch op zulke services. Waarom zouden we de server van MetaMedia, die trouwens nu al vrij belast is, nog meer gaan belasten?

Degenen die echt een website willen maken zullen het maar een kleine moeite vinden om zich snel even aan te melden op iets zoals freewebs. Ook je eigen provider stelt een bepaald aantal Gb vrij voor een eigen webstek.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

argilla

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Argilla, uw idee is leuk, maar er bestaan volgens mij al genoeg mogelijkheden om een eigen website aan te maken.
Ik gebruik bijvoorbeel Freewebs en dat werkt heel handig op dezelfde manier als jij beschrijft. Als iemand echt een website wil maken, dan kan dat toch op zulke services. Waarom zouden we de server van MetaMedia, die trouwens nu al vrij belast is, nog meer gaan belasten?

Degenen die echt een website willen maken zullen het maar een kleine moeite vinden om zich snel even aan te melden op iets zoals freewebs. Ook je eigen provider stelt een bepaald aantal Gb vrij voor een eigen webstek.


----------------------------------------------------------------
Bedankt voor de info. Dat van die freewebs is me bekend. Echter de bedoeling is de verspreiding her en der ( oa via freewebs) het geheel aan webstek te concenteren in een forum  en via het forum ook het beheer hiervan. Met freewebs krijg je ( eigen ervaring) veel spam en pop-ups en ongewenste reclame oa via het email adres van zeg maar sites ( en nee ik ben echt niet preuts hoor) die niets van doen hebben met de hobby en die storent zijn ( mijn mening)
Dit brengt geenziens de "grote" belasting me voor het forum. Wij maken zelf de steks aan . Dit moet mogelijk zijn.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Het idee van een uniforme styling van "mijn baan" blogs is niet slecht, maar ik denk niet dat ze bij Metamedia zitten te springen om webruimte te cre?ren.

Ik denk dat dit een priv?-initiatief zal moeten worden:
Iemand reserveert ergens (betaalde) webruimte, cre?ert de CSS-bestanden, en geeft gedeeltes vrij aan mensen die een huurprijs betalen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw