Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Een enquete i.v.m. aanschaf nieuwe modellen.

Gestart door svvander, 15 oktober 2009, 15:03:11 PM

svvander

Graag had ik van jullie, mede-modelspoor-fora-mensen willen weten, wat jullie belangrijk vinden aan een nieuw model. Of beter gezegd, belangrijker vinden dan?
Om een mathematisch (lees statistisch) overzicht te krijgen, heb ik 4 hoofdpeilers genomen.
Prijs: %
Afwerking: %
Rijeigenschappen: %
Realisme (exactheid naar voorbeeld in ware grote): %
Het totaal zou 100% moeten geven. (Liefst afronden a.u.b.)
Bij mij zou dit bijvoorbeeld het volgende geven:
Ik vind prijs het belangrijkste: 50%
Afwerking mag goed zijn, maar als er hier of iets niet helemaal in orde is? 15%
Rijeigenschappen moeten voldoende zijn: 20%
Realisme mag, maar ik lig er niet wakker van als bijvoorbeeld de stootbuffers iets te groot zijn in verhouding of vierkant i.p.v. rond: 15%.

Alvast bedankt voor jullie bijdrage.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Mijn absoluut criterium is: tijdperk en regio. In schaal N is voor Belgisch tijdperk I (rond 1920) tot tijdperk II (1935) niet veel te vinden. Als het rijdt en ietwat op schaal is, ben ik al tevreden. En, er is niets nieuw te koop, alles moet van de tweede-handsmarkt komen. Het model moet niet getrouw haar grote voorbeeld zijn; ik zal ze bij tijds wel bijwerken. [:D]

Realisme naar tijdperk en regio: 100% (of ik koop het niet meer)

Voor de rest:
prijs: 50%
rijeigenschappen: 30%
realisme naar groot voorbeeld: 15%
afwerking: 5%

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Wat vreemde peilers - volgens mij hangen afwerking en realisme nauw samen [;)]
Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding belangrijk (een prima model mag iets kosten), en die vind ik ook niet.

Mijn rangschikking, rekening houdend met bovenstaande bedenkingen: 30 - 20 - 30 - 20
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C-rail

Voor mij is prijs niet al te belangrijk ( al meg het wel geen 500? gaan kosten)
Afwerking en realisme zijn absoluut een must (volgens mij dan [^][^])

prijs: 25%
Afwerking : 25%
Rijeigenschappen: 10% (meestal rijden de iets gedetailleerde modellen toch soepel)
Realisme: 40%

C?dric

ysbeer

Alhoewel een model er goed uit moet zien,geen storende afwijkingen van de werkelijkheid mag hebben,vind ik de rijeigenschappen het meest belangrijk.
Of een lok nu 2 greepjes of een greepje heeft,of dat het nummer verkeert is,of het raam 0.6 mm te klein of de lok 2 mm te kort,zal mij worst zijn.
Hij moet er netjes uit zien en vooral goed rijden.
De prijs,ja liever niet te hoog, maar als iets goed rijdt er leuk uitziet stap ik over de pris meestal wel heen.
Maar het max is toch wel rond de 400 euro,daarna doet het pijn.
Oke voor de statistiek
Prijs 20%
Realiteit en constructie 30%
Rijeigenschappen 50%
wim
wim

svvander

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Wat vreemde peilers - volgens mij hangen afwerking en realisme nauw samen [;)]
Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding belangrijk (een prima model mag iets kosten), en die vind ik ook niet.

Mijn rangschikking, rekening houdend met bovenstaande bedenkingen: 30 - 20 - 30 - 20



Mja, met afwerking bedoel ik meer de kwaliteit van de producten... stel dat het een e-loc is en dat de panto's bij de minste beweging breken... snap je? [;)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

INFO

Mijn pijngrens ligt bij de 150,-- euro, maar ik streef er altijd na om onder de 100,-- euro te blijven bij het aanschaffen van een nieuw model. Meer vind ik het niet waard. Zekers als ik dit terug ga rekenen naar guldens, schrik ik er iedere keer weer van.

Voor mij moet de techniek gewoon goed zijn, en moeten er niet iedere keer draadjes afbreken na een paar dagen rijden.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

Als ik het mooi vind koop ik het (en anders maak ik het zelf [;)]).

Kees-Jan

conducteur

Prijs: 57%
Afwerking: 8%
Rijeigenschappen:28 %
Realisme (exactheid naar voorbeeld in ware grote):7%

Voor mij speelt de prijs een belangrijke rol,(mijn spaarcentjes zullen niet blij zijn als ik een type 12 koop). Verder moet het nog rijden en met ik van op 4m afstand weten dat daar bv, een reeks 21 rijdt, en geen ufo op wielen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Binco

prijs:60%
afwerking:10%
rijeigenschappen:15%
realisme:15%

De prijs is voor mij ook iets belangrijker.
voor een lok max. 200euro (+ eventueel een klein beetje er bij voor een exclusief model!)
voor een rijtuig max. 50 euro maar hoger dan dat voor een rijtuig ga ik niet![}:)]

meestal kijk k wel eens rond op de 2de hands afdeling[:D][:D]
dat scheelt toch altijd een beetje!!!!!!![:D]

ERVIN

20% voor de prijs.
20% voor de afwerking.
50% voor de rijeigenschappen( hier word h??l veel gereden h?).
10% voor het realisme ( mijn eigen fantasie).

Ik besteed dus het meeste aandacht aan de rij-eigenschappen, die moeten quasi perfect zijn, ik heb een hekel aan flikkerende verlichting.[xx(]

T03

Prijs: 20%
Afwerking: 25%
Rijeigenschappen: 30%
Realisme (exactheid naar voorbeeld in ware grote): 25%

Liever ??n duurdere lokomotief met alles hoe het moet (afwerking,tijdperk) en degelijk rijd als drie goekopere met minder eigenschappen.

SpGr
Marc

"I have a train riding in my brain"

svvander

Wel, allen al zeker bedankt voor deze deelname. Mijn (eerste) tussentijdse vaststelling: de eisen liggen nogal ver uit??n... [;)]
Nu struikel ik wel over een andere zaak: bij prijs zeggen sommige (dit is een fictief voorbeeld he): "prijs is bij heel belangrijk, ik geef voor een loc zeker niet meer uit dan ?250...".
In mijn ogen is dat heel veel, dus ik denk dat mijn vraag niet echt duidelijk of correct is. Maar misschien moeten we daarvan dan ook eens een enquette maken. (Op andere fora kan dit gewoon in het topic).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loebaske

Ik moet hier niets noteren, want ga 200% akkoord met de stelling van Erwin[;)][;)]

modeltreinbart

Ik kijk vooral naar de prijs kwaliteit verhouding , daaronder versta ik dan wel de rijeigenschappen, afwerking naar realisme want afwerking en realisme vind ik onder 1 noemer te plaatsen.
Daar ik prijsbewust koop en niet zomaar alles in huis haal wat mijn hartje wil kijk ik dit alles te samen. Daardoor heb ik ook nog niet veel rijdend materiaal maar heb toch een 77, 27 , 59 , een bolle neus en een 13 in mijn loc collectie nu komt er nog een 80 bij.
in rijtuigen personen ver voor een set m4 rijtuigen van lima + stuurstand Oskar
En een reeks ketelwagens en containerwagens en nog enkele losse wagons.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)