Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vraagje over koppeling in bochten

Gestart door BD1701, 13 oktober 2009, 19:18:23 PM

BD1701

Ik had een vraagje i.v.m. de koppelingen in bochten, namelijk als je een trein hebt die bv. in een schaduwstastion staat, maar dan wel in een bocht en die trein staat daar heel lang stil, (bv. enkele dagen, als je niet rijd zeg maar) kan dit dan eigenlijk kwaat voor de koppelingen tussen de rijtuigen of liever gezegd voor de veertjes, van die koppeling op lange termijn? Of is het eigenlijk beter dat je altijd je treinen zoveel mogelijk op een recht stuk spoor laat rusten?
Alvast bedankt voor de info
 

conducteur

Goede vraag, op Neerpelt, in MTE zijn de schaduwstations eigenlijk twee keerlussen. Ik kan je jammergenoeg geen uitleg geven, omdat ze met beugelkoppelingen werken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

C-rail

Normaalgezien kan het geen kwaad voor de veertjes.
Als ik zelf dozen maak om m'n rijtuigen te transporteren, zijn deze soms niet lang genoeg, waardoor de koppeling soms gebogen staat, en ze komen nog altijd terug neer het midden als ik ze uit de doos haal.

Hopelijk is dit een antwoord op je vraag.

C?dric

ysbeer

De meeste koppeling worden door een veertje in de lengte van de wagen,in het midden gehouden.
Dat veertje is altijd al iets uitgetrokken,bij stilstand in de bocht zal het iets meer worden uitgetrokken.
Voor een veertje lijkt mij dat geen groot probleem.
Iets ander zijn de plasic stripjes o.a bij mehano die z.g.n als veer dienen.
Volgens mij zullen die dingen,vooral bij warmer weer,wel wat gaan vervormen.
Het is zo ie zo al een flutsysteem.
Maar zeker weten,nou nee.
wim

Gerolf

Ik heb net als wim (ijsbeer) ook het idee dat metalen opgespannen veren minder last hebben van "de tijd" dan kunststof veertjes.
(proefondervindelijke) bewijzen heb ik ook niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw