Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

las licht module

Gestart door belair, 12 oktober 2009, 21:24:58 PM

ysbeer

Wel veel werk dat zelf maken ,met onzeker uitkomst,ik heb een module van conrad gekocht.
Dat ding doet het uitstekend,en door de geprogrammeerd IC is er voor die prijs (rond de 10 euro)ook eigenlijk niet tegen aan te werken.
Gerolf
En hij doet het echt niet met regelmaat,maar vrij willekeurig.

Ik vind zelfmaken ook wel mooi,maar soms is compleet kopen toch wel voordeliger en beter.
Je pannen zelf gaan persen,of je eigen gloeilampen maken, doe je ook niet ik vind dat niet zo erg.
wim

Dirky

citaat van Luc in 't eerste berichtje "... maar ik doe liever aan zelfbouw"!

komt steeds weer op 't zelfde neer... de eene bouwt graag zelf, de ander koopt liever.

(... en om die pannen te persen ben ik nog steeds op zoek naar een goeie werkmethode [:)] maar ze komen er aan!)

belair

Ik kan Wim, Ysbeer, volgen in wat hij zegt, maar voor mij betekent zelfbouw nog veel meer dan aankopen. Dat is te gemakkelijk. Raar h?.
Elk zijn hobby.
Luc

ysbeer

Luc
Alle respect voor jou mening hoor.
Ik gaf alleen mijn menig en geen waarde oordeel
Elk zijn hobby,helemaal mee eeens.
wim

belair

Wim, ik sta open voor iedereen zijn mening, ik heb het zeker niet verkeerd opgenomen hoor.
Iedereen mag toch zijn mening zeggen. Zo leren we van elkaar.

groeten
Luc

belair

Ondertussen heb ik het schema klaar om op een printplaat te etsen.


(aangepaste print) De voorgaande was niet in orde.
Ik zal hem eerst zelf uitproberen en dan mag gelijk wie ze wil etsen gewoon kopi?ren. Ze zal dan downloadbaar zijn via pdf bestand.

Luc

conducteur

Hij stond niet in  spiegelbeeld?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

belair


Peter

De Viessmann items hebben inderdaad onregelmatige effekten, maar.....die onregelmaat komt om de vier a vijf flitsen terug. Dus regelmaat bij onregelmaat (of is het omgekeerd?[:D][:D][:D])
Met vriendelijke groeten
Peter

belair

De module is ondertussen klaar en werkt uitstekend.







Nog wat testen waarna ik een voorbeeld filmpje zal laten zien.

Luc

belair

De module is getest en tegen over het schema een klein stukje aangepast. Het werkt perfect maar vraagt toch een kleine uitleg te geven aan de mensen die er ook ??n willen maken.



De 100?F condensator werd vervangen door een 470?F condensator. Het was moeilijk af te regelen. Vergeet ook niet op de 7812 een heatsink te plaatsen want die krijgt het nog al behoorlijk heet. Groter dan op de eerste foto's, bekijk maar het filmpje.

Led 2 en 3 zijn enkel om te zien dat de ic's "getriggerd" zijn en in werking. Deze zijn eigenlijk niet echt nodig. Led 1 is eigenlijk de led die het las effect terug geeft.

De werking is dat led 3 eventjes oplicht wanneer de module opgestart wordt. Die gaat vervolgens eventjes uit wanneer led 2 oplicht. Led 2 blijft aan zo lang de las led n?1 zijn werk doet. Door led 2 te zien weet men via VR2 hoe lang de "las tijd" in te stellen.
VR3 regelt de flash rate van de las led n?1. VR1 regelt de tijd tussen lassen en niet lassen.

http://s102.photobucket.com/albums/m107/belair190365/laslicht%20module/?action=view¤t=MOV07768.flv

Luc

Gerolf

Mooi gefilmd, netjes opgebouwd, ... [8D]
maar mijn eerste stelling blijft: te regelmatig, te voorspelbaar.
Lassen - tenzij in bandwerk-industrie - gebeurt onregelmatig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Ben ik volledig eens mee, Gerolf. Maar wanneer de mensen naar uw baan komen kijken zullen ze ook geen uur op het zelfde zitten kijken. [:D]
Gelijk met welke module zul je toch met een terugkerende regelmatigheid geconfronteerd blijven.
Wanneer ik wat meer tijd heb wil ik mij wat bezig houden met zelf PIC's te programmeren. Eens zien wat daar kan uitkomen.[;)]

Luc

bumper

Knap werk mijns inziens.
Maar de veranderingen in lichtintensiteit zijn naar mijn gevoel te groot. Eens de vlamboog getrokken heb je continu dat blauwe licht dat wel een klein beetje van intensiteit veranderd,maar zeker niet flikkert.Wat de regelmaat betreft denk ik dat dit zeer afhankelijk is van hetgeen je wilt uitbeelden. In een garage of bij een smid wordt af en toe maar eens gelast, soms met een interval van dagen.In een konstruktiewerkplaats wordt regelmatig gelast,met een grote regelmaat. De intervallen zijn afhankelijk van de afdeling,samenstellen of aflassen. Enkel in een herstellingswerkplaats wordt onregelmatig gelast.Ik werk in een konstruktiewerkplaats, als het nuttig kan zijn wil ik de lastiming wel eens beschrijven. Laat maar iets weten.Als het lukt om IC's te programmeren, denk ik dat U mits een goede analyse, voor verschillende productieprocessen de werkelijkheid kunt evenaren.
Groeten.
Ludo
 

Klaas Zondervan

Je kunt er meer onregelmatigheid in brengen door twee timer-IC's te gebruiken. Die laat je op verschillende frequentie lopen je koppelt ze met een EN-poort om te triggeren naar de flasher.