Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

las licht module

Gestart door belair, 12 oktober 2009, 21:24:58 PM

belair

Kan er mij iemand aan een schema helpen voor het nabootsen van las licht? Ik weet dat ze bij Conrad te verkrijgen is maar ik doe liever aan zelfbouw.

Luc

ruben13

je kan gebruikmaken van de elektrische theelichtjes (van de blokker)
je moet enkel de gele led door een blauwe vervangen.

belair

Klopt Ruben, dat heb ik reeds gemaakt maar ik denk dat een module meer realistiser zal zijn, hoop ik toch.
Zo'n theelichtje zou ik wel gebruiken voor een kampvuur of een smissevuur.
Bedankt voor uw voorstel Ruben.

Luc

Gerolf

Daar heb je een "toevalsgenerator" voor nodig.
Die maak je door de signalen van enkele pulsgenerators (met verschillende frequenties) via logische poorten samen te tellen.
Vrij eenvoudig met enkele 555's, inverters en diodes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

@Gerolf,
Met een 556 en een 555 en enkele regelbare weerstanden zal het lukken.
Ik heb ondertussen een schema gevonden.

Luc

hobbyist

Vaak kun je de handleiding met schema van het betreffende artikel downloaden van de site Als het schema er bij is kun je het toch nabouwen.

belair

Dat klopt Leon, zo heb ik reeds verschillende modules kunnen maken, zolang men de ic's niet moet programmeren. En daar zit meestal het probleem, toch bij de modules van Conrad e.d..
Ik ben van mening dat ze vroeger ook die programmeerbare ic's niet hadden en ook dergelijke modules konden maken.

Luc

Gerolf

citaat:
Geplaatst door belair
Ik ben van mening dat ze vroeger ook die programmeerbare ic's niet hadden en ook dergelijke modules konden maken.
Denk ik ook. Toevalsgenerators vond je al in Elektuurs van 30 en meer jaren oud. Het principe was steeds hetzelfde.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

je kan ook een goed resultaat bekomen, vind ik dan voor bvb een kampvuur-imitatie beter, met een "random" spanningsgenerator. Die wordt dan gemaakt met een combinatie transistor-ruis/versterker/filter. Waar de toevalsgenerator willekeurig aan en af schakelt, zal de spanningsgenerator willekeurige spanningen afgeven.



schakeling uit Elektuur '76... Dit gebruik ik in mijn oude modulaire muzieksynthesizer vandaar ook de audio uitgangen voor witte en gekleure ruis. Die uitgangen heb je niet nodig. Het filter bepaald wel hoe sterk/snel het licht van de LED schommelt.

Gerolf

Nog een mogelijkheid: met een oude (geprogrammeerde) eprom.
Relatief snel door de adressen gaan, de uitgangen voeg je samen met een weerstands- en/of diodenetwerk. Dan krijg je ook een toevalsgenerator, met eventueel wisselende spanningen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Voor degen die zoiets liever kant en klaar kopen heeft Viessmann beide in zijn katalogus staan:

Nr 5020 is laslicht
nr 5068 is voor aan de pantografen (lichtflitsen)
nr 5021 is voor kampvuur.

Met vriendelijke groeten
Peter

belair

De link naar het schema en ook de video van het afgewerkte schema.

Ongeveer op 3/4 van de pagina naar onder.
http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical-2.htm

Ik ets deze week de print en zal het eens uitproberen.

Luc

Gerolf

Zo'n laslichtjes heb ik op verschillende banen zien staan.
Mij stoorde de "regelmaat" in het oplichten. Te voorspelbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Volgens Viessmann flikkeren  de lichtjes onregelmatig.
Zal zaterdag eens kijken, want dan zijn we toch in Duitsland, en daar staan ze toch (werkend) in de etalage[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

belair

Ik denk dat deze van Conrad ook op die manier zullen werken. Mij stoort het echter niet. Je kan ze na een tijdje altijd eventjes afleggen.
Luc