Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

K1, K3, OVB en ZLSM

Gestart door n/a, 11 oktober 2009, 23:14:12 PM

n/a

Dat zouden voldoende afkortingen in een titel moeten zijn...

Wel, omdat jullie hier meer van weten dan ik: ik heb een vraag over de K1-modellen van OVB die bij Olaerts te koop zijn en wat er nu aan K1/K3 bij de Zuid-Limburgse Stoomtreinmaatschappij (ZLSM) rondrijdt.

Aangezien zoeken met Google op 'K3' niet meteen het gewenste resultaat oplevert (ahum), maar ik wel het idee kreeg dat de K1 en K3 veel op elkaar lijken, is mijn vraag: kun je een K1 van OVB voor een K3 door laten gaan?

Mijn idee is namelijk om een stam te maken zoals die bij de ZLSM te vinden zou kunnen zijn, maar helaas heb ik niets gehoord van zowel Olaerts (hoewel dat met het weekend te maken zou kunnen hebben) als de ZLSM na het invullen van het vragenformuliertje op hun respectieve sites.

Aangezien een retourtje Zaventem voor mij minimaal ?300 kost en internationaal bellen op het werk niet echt op prijs wordt gesteld, ben ik voornamelijk op het internet aangewezen om informatie op te doen.

Enfin, als iemand mij hiermee zou kunnen helpen, zou dat fijn zijn.

- Peter

ems

Op www.museummaterieel.nl kan je een overzicht vinden van het materieel bij de ZLSM (en alle andere museumclubs in NL).
De ZlSM heeft 12 K-rijtuigen in dienst. 6 K-1 rijtuigen (5xA=1xBD) zijn in het cr?me/rood geschilderd. Dit zijn volgens mij de rijtuigen zoals OVB ze heeft uitgebracht. De overige, groene, rijtuigen zijn een mengsel van K1 (2xA + 1x AD) en K3 (3x B) rijtuigen. Het meest opvallende verschil tussen de K1 en K3 rijgen zijn toch wel de ramen zijn. De K3-rijtuigen hebben Aluminiumramen.
(Mijn) Conclusie: je kan van de OVB-rijtuigen de cr?me/rode ZLSM rijtuigen maken en de 2 groene A's. De overige rijtuigen wijken te veel af van de rijtuigen zoals OVB deze gemaakt heeft.

Nog een plaatje van de ZLSM K1 en K3 rijtuigen.

Succes!
Groet, Edwin

n/a

Dankjewel! Hier kan ik iets mee. Worden wel veel A's, maar dat is niet anders dan in het echt.

Mooie foto, trouwens. Zelfs in Zuid-Limburg kun je dus de typische, eh, 'Hollandse' luchten hebben.

- Peter (geboren en getogen Limburger)

n/a

Om toch nog even terug te komen op de K1 en K3, bij www.stoomcenttrum.be hebben ze duidelijke foto's van zowel de K1 als K3 vanuit ongeveer dezelfde hoek:

K1:


K3:


Van de onderbouw is niet goed te beoordelen of die verschilt, maar het verschil met de ramen lijkt redelijk eenvoudig op te lossen, bijvoorbeeld met een snijplotter, een 3D-plot of zelfs messing. En de rijtuigen zouden toch gespoten worden.

Of verschillen de K1B en K3 toch teveel van elkaar daarvoor?

- Peter

SuSke

Kijk gewoon even naar de maatvoering en positie van de ramen.
De verschillen zijn duidelijk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

n/a

Ach, je hebt helemaal gelijk. Ik was alleen naar de vorm van de ramen aan het kijken, niet naar het aantal of de positie. Merci, ik weet genoeg.

- Peter

Brunel

Nu begrijp ik het niet zo goed.

citaat:
Van de onderbouw is niet goed te beoordelen of die verschilt, maar het verschil met de ramen lijkt redelijk eenvoudig op te lossen, bijvoorbeeld met een snijplotter, een 3D-plot of zelfs messing. En de rijtuigen zouden toch gespoten worden.


Als je nieuwe wandjes van messing of uit de plotter echt een begaanbare weg vindt, dan maken de plaats en vorm van de ramen toch niet meer uit?
Blijft de vraag of de K1 rijtuigen voor de rest (dak, onderstel) bruikbaar zijn om een K3 rijtuig in elkaar te knutselen.

n/a

Kijk, daar weet ik dus te weinig van, vandaar mijn vraag. Ik zat eigenlijk alleen aan de sponningen te denken, niet aan een hele zijwand.

Maar nu staat er op de voorpagina van deze site dat Modelspoormagazine nummer 15 een artikel heeft over de K-rijtuigen, dus als dat nog in de winkels ligt, zou ik mijn ouders kunnen vragen of ze een exemplaar voor me kunnen kopen. Anders zal het nabestellen worden.

- Peter

ems

MSM nr 15 dateert al van jan/feb 2002, dus die zal je niet meer in de winkel aantreffen. Nabestellen is natuurlijk wel een optie.
Hier staat inderdaad een artikel in over K-rijtuigen. Het voorbeeld wordt minimaal beschreven, maar er staat wel iets in over het superen van de K-rijtuigen.
Groet, Edwin

Brunel

Heb het even opgezocht en dat superen gaat vooral over de kleur van het interieur, het maken van gordijntjes en een beetje vervuilen. Leuk, maar of het de moeite waard is daarvoor een nummer naar Malta te laten sturen, waag ik te betwijfelen.

n/a

Wel, ik zou het naar Nederland naar mijn  ouders kunnen laten sturen, maar het zal nog steeds zich niet echt lonen, denk ik.

Nogmaals, bedankt aan iedereen.

- Peter

n/a

Goed, net even met Olaerts gebeld (en leuk om te horen dat een Limburgs accent niet gebonden is aan zoiets onbenulligs als een landsgrens), vertelt hij me dat ze in mei/juni met een complete ZLSM-set op de markt gaan komen.

Eh, ja, daar gaat mijn ombouw-project naar de vaantjes. [:)]

Overigens, ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om een K1B (met 11 ramen) om te bouwen naar een K3, namelijk door de klinknagels weg te vijlen, het toiletraam dicht te maken, de draaistelzijkanten te vervangen en er andere dakventilatoren op te zetten - maar laat ik eerst maar eens afwachten waar Olaerts mee zal komen.

Enfin, goed nieuws dus.

- Peter

nmbs

Die winkel in Blankenberge heeft nog oude nrs van MSM

Bibke

Sorry dat ik hier na zoveel jaren op terug kom. Maar ik lees hier dingen waar ik niet mee akkoord kan ga.
Aluminium ramen vindt men ook bij de K1 rijtuigen. Dat zijn rijtuigen die een modernisatie hebben gehad waarbij o.a. de ramen vervangen zijn maar ook het asbest uit het rijtuig verwijderd werd.
Het grote verschil met een K3 rijtuig is dat bij de K3 rijtuigen de zetels in kunstleer + bagagedragers over de rugleuning zoals in de M2 2 klas rijtuigen.

Dit is een gemoderniseerd K1 rijtuig met aluminium ramen (1°
klasse): http://www.pfttsp.be/index.php?option=com_content&task=view&id=850&Itemid=157

Dit is een eveneens een K1 rijtuig maar niet gemoderniseerd (ook 1°
klasse maar omdat al onze rijtuigen al een gele streep hebben, hebben we dat bij dit rijtuig weggelaten): http://www.pfttsp.be/index.php?option=com_content&task=view&id=849&Itemid=157

Hopend met deze uitleg toch nog iemand te kunnen helpen. Bibke.

nmbssncb

Dit is een oud draadje.

Ik heb 4 OVB K-rijtuigen (destijds gekocht bij Verborgh in Gent).  De nummers op de (groene) doosjes zijn 4010, 4020, 4030 en 4050.
Kan iemand bevestigen dat de volgende nummers bij de volgende rijtuigen behoren:

1) 4010: 1ste klas rijtuig - bedrijfsnummer 50 88 84-48004-9
2) 4020: 1ste / 2de klas rijtuig  - bedrijfsnummer 50 88 39-66006-7
3) 4030: 2de klas rijtuig  - bedrijfsnummer 50 88 21-48012-8
4) 4050: bagage / 2de klas rijtuig - bedrijfsnummer 50 88 82-48010-81


Alvast bedankt.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============