Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MSM 86

Gestart door doomslu, 11 oktober 2009, 20:46:48 PM

doomslu

MSM 86 komt er aan!

IMGhttp://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Diverse/coverMSM86.jpg/IMG

Henk Wust is een gevestigde naam in de modelspoorwereld. Befaamd zijn inmiddels de door hem gebouwde modelspoorwegen Bosbaan H. Bach (MSM74), Castle Rock en Maria H?he (MSM59). Daar komt nu Punta Marina bij. De naam Punta Marina geeft precies weer wat de modelspoorweg voorstelt. Namelijk een landtong in zee ?Punta? en een haven ?Marina?. Het zou ergens tussen de hak van de laars en Veneti? langs de Adriatische kust van Itali? kunnen liggen.

Dat een artikel in Modelspoormagazine inspirerend kan werken bewijst lezer Rik Benoot (forumlid Mr-tsjoektsjoek) met de zelfbouw van zijn watertoren voor zijn modelbaan in opbouw ?Wasdasur-Grenier?. In het artikel over de Belgische depots in het stoomtijdperk (MSM 80) werd gewag gemaakt van een cilindrische watertoren in het depot van Jemelle. Zo een watertoren paste ook in Rik?s plannen, en dus toog hij aan de slag.

Met ?Ourner Fictie? , het mini-baantje van Luc Goormans zijn we toe aan de laatste laureaat van de eerste mini-baantjeswedstrijd. Zoals bij vele deelnemers bleek de aankondiging van de wedstrijd de aanzet te zijn om de handen uit de mouwen te steken en alle opgedane theoretische kennis in praktijk om te zetten, zij het op een beperkte oppervlakte. Het resultaat van zijn noeste arbeid kan U bewonderen in MSM 86.

Voor de bouw van meerdere stads- en industri?le maquettes moest Emmanuel Nouaillier talrijke metalen poorten en deuren in miniatuur realiseren voor de toegang tot binnenkoeren, fabrieken en andere gebouwen. Op ware grootte bestaan er ontelbare variaties die heel wat inspiratie kunnen bezorgen om op vaak eenvoudige wijze en met beperkte middelen dergelijke constructies na te bouwen.  

Rotsen op realistische wijze in model nabootsen is niet echt moeilijk. Zeker niet als u de aanwijzingen van Jan Nickmans volgt die hierna haarfijn de technieken uitlegt die de modelspoorgroep PAJ in de loop der jaren ontwikkeld heeft.

Het Nationaal Smalspoormuseum bij het Valkenburgse Meer in Zuid-Holland stond op 5 en 6 september in het teken van Smalspoormodelbouwdagen. Het was alweer voor de elfde maal dat de tentoonstelling werd gehouden en ook ditmaal waren er een aantal mooie modelspoorwegen en diorama?s opgesteld te midden van de originele smalspoorlocomotieven, rijtuigen en goederenwagens. Vanzelfsprekend waren alle inzendingen smalsporig. Gerard Tombroek brengt verslag uit.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

MickeyMouse

Thx Luc voor het voorsmaakje[:D][:D]
Punta Marina is inderdaad een leuk baantje. Heb er in Genk toch een tijdje staan naar kijken. Mooi afgewerkt met vooral veel mooie en leuke details.
En geeft perfect de sfeer van een oud, afgelegen vissersdorpje in Itali? weer... 'k Wil er zo naartoe...

Geert

Mr-tsjoektsjoek

Eigenlijk zou'k beter zwijgen, maar 'k kan 't nie laten :

Het zal weer een heel interessant nummer worden !

Ik kijk er al naar uit.

trainfreak

Vandaag aangekomen (in een plastiekje dat net gepast was..)
Spoorse groeten
Dimitri

C-rail

Als het daar al aangekomen is, zal het hier ook niet te lang meer duren.

MSM, waar blijf je!!!!![:D]

MickeyMouse

Hier is hij gisteren ongeschonden toegekomen.
Nu wat tijd zien te vinden...

Geert

C-rail

Hij is vandaag aangekomen, en is al bijna uit!!

cyberbeast

nog niet bij Jasmintje (krantenwinkel) te vinden. Mss maandag.
 

gardevil

nummer is ni dik genoeg [^] Is al uit. [:D][:D]
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

swa

Bij onze krantenboer was hij ook nog niet binnengekomen!  Zal voor begin volgende week worden...

Jurgen

Ah ja, zat gisteren in de bus. Interessante dingen in da boekske. [:D]

Maar het volgend mag al komen want ik ben er al klaar mee. Lang geleden dat dat nog eens gebeurd is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

modeltreinbart

In de carr?four lag hij ook nog niet dus zal maandag eens gaan kijken.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Michael

Gelukkig doe ik er niet zolang over om naar Belgi? te rijden, maar hier in NL moeten we altijd een week extra wachten voordat MSM in de boekhandel verkrijgbaar is.[:(!]
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

DWL

Wel ik heb de indruk dat ze in NL juist sneller zijn verdeeld, want ik vernal gisteren al dat hij in Overrijsel - Twente al bij de lokale boekhandel te koop werd aangeboden.
Ik ben wel benieuwd naar het artikel over mijn tuinbaan "Minidom", naast de vele andere "interessante" onderwerpen.
Nog even tandenbijten [;)][:D]
Lucien

argilla

ondertussen in de bus gevallen.
@ Gerolf.
Goed artikel over etsen. Duidelijk en informatief.
Gelukkig eb ik zulke ets bakjes. Blijkt achteraf , met het artikel , een goede aankoop.
Hopelijk start Gerolf een apart "item" in dit forum voor verdere info en vragen die alsnog zouden opduiken bij het in de praktijk brengen van het artikel en/of ervaringen met het etsen
Dit is ook gedaan met "kis" artikels.
Gerolf , well done !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15