Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Kurk onder rails

Gestart door n/a, 11 oktober 2009, 12:29:06 PM

n/a

Ik heb kurkplaten gekocht voor onder mijn rails.
De kurkplaten zijn 5 mm dik. Dat is in verhouding 80 cm in eht echt (dus te hoog). Hoe kan ik dit probleem oplossen met nog dezelfde kurkplaten? Want ook bij stations en perrons kom ik met deze kurkplaten boven het perron en station uit.

Stefan Appelmans

Ik zou zeggen, moeilijk die kurkplaten van hoogte te verminderen.
Dat zijn 30/30 kurk-tegels zeker.
Ik gebruik 2mm kurk, dat verkopen ze in behang-verf enz winkels, in rol van 50cm op 10meter of zo iets, ik weet het niet meer...In HO gebruik ik dan twee lagen.
Die 5mm kurk mag dan later in het landschap gebruikt worden.
stefan.

doomslu

Het naastliggende landschap 3 mm hoger leggen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

citaat:
Geplaatst door doomslu

Het naastliggende landschap 3 mm hoger leggen?



Dat is inderdaad de op lossing,zeer simpel met karton of zo iets.
Ik zou er dus geen probleem van maken en ze gewoon gebruiken.
wim

n/a

Bedankt voor de reacties. Maar als ik het onliggende landschap 3 mm hoger leg dan komt een deel van mijn treinbaan in een kuiltje te liggen omdat de rails dan 5 mm hoog is en andere dingen 3 mm.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door LarsMinitrix

Bedankt voor de reacties. Maar als ik het onliggende landschap 3 mm hoger leg dan komt een deel van mijn treinbaan in een kuiltje te liggen omdat de rails dan 5 mm hoog is en andere dingen 3 mm.


Dat snap ik niet,als je het landschap ophoogt met 2 a 2.5 mm veranderd er toch niks.
Normaal ligt de rails ook hoger dan het omringend landschap,meestal zelf op een klein dijkje.
Dat kuiltje ?????? de rails ligt toch altijd nog hoger dan het landschap EN DAT IS NORMAAL

aanvulling
Nu voel ik iets,je moet natuurlijk alleen kurk onder de rails leggen en niet onder het landschap.
wim

wim

n/a

Dat snap ik alleen kurk onder rails maar delen die net anast de rails liggen (ook steentjes) die gaan geen 3 mm hoog net zoals het landschap voor een deel. Dus komt dat in een soort kuil te liggen toch.

Lars

Gerolf

Rails horen op een dijk te liggen. Het ballast heeft onder andere als functie om regenwater te laten afvloeien, dus de onmiddellijke omgeving (tenminste een greppel) moet lager.
Uit je nickname leidt ik af dat je N rijdt. 2mm hoogteverschil is dus voldoende.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swa

Er wordt meestal een kurklaagje (of ander isolatiemateriaal) onder de sporen gelegd. Dan is het aanbrengen van de balast idd. een moeilijker karwei dan zonder. Nu vraag ik mij af waarom er nooit over het ganse oppervlak soortgelijke isolatie wordt aangebracht?
Dan is het probleem van verschillende niveau's toch opgelost?
Ik heb trouwens voor mijn eigen baan ook al in die richting zitten denken. Wanneer een isolatie genomen zou worden zoals bvb styrofoam (blauw of groen) van pakweg 5 ? 10 mm dik, dan heb je meteen een goede sporen(geluids)isolatie, en voor het landschap zou het gemakkelijk zijn om daar bomen e.d. in te prikken. Beken, goten, vijvertjes, en andere negatieve niveauverschillen kunnen trouwens ook vrij eenvoudig gemaakt worden op deze manier, gewoon materiaal wegsnijden. Het oppervlak is trouwens mooi glad, en volgens mij goed te verven en te lijmen.
Enige nadeel wat ik zie is dat deze methode alleen bruikbaar is op vlakke (delen van) landschappen...
Zijn er hier op het forum mensen die deze methode reeds hebben toegepast? Als het van belang moest zijn, ik rij (ook) N-spoor.

ysbeer

Lars
Koop eens (of leen)eens een goed boek
Daar kun je dan lezen hoe een ballast bed in werkelijk heid is op gebouwd.
De kurk onder der rails moet breder zijn dan de rails.
Het ballast naast de rails ligt dus ook nog op de kurk.
De kurk iets afschuinen,en daar dan tegenaan de ophoog strippen  of Platen.Die shuine kurkkant ook met ballast belijmen.
Het kurk met daarop de rails steek dan ongeveer  2mm (voor N)boven het landschap uit>
De kurk is dus breder dan de dwarsliggers (voor n 2 a 3 mm)aan beide zijde
Gesnapt.

En lees eens wat gerolf (boven jou stukje) heeft geschreven ,altijd nuttig te lezen wat andere zeggen.
wim