Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Digitaal en computer

Gestart door marimon, 11 juni 2005, 12:39:13 PM

marimon

Eigenaardig (of ligt het aan mij) vind ik dat, wanneer ik een website vind over een digitale baan (HO,N,Z,..), het merendeel computer gestuurde banen zijn. Is er dan echt niemand die digitaal zonder computer rijdt? En waarom wel en waarom niet? (Kis, ik volg w?l je programma.)

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

pahasoft

Hallo Marc,

Zelf heb ik een digitale n-baan aangestuurd met een nederlandse software pakketje.

Ik vind het een heerlijk gezicht hoe alle treinen hun weg zoeken. Ook netjes optrekken en afremmen is daar natuurlijk een onderdeel van. Als ik zelf meer dan 2 treinen zou willen laten rijden met handregelaars, dan wordt ik echt overspannen van mijn hobby en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Digitaal met PC levert volgens mij nog meer voordelen op dan alleen digitaal. Waarom zou ik moeilijke hardware schakelingen gebruiken/maken om mijn treinen afwisselend te laten rijden. Software is hier veel flexibeler voor.

Zo en nu nieuwsgierig wie mij tegenspreekt [:D]

marimon

Beste Paul,
"Haast en spoed is zelden goed" zegt het spreekwoord en heb dat aan der lijve ondervonden. Ik heb mij wel al bij jou geregistreerd maar tot hiertoe nog niet gebruikt. Mijn baan komt traag op gang, maar heb daar helemaal geen problemen mee. "Stressloos type", ziet ge. En midderwijl vind ik her en der systemen, technieken, allerhande bruikbare een niet bruikbare modellen(voor mij als leek althans) die mij laten twijfelen om inderdaad die computer te gebruiken.  Ik denk dat jij godsganserdagen bezig bent met informatica en dus computer, en daardoor je leven, ook buiten het beroepsmatige, een beetje laat dirigeren door dit fenomeen dat computer is. Let op, daar bedoel ik dus in totaal niks verkeerd mee, totaal niet. Het is onze wereld die zo is en daar kan niets aan veranderd worden. Maar inderdaad, binnen korte termijn zal ?lles computergestuurd worden. Ontegensprekelijk. Maar wil dat zeggen dat mijn (onze) hobby ook moet lijden (geleid worden) door dit technisch vernuft. Of mag, na de inspanningen die we dagelijks op het werk doen met de informatica, het leven ??k nog eenvoudig blijven.

Ik begrijp dat jij -en anderen- van jou standpunt uit zegt dat het gebruik van PC meer voor- dan nadelen heeft. Ieder spreekt voor zijn winkel. Mij maakt het niet uit, integendeel zelfs, om aan zelfbouw te doen. Laat zeggen 'proberen aan zelfbouw te doen', want het is niet aan iedereen gegeven om te solderen, printplaten te etsen, enz .. . Hierbij wil ik dus niet zeggen dat ik Koploper geen fantastisch programma vind. Ik zou me schamen om dat maar enigzins in twijfel te brengen, echtwaar. Maar ik ben zo geen "friek" op dat gebied. En ongetwijfeld zullen er een hoop anderen zijn die hetzelfde gevoel hebben als ik of die thuis maar ??n PC hebben en liever de aankoopprijs van een oud PC-toestel gebruiken voor een nieuwe loco? Wie weet!

Ach, wie ben ik....

Groeten,
Marc


Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

Marc,

Een zeer valide vraag. Het antwoord erop zal echter zeer gevarieerd zijn. Zoveel lieden zoveel zinnen zal ik maar zeggen.
Het legt er maar helemaal aan wat je wilt met je baan, sommigen hebben een groot rangeerterrein en willen daarop hun lusten botvieren en dan is het vaak handiger om "manueel" te rijden. Weer anderen willen graag een grote baan waar veel gebeurd en dan is alles handmatig aansturen een stuk lastiger qua timing en dergelijke. Weer anderen maken een mix, een gedeelte van de baan is computer-gestuurd en voor het edele handwerk is dan een ander stuk van de baan gereserveerd.

Wat je echter wel moet onderscheidden is dat je eigenlijk over wel of niet geautomatiseerde zou moeten spreken. Dat automatiseren zou je dan al dan niet met een PC kunnen doen. Voor wat betreft dat laatste heeft Paul gelijk, als je dan automatiseerd doe dat dan met een PC want dat is een stukken flexibeler.

Maar wat men ook doet, ieder zijn eigen en ik vind het allemaal prachtig.

tonycabus

Net als Henk (Funky) al zei: zoveel lieden, zoveel zinnen...
Aan mijn baan komt g??n PC hangen! Niet dat ik het werk van Paul niet waardeer, verre van, maar het is niet "mijn ding".
Ik wil graag digitaal rijden op een klein baantje met misschien 2 regelaartjes, maar zelf "dispatchen" maar ook zelf "machinist spelen". Het ludieke aspekt domineert dus.
En bij velen met mij.

Maar neem nu eens een flinke clubbaan... Dan kan je er niet meer onderuit, en dan is het ook mooi om te zien zoals Paul schrijft.
De treinen evolueren over de baan maar het belangrijkste (en mooiste!) aan systemen als Phasoft e.d. is de beveiliging.
Daar is de computer gewoon v??l beter in dan wij!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

Tony slaat, alweer, de nagel op de kop : als je je baan wilt beveiligen ben je toch beter af met een computer. Veel flexibeler dan hardware, zoals Henk en Paul al aanhaalden.
Niet vergeten dat op een modelbaan alles veel sneller gebeurt dan in het grootbedrijf. De afstanden zijn gewoon veel korter. En voor de prijs van een oude PC hoef je het zeker niet te laten.

Daarentegen wil ik wel zelf mijn treinen besturen. De computer zorgt bij mij enkel voor de beveiliging.
Kortom : ik zit dus duidelijk in het "computerkamp" [;)].
Maar, alle respect voor mensen die manueel rijden op een klein baantje.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

M4m

citaat:
Geplaatst door pahasoft

Hallo Marc,

Zelf heb ik een digitale n-baan aangestuurd met een nederlandse software pakketje.


Laat me raden welk software pakketje dat mag wezen[:D]

De reden dat wij veel computergestuurde banen op internet vinden moeten we zoeken op het vlak van het interresse gebied. Hierbij bedoel ik dat wie zijn treinbaan met de PC stuurt een ruimer interesse vertoont in de PC en dan ook veel vlugger een eigen website zal maken. Ook zal deze groep modelspoorders een grotere PC kennis hebben dan vele andere modelspoorders.

Bij de niet computergestuurde banen zijn er misschien wel mensen die niet eens een PC in huis hebben, dus lijkt het mij ook logisch dat er geen website gemaakt wordt.
Er zullen dus wel vele digitaal en analoog rijders zijn die niet op dit medium zitten.

Ikzelf ben momenteel ook bezig met digitaal (al 2 loks omgebouwd), de software is een nederlandse software pakketje (zoals Paul het noemt dwz. koploper) en de centrale een PC met mrdirect. Ja 2 computers dus, ik vind het een hele uitdaging om die dingen onder de knie te krijgen, mijn interesses liggen dan ook meer op technisch vlak. Dus ik vloek wel een keertje meer als er een trein niet rijden wil, en vloek ik een keertje minder als die boom omver valt door te weinig lijm.
Spoorse groeten, Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door M4m

Bij de niet computergestuurde banen zijn er misschien wel mensen die niet eens een PC in huis hebben,

Weet waarom, maar geloof niet dat er daar veel van op dit forum te vinden zijn [:D]

Gerolf

Mijn - eerder grote - baan in opbouw zal zeker een goede beveiliging nodig hebben, waarvoor de PC handig zal zijn. Ik kies ervoor om mijn baan om te kunnen schakelen tussen verschillende besturingsniveau's:
- manueel: alle blokken en wissels met de hand omschakelen (niet te doen op je eentje of bij druk verkeer
- blokbeveiligd: kop-staart-botsingen worden beveiligd
- semi-automatisch: automatische schaduwstations volgens een fifo-principe
- cpu: sturing door de PC met dienstregeling volgens een versnelde klok. Hierbij blijft het rangeerterrein nog wel 'manueel' te bedienen. Op dat moment kan ik de treinen op veilig en afwisselend op de 'lange baan' laten rijden, en intussen een trein uit het circuit plukken, rangeren en terug op de baan sturen.
Maar dit alles is, zoals heel mijn project trouwens, nog niet morgen klaar...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Echt antwoorden op deze vraag kan ik helemaal niet ik beschik al wel over een digitale centrale (Uhelbroeck)maar rijden doen ze nog niet (nog even geduld), wel een paar vragen naar aanleiding van antwoorden in dit artikkel. (Gerolf_Peeters) wat is het fifo princiepe? Waar moet men zeker rekening mee houden bij de opbouw van de baan indien men digitaal wil gaan rijden?extra aansluitingen?spooronderbrekingen?
Waar kan men iets vinden over de opbouw van bloksystemen? (werking en princiepe).
Groeten,

janjozef

fifo = first in first out = eerst in eerst uit
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Ik heb nogal wat informatie gehaald uit het boekje "elektronische modelbaanbesturing", van p. de bra, uitgeverij elektuur, ISBN 90 70160 28 5. Dit boekje dateert van 1985 (!) en zal je dus moeten zoeken in tweedehandswinkels of in de bibliotheek.
Ik heb er zelf nogal wat aanpassingen aan 'gebreid' volgens eigen inzichten. Het boekje gaat niet over 'digitaal rijden', maar over een 'klassieke' elektronische beveiliging en blokbesturing.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door marimon

Eigenaardig (of ligt het aan mij) vind ik dat, wanneer ik een website vind over een digitale baan (HO,N,Z,..), het merendeel computer gestuurde banen zijn. Is er dan echt niemand die digitaal zonder computer rijdt? En waarom wel en waarom niet? (Kis, ik volg w?l je programma.)

Groeten,
Marc



Ik rij digitaal zonder een computer hoor. Ik moet er niet aan denken nog een stroomvreter op mijn treinkamer te hebben.

pahasoft

citaat:
Geplaatst door Franky

(Gerolf_Peeters) wat is het fifo princiepe?


Hoi, FIFO is First In First Out. Het is dus een manier van verwerking van opstelsporen. De volgorde waarin de treinen in de opstelsporen rijden is gelijk aan de volgorde waarop de treinen weer tevoorschijnkomen uit de opstelsporen.
Geeft volgens mij een statisch geheel. leuker is volgens mij willekeurig, zodat het net lijkt of een trein die veel langer heeft gestaan op het opstelspoor ook veel verder weg is geweest. Ik ken mensen die ruim 20 minuten een trein wegzetten op een opstelspoor en dan is het juist weer eens een verrassing als je deze ziet langskomen.

marimon

"Zoveel lieden, zoveel zinnen"

Ik sta waarschijnlijk in het kamp van de eenvoudige digitale rijder.
Tot hiertoe, 'k zeg wel tot hiertoe, heb ik h?lem??l geen behoefte aan een computer gestuurde baan. Deels omdat ik nog steeds in de kinderschoenen sta wat betreft digitaal rijden (onkunde dus), deels omdat mijn baan(tje)(80meter HO) niet (volgens mij) groot genoeg is om computer gestuurd te worden. Deels ook omdat ik nu eenmaal in dit kamp zit, eenvoudige digitale rijder.

Dat, hoe groter de baan des te beter hij moet beveiligd worden, deze absoluut niet zonder PC kan, trek ik niet in twijfel. Vooruitgang nietwaar! Maar hier denk ik dus, zoals reeds aangehaald door anderen, aan clubbanen of inmens ingewikkelde banen of gewoon superfreaks van PC. En daar heb ik alle begrip voor. "Maar-het-is-niet-m?jn-ding-voor de-hobby", althans tot hiertoe. Dit forum vind ik wel fantastisch en leuk. Maar het rijden met PC....

Als toemaatje: ik heb 2 jaar terug een prachtige baan gezien. Amerikaans uitgebeeld, fantastische constructie, schitterende belichting, uitgebreid rijdend materiaal, ongelofelijk geweaterd, natuurlijke locsounds, hemels panorama, verduiveld magnifiek afgewerkt, ingewikkelde electroconstructies, zes loco's (niet veel h?)met hun gevolg langzaam puffend door het landschap, alles geautomatiseerd door, jawel ...de PC. Groot(s), echt groot(s)!-----en de dispatcher, machinist, treinarchitect, spoorbaas, noem maar op, zat op zijn stoel en keek ernaar. "Tuuuttuuut zei de trein", en hij keek er naar. Alles geautomatiseerd. Wel, beste mensen, dat was een z??r, z??r saaie baan na vijf minuten kijken.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner