M

Gestart door mini, 06 oktober 2009, 10:08:42 AM

mini

Hallo iedereen, hier een korte beschrijving van het opwaarderen van deze lok zonder grote kosten. Dit alles is al dikwijls beschreven, oa in M?rklin magazine 2/2004 , UNO /E1NS 1/2004 .
Als extra zet ik er hier een ESU decoder met geluid en Hall sensor in, en wel zodanig dat het machinistenhuis bevrijd wordt van de oorspronkelijke klankkast van M?rklin. Daarvoor dient dan de oude electronica verwijderd te worden. Rond de Visaton luidspreker type SC 4.7 ND 8 Ohm maak ik met styreen een klankkast, (de vorm van deze klankkast is zodanig dat de decoder een plaats vindt naast de luidspreker, onder de ketel en tussen de waterkasten. Een weerstand van 10k Ohm dient ingebouwd te worden want de verlichting bestaat uit LEDs (aangezien ik dit bij een eerste test vergeten was;), heb ik de voorste leds vervangen door SMD leds die door gebruik van de 2-komponentenlijm de vorm van een gloeilamp krijgen) .

Verdere details zijn :

machinistenhuis : extra leidingen uit messingdraad, manometers (uit houten staafje en geverfd), achterwand uit styreenplaat, kabineverlichting (kleine gloeilamp, draden omhuld door krimpkous), verven van leidingen en omlijstingen van de ramen, handwieltjes op messingdraad, groot stuurwiel (drukknop onderdeel).
Bufferbalken : remleidingen, rangeerhandgrepen (de uit te boren plaatsen zijn reeds aangeduid), stoomslang, uitfrezen van achterste bufferbalk
Chassis : verven van de randen van de wielen met Revell Feuerrot 31
Extra leidingen op de luchtpomp
Weatheren naar behoefte.

De Hall sensor :

De ring waarin zich de magneten bevinden kan aangekocht worden via de club IG Spur1 Module Rhein-Neckar. De magneten dienen alternerend zuid-noord, noord-zuid enz geplaatst te worden.(4 voor een 2-cylinder, 6 voor een 3-cylinder) De hall sensor staat voor de helft tegen de rode ring. De kortste draad van de sensor gaat naar uitgang 1.4 van de decoder, de langste naar 1.7 en de middelste naar 1.5.
Foto's van de ombouw zijn te vinden op www.spooreen.be . Kritiek is altijd welkom.

Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

C-rail

citaat:
Geplaatst door mini

Hallo iedereen, hier een korte beschrijving van het opwaarderen van deze lok zonder grote kosten. Dit alles is al dikwijls beschreven, oa in M?rklin magazine 2/2004 , UNO /E1NS 1/2004 .
Als extra zet ik er hier een ESU decoder met geluid en Hall sensor in, en wel zodanig dat het machinistenhuis bevrijd wordt van de oorspronkelijke klankkast van M?rklin. Daarvoor dient dan de oude electronica verwijderd te worden. Rond de Visaton luidspreker type SC 4.7 ND 8 Ohm maak ik met styreen een klankkast, (de vorm van deze klankkast is zodanig dat de decoder een plaats vindt naast de luidspreker, onder de ketel en tussen de waterkasten. Een weerstand van 10k Ohm dient ingebouwd te worden want de verlichting bestaat uit LEDs (aangezien ik dit bij een eerste test vergeten was[;)], heb ik de voorste leds vervangen door SMD leds die door gebruik van de 2-komponentenlijm de vorm van een gloeilamp krijgen) .

Verdere details zijn :

machinistenhuis : extra leidingen uit messingdraad, manometers (uit houten staafje en geverfd), achterwand uit styreenplaat, kabineverlichting (kleine gloeilamp, draden omhuld door krimpkous), verven van leidingen en omlijstingen van de ramen, handwieltjes op messingdraad, groot stuurwiel (drukknop onderdeel).
Bufferbalken : remleidingen, rangeerhandgrepen (de uit te boren plaatsen zijn reeds aangeduid), stoomslang, uitfrezen van achterste bufferbalk
Chassis : verven van de randen van de wielen met Revell Feuerrot 31
Extra leidingen op de luchtpomp
Weatheren naar behoefte.

De Hall sensor :

De ring waarin zich de magneten bevinden kan aangekocht worden via de club IG Spur1 Module Rhein-Neckar. De magneten dienen alternerend zuid-noord, noord-zuid enz geplaatst te worden.(4 voor een 2-cylinder, 6 voor een 3-cylinder) De hall sensor staat voor de helft tegen de rode ring. De kortste draad van de sensor gaat naar uitgang 1.4 van de decoder, de langste naar 1.7 en de middelste naar 1.5.
Foto's van de ombouw zijn te vinden op www.spooreen.be . Kritiek is altijd welkom.





Deze loc is ook te zien op de ruilbeurs van de LMTC op 25 oktober
zie: www.lmtc.be

C?dric

1op32

Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is