Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Keerlus

Gestart door marimon, 10 juni 2005, 13:11:53 PM

marimon

Ik heb mij een Lenz LK100 keerlusmodule aangeschaft (viel om van de prijs!!- moet er nog ??n plaatsen maar dat zal zelfbouw worden vrees ik) maar nog niet aangesloten op de baan. Nu verneem ik (juist gelezen op een website)dat er in de keerlus niet meer dan ??n trein kan/mag rijden. Wat is hiervan waar?

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

quf

Dat klopt, trouwens dat geldt voor de meste (zoniet alle) keerlussen van welk merk dan ook. Dit is nu eenmaal eigen aan het werkingsprinciep (detecteren van een kortsluiting bij overgang van de ene sectie naar de andere).
Goedkopere ?  Zeker , maar je moet wel rondkijken. Kijk bevoorbeeld eens naar www.bluecher-elektronik.de . Daar vindt je zowel gebouwde als zelfbouwmodules. Deze verlangen wel een hulpspanning. Dus wel wat gecompliceerder om te instaleren als de Lenz module.

Groeten

Frank

hobbyist

Kijk ook maar eens op " LINKS " en dan op ELEKTRONICA SCHEMA'S " . Hier staat een volledige eletronische keerlus.

n/a

Marc,

Heb op m'n website een volledige bouwbeschrijving en boodschappenlijst staan van een keerlusmodule.
Niet de meest simpele zelfbouwklus maar goed te doen en altijd nog meer dan de helft goedkoper dan een LK100.
Succes.

marimon

Ja Henk, heb ik al bestudeerd en zal deze zeker maken. Maar misschien een bijkomende domme vraag: moet de ganse keerlus geschakeld worden [:o)], dus van begin tot het einde van de lus? Als er daar maar ??n trein tegelijk kan rijden zit ik met een dik probleem. Mijn keerlus is ongeveer tien meter heen en ....inderdaad ongeveer tien meter terug.
Hobbyist: die links had ik al reeds gelezen.
Frank: mijn duits is zelfs niet van de orde van onze nationale J-M Pf*.

Groeten,
Marc[:o)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

Hier een mogelijkheid zonder dure keerlusschakelingen, gewoon met eer simpelrelais geschakeld over de wisselstand van de keerluswissel.





marimon

Dag Wim,

Van harte welkom op dit forum. En zo te zien al goed actief. Ik ga jou schema's eens goed moeten bestuderen, want een leek als ik doet er wel wat tijd over.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

Marc,

Helemaal geen domme vraag hoor. Er mag slechts 1 trein rijden in het stuk dat door een keerlus module bedient wordt.
Wat let je om zo'n stuk van 10 meter in 3 stukken te hakken, waarvan dan de twee buitenste tegengestelt gepoold zijn en de middelste bedient wordt door de keerlusmodule.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

marimon

Henk,

Begrijp ik het dan goed dat er tussen A en E inbegrepen slechts ??n trein mag rijden?

Is het een juiste stelling dat ik binnen de totale keerlus een zone kan afbakenen en daar de keerlusmodule inplant zonder schade aan te richten aan jouw systeem of de LK100.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a


marimon

Henk,

Bedankt, het werkt.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

loco

Wim,
Je lijkt wel een reincarnatie van een ander forumlid !!! [:)] In elk geval welkom. Hopelijk heb je nog meer vandeze goeie idee?n, onafgezien van waar jij je mosterd haalt. Met zulke inbreng kun je vele mensen gelukkig maken. Nog van dat zou ik zo zeggen.
Loco